Miten valmistan kirjolohifileen? Help

Edina Monsoon

Aktiivinen jäsen
05.04.2007
1 625
0
36
Pakkauksessa luki että voidaan valmistaa pannulla paistamalla, uunissa ja olikohan vielä kolmaskin tapa..
Elikkä, jos paistaa pannulla ni kuinka kauan per puoli? Jos uunissa ni mitkä asteet ja kauanko? Kummalla tavalla tulee parempaa?
Oon aika ykköskokki :ashamed: :xmas:

mä paistoin tänään kirjolohifillen, vuoan pohjalle laitoin valkosipuliperunat kermoineen, tuorejuustoa ja aurajuustoa sekaan. Päälle filee maistettuna kalamausteella ja sitruunapippurilla. Nahkapuoli ylöspäin. kiertoilmalla 150 astetta ja noin 50 min. Hyvää oli:P

Uuniin nahkapuoli alas, vaikka 200 astetta ja 25-30min niin on kypsä. Uunissa tykkään itse aina tehdä, koskaan en ole paistanut. Tai sitten pilkon paloiksi ja heitän perunoitten sekaan jos tekee vaikka kiusausta. Niin ja jos pilkot niin fileoit sen kalan irti siitä nahkasta :D

Alkuperäinen kirjoittaja Erittäin jees:
Ainiin, ja jos uunissa valmistaa ni tuleeko nahkapuoli ylöspäin?
Älkää revetkö tyystin B)

Nahkapuoli alaspäin. Kannattaa voidella vuoka tai pelti, niin ettei nahka tartu pahasti siihen kiinni.
Päälle suolaa, tilliä, sitruunapippuria jne.. mausta oman maun mukaan.
200 astetta 30-60 minuuttia, riippuen fileen koosta...

Uunikalakin on hyvää, mutta itse teen yleensä pannulla. Jos tykkäät sipulista, niin kaupassa on niitä Creme Bonjour'n valmiita "kastikkeita" tai se on semmonen kermalisuke oikeestaan, niin sipulinmakuisena, sopii mielettömän hyvin. Ohutta filettä ei tarvitse välttämättä paistaa molemmilta puolilta, se kypsyy kyllä kääntämättäkin. Näet sen siitä, että kalan lihassa olevat säikeet alkaa ns. lohjeta toisistaan jos vähän kapustalla kokeilet. Ja tietysti kypsänä liha on vaaleampaa. Ja jos meinaat paistaa fileen, niin luonnollisesti se on helpompaa, jos jaat sen vaikka 3 - 4 osaan. Sitruunapippuria, vähän tilliä ja suolaa, avot kun on hyvvää!!