Miten vaikuttaa naimisiinmeno raha-asioihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Milika
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Milika

Vieras
Olen kolmen lapsen yh, olen menossa naimisiin, mutta mites se vaikuttaakaan tuloihin?
a) jos emme muuta yhteen, koska molemmilla on omat asunnot?
b) jos muutamme vielä yhteenkin asumaan?
Lapsilisien yh-korotus lähtee, vai lähteekö, jos emme asu yhdessä?
Asumistuki? Yhdessä asuessa loppuu ihan varmasti, mutta miten sitten, jos pysymme omissa asunnoissa?
Minä siis saan pikkuisen as.tukea. Olen pitkällä sairaslomalla, joka piakkoin jatkuu määräaikaisena kuntoutustukena. Minulla on vakituinen työ, johon en voi tässä kunnossa palata.
Jos pystyisin olemaan töissä, en tätä kyselisi, mutta kun tuloni ovat nyt sairastelun takia romahtaneet. Valitettavasti olen näistä yhteiskunnan tuista riippuvainen, en pidä tilanteestani yhtään.
Onneksi rakkaus kukoistaa, mutta voimmeko mennä naimisiin? Mielestäni uuden miehen ei tarvitse "elättää" sekä minua että lapsiani. Ja kyllä, saan elatustuet, mutta kun se ei yksistään lasten elatukseen riitä.

Tätä miettii Milika, joka karkauspäivänä rohkaistui kosimaan :)
En vain päässyt kirjautumaan

Aviopuolisoilla on suomessa elatusvelvollisuus toisiinsa, eli kyllähän se puolison velvollisuus on elättää, mikä on kyllä väärin, että jos puoliso on töissä, ei työtön puoliso saa esim. työttömyskorvausta, koska yhden palkalla ei suomessa elä.

Meette naimisiin, mutta ette asu yhdessä?

...sama se asutteko vai ette, jos teistä on tieto, et oot naimisissa, sun miehen tulot vaikuttaa ja silloin et kyllä enää ole täysin samoihin etuuksiin oikeutettu, kun naimattomana yksinhuoltajana.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aviopuolisoilla on suomessa elatusvelvollisuus toisiinsa, eli kyllähän se puolison velvollisuus on elättää, mikä on kyllä väärin, että jos puoliso on töissä, ei työtön puoliso saa esim. työttömyskorvausta, koska yhden palkalla ei suomessa elä.

Saisko työtön sitten mitään? :o

Onkohan se nyt ihan noinkaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:

Jos on työmarkkinatuki kyseessä niin puolison tulot vaikuttaa. Ja siinä on joku raja olemassa milloin se lakkaa kokonaan.

joskus ennen muinoin, kun sen aikainen avopuolisoni oli töissä ja tienasi n 10 000mk/kk en saanut kelan päivärahaa ilmoittautuessani työnhakijaksi valmistumisen jälkeen.Onneksi mulla on ollut aina töitä.Eli saattaa se tosiaan noin olla.Siinä on joku tuloraja ollut ainakin ennen.

joskus ennen muinoin, kun sen aikainen avopuolisoni oli töissä ja tienasi n 10 000mk/kk en saanut kelan päivärahaa ilmoittautuessani työnhakijaksi valmistumisen jälkeen.Onneksi mulla on ollut aina töitä.Eli saattaa se tosiaan noin olla.Siinä on joku tuloraja ollut ainakin ennen.

Kelan sivuilla on laskureita, joista yleisen asumistuen ainakin saisit suurinpiirtein selvitettyä. Kirjoitat kyllä, että se on pieni jo nyt ja todennäköisesti loppuisi. Joku kummin serkun kaima joskus vuosia sitten erittäin tiukan taloudellisen alamäen takia "muutti" erilleen aviomiehestään, saivat yhteensä näin enemmän tukea elämiseen, vaikka asuttivat kahta asuntoa. Onko yh-korotus taloudellisesti kuitenkaan kovin merkittävä? Voihan sitä toisaan mennä naimisiin ja asua erillään, ihmiset tekevät kummallisempiakin juttuja.

"Yksinhuoltajan lapsesta lapsilisä maksetaan korotettuna 46,60 eurolla kalenterikuukaudessa. Yksinhuoltajalla tässä laissa tarkoitetaan lapsilisän nostamiseen oikeutettua henkilöä, joka ei lapsilisän maksukuukauden alkaessa ole avioliitossa tai joka ennen maksukuukauden alkua on muuttanut puolisostaan erilleen yhteiselämän lopettamiseksi. Yksinhuoltajana ei kuitenkaan pidetä henkilöä, joka avioliittoa solmimatta jatkuvasti elää yhteisessä taloudessa avioliitonomaisissa olosuhteissa toisen
henkilön kanssa."

Naimisiin meno saa minulta kannatusta ainakin ei-taloudellisista syistä. Ruusuja rakkaudelle!

Rakkaudesta mentäisiin naimisiin. Olemme jo "aikuisia" (yli nelikymppisiä molemmat), molemmilla on omat ok-talot, joista emme hennoisi luopua. Minä olen omassani asunut pian 20vuotta, tämä on myös lastenilapsille mummula. Mies on ostanut sukutilansa, eikä haluaisi siitä luopua (ei tietystikään). Kaikki me emme hänen taloonsa mahtuisi. Mies ei halua laittaa taloaan vuokralle, eikä ihme. Myydä ei kannata, mies ei ole sitä omistanut vielä kahta vuotta (myyntivoitto-vero).
Minun sairastamisen takia tämä raha-asia minua mietityttää. Jos tietäisin, että voisin palata työelämään, niin en niin tuosta rahasta murehtisi, mutta kun lapset on elätettävä ja katto päiden päällä pitää, niin sillä kyselin. Ja jos joudun työkyvyttömyyseläkkeellle, niin silloin saisin asumistukea, on se eläke niin pieni. Paitsi tietysti, jos mies asuisi täällä, niin sitten en olisi oikeutettu as.tukeen.
On tämä kyllä hankalaa.
No, olisitte voinut vastata minulle, että KVG*, sillähän se selviää. Tai soita suoraan Kelaan.
Mutta kiitos vastauksista!

KVG= Kato, V****u Googlesta! :laugh: :laugh: :laugh:

Näin se on...ja siksipä laskut jää maksamatta. Puoliso tienaa 2300e kuussa.

Yhteistyössä