Miten vaikea on oppia ompelemaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jadal
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jadal

Vieras
Tuntuu, että kaikki muut osaa ommella, paitsi minä, hyvä jos saan housut lyhennettyä :ashamed:
Hirveenä olis kaikkia kivoja ideoita, mitä vois tehdä, mutta kun se taito puuttuu.

Miten vaikeaa se oppiminen on? Siis sellaiselle, jolla todella on peukalo keskellä kämmentä?

Mä meinasin tulla vastaamaan että ei kovin vaikeaa...mutta tuo viimeinen lause sai mut toisiin ajatuksiin.

Jos sä olet yhtä peukalo keskellä kämmentä ompelun kanssa, kuin mitä mä olen ruoanlaiton suhteen, niin et opi koskaan ompelemaan :ashamed: :D :ashamed:

Mutta ehkä sulla on toivoa, jollet ole ihan yhtä käsi, kuin minä :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Mä meinasin tulla vastaamaan että ei kovin vaikeaa...mutta tuo viimeinen lause sai mut toisiin ajatuksiin.

Jos sä olet yhtä peukalo keskellä kämmentä ompelun kanssa, kuin mitä mä olen ruoanlaiton suhteen, niin et opi koskaan ompelemaan :ashamed: :D :ashamed:

noo, voisin veikata, että aika samaa luokkaa on mun ompelu taidot :D
Sen jälkeen en ole housuja kyhentänyt kun uusien farkkujen lahkeeseen leikkasin phkeen kohdalle suuren reiän, kun muka ylimääräisiä leikkasin pois :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja jadal:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:

noo, voisin veikata, että aika samaa luokkaa on mun ompelu taidot :D
Sen jälkeen en ole housuja kyhentänyt kun uusien farkkujen lahkeeseen leikkasin phkeen kohdalle suuren reiän, kun muka ylimääräisiä leikkasin pois :ashamed:

:laugh:

Minä olen oppinut, sinnikkyydellä. Ihan tumpelo olin aina koulussa ompelussa. Mutta, vuosia sitten päätin alkaa ompelemaan, hain kirjastosa kaiken maailman ohjekirjat ja yöt läpeensä ompelin ja opettelin. Ja nyt osaan!! Olen ommellut vaikka mitä..

Tuntuu, että kaikki muut osaa ommella, paitsi minä, hyvä jos saan housut lyhennettyä :ashamed:
Hirveenä olis kaikkia kivoja ideoita, mitä vois tehdä, mutta kun se taito puuttuu.

Miten vaikeaa se oppiminen on? Siis sellaiselle, jolla todella on peukalo keskellä kämmentä?

Ei se vaikeaa ole, mutta tärkeintä onkin huolellisuus. Tekipä miten yksinkertaista tai monimutkaista työtä, kunhan on huolellinen, niin kyllä siitä hyvä tulee. Kun on nähnyt niitäkin joista langat sojottaa, ei ole jaksettu huolitella, tai on ommeltu vähän sinnepäin ja pesun jälkeen purkaantuu kun ei ompeleet kestä. Opettelee ja harjoittelee erilaista tikkiä ja tekee vain ensiksi ennen kuin ryhtyy. Kaavat ja kaikki mahdollisimman tarkasti ja ohjeet lukien. Aikaa siihen menee, mutta on se mukavaa ja palkitsevaa.

ja vois näköjään samaan syssyyn kysyä, että miten vaikeaa on opetella kirjoittamaan :D

Se näyttää niin helpolta, mutta mä en edes niiden kahden vuoden aikana, mitä koulussa oli, saanut aikaan mitään käyttökelpoista. verhotkin lyhennän niiden silitysnauhojen avulla.

ja se lankojen päättely. miten ne muka saa niin, ettei ne yhtään jää ne päät näkymään? mä en vaan käsitä :o

jätät langanpään pitemmäksi niin että sen voi käsineulalla liu'uttaa kankaan tai sauman "sisään" piilosille :)

Heh, tää ketjuhan on ihan mullekkin. Lyhensin joskus housuja, niin ompelin ne puntit kokonaan yhteen. :D :ashamed: Noh, ehkäpä se HUOLELLISUUS on se avain sana ja se ei oo se mun ihan vahvin puoli... :snotty:

Löysin tällaisen ketjun ja jäin silmät ymmyrkäisenä ihmettelemään vastauksia. Miten voitte antaa jollekin ompelusta kiinnostuneelle sellaisen kuvan, että ompelu on muka vaikeaa? Ei sen helpompaa olekaan kuin ommella!

Askel nro1: opettele käyttämään ompelukonetta (tämän ap. ilmeisesti osaa jo). Peruskonetta on todella helppo käyttää ja niiden kanssa esiintyvät ongelmat ovat yleensä sitä luokkaa, että niistä selviää aina itse.

Askel nro 2: hae kankaita, lankoja, ja neuloja (nuppineulat, neulat ompelukoneeseen), ja huolehdi, että sakset ovat terävät ja oikeanmalliset, ja ratkoja on varmuuden vuoksi käden ulottuvilla.

Askel nro 3: ala harjoittelemaan. Tee vaikka patalappu ensimmäiseksi työksesi ja kun ompelu tuntuu jo varmemmalta, voit siirtyä vaikeampiin töihin. Muista, että ommellessa niin kuin kaikessa käsityössä LUOVAT RATKAISUT ovat sallittuja. Eli käytä maalaisjärkeä, äläkä takerru orjallisesti yhteen tapaan suorittaa jokin tehtävä. Jos jokin ei perinteiseen tapaan onnistu, luo tilalle oma tapasi. Vain taivas ja mielikuvitus on rajanasi!

Ja sitten se tärkein: ole KÄRSIVÄLLINEN JA HUOLELLINEN. Ompelu on askare, jossa vauhti ei ratkaise. Onnea ompeluun kaikille, joilla on toiveena ompeluharrastuksen aloittaminen! Minä olen juuri ompelemassa koko perheelle kevätmallistoa ;) Teen suurimman osan kesävaatteista mittatilaustyönä itse.

Alkuperäinen kirjoittaja Mitä ihmettä?;29576221:
Löysin tällaisen ketjun ja jäin silmät ymmyrkäisenä ihmettelemään vastauksia. Miten voitte antaa jollekin ompelusta kiinnostuneelle sellaisen kuvan, että ompelu on muka vaikeaa? Ei sen helpompaa olekaan kuin ommella!

Askel nro1: opettele käyttämään ompelukonetta (tämän ap. ilmeisesti osaa jo). Peruskonetta on todella helppo käyttää ja niiden kanssa esiintyvät ongelmat ovat yleensä sitä luokkaa, että niistä selviää aina itse.

Askel nro 2: hae kankaita, lankoja, ja neuloja (nuppineulat, neulat ompelukoneeseen), ja huolehdi, että sakset ovat terävät ja oikeanmalliset, ja ratkoja on varmuuden vuoksi käden ulottuvilla.

Askel nro 3: ala harjoittelemaan. Tee vaikka patalappu ensimmäiseksi työksesi ja kun ompelu tuntuu jo varmemmalta, voit siirtyä vaikeampiin töihin. Muista, että ommellessa niin kuin kaikessa käsityössä LUOVAT RATKAISUT ovat sallittuja. Eli käytä maalaisjärkeä, äläkä takerru orjallisesti yhteen tapaan suorittaa jokin tehtävä. Jos jokin ei perinteiseen tapaan onnistu, luo tilalle oma tapasi. Vain taivas ja mielikuvitus on rajanasi!

Ja sitten se tärkein: ole KÄRSIVÄLLINEN JA HUOLELLINEN. Ompelu on askare, jossa vauhti ei ratkaise. Onnea ompeluun kaikille, joilla on toiveena ompeluharrastuksen aloittaminen! Minä olen juuri ompelemassa koko perheelle kevätmallistoa ;) Teen suurimman osan kesävaatteista mittatilaustyönä itse.

No kuule, ihan helposti voin. Ja perusteena ovat ihan nämä omat pikku kokemukset.

Askel nro 1 on ihan pirun vaikea. Mulla on reilun vuoden vanha kone, enkä mä osaa vieläkään käyttää siitä ilman ohjekirjaa mitään muuta, kuin suoraommelta ja siksakkia. Niillä kyllä jo pääsee melko pitkälle, mutta ne tikin pituudet ja leveydet on edelleen hakusessa. Kuin myös se, että minkä neulan valitsen millekin kankaalle. Eipä tästä kauaa ole, kun ompelin collegea terävällä neulalla. Arvaas miten kävi? Ensimmäisen käytön + pesun jäljiltä saumat olivat täynnä reikiä. Jotta semmoset housut.

Askel nro 2...niin...tosiaan. Ne neulat siihen koneeseen. Mulla on vain nyt yksi ongelma. Ei mitään hajua siitä, että onko koneessa nyt ne terävät neulat vai Jersye-neulat. En todellakaan erota niitä toisistaan MITENKÄÄN, joten mitäs nyt?

Askel nro 3: No johan tässä on harjoiteltu. Jo useampi vuosi. Mutta en ikipäivänä menisi vieläkään sanomaan, että se on helppoa kuin mikä. Kyllä se jollekin voi helppoa olla, mutta ei missään nimessä kaikille.

Ja mitä niihin luoviin ratkaisuihin tulee, niin juu EI! Missään nimessä! Tai siis ainakin mun kannattaa unohtaa ne luovat ratkaisut ja pidättäytyä tiukasti ohjeissa, jos haluan edes noin niin kuin suunnilleen onnistua. Mun EHDOTTOMASTI pitää takertua ohjeisiin orjallisesti ja pysytellä visusti siinä yhdessä ja ainoassa, oikeassa tavassa.

Kärsivällinen ja huolellinen eivät todellakaan kuulu sanavarastooni. Tai toki kuuluvat, jos ne ilmaistaan etuliitteillä "en ole". Ja se nyt vaan sattuu olemaan asia, jolle on melko vaikeata mitään voida, ainakin omalla kohdallani.

Kiva, jos sä saat koko kevätmalliston ommeltua mittatilaustyönä perheellesi...mä yritän ihan nyt vaan näiden valmiskaavojen avulla saada lapsilleni yhdet mekot aikaiseksi.

Joo, on se helppoa jos sen osaa. Mullekin moni asia on todella helppoa. Mutta ei se tarkoita sitä, että ne asiat kaikilta sujuisi.

Yhteistyössä