Miten vähävaraiset perheet saa rahan riittämään ruokaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eedla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Halvalla saa hyvää ja ravitsevaa ruokaa, varsinkin kun tekee kaiken itse. esim. hernekeitto, linssikeitto/pata, kaalilaatikko, perunalaatikko (-50% alennuslihalla), sämpylät... teen näitä ison kattilan kerralla ja pakastan. Hyvin pärjään poikani (3v) kanssa vaikka vuokran ja laskujen jälkeen jää kuussa 400 € ruokaan, vaatteisiin ja hygieniaan.

me käydään kerran kuussa lidlissä ostamassa lihoja pakkaseen (esim.800g jauheliha hallpaa, kotona vaan sit puolittaa ja pakkaseen), jogurtti/viili purkkeja kaks lavaa, makarooneja, perunaa, riisiä yms kanssa reilulla kädellä. säilykkeitä jonkun verran. joka toinen kuukausi sitten jauhoja se 6kg paketti, pesuaineet, hygieniatuotteet. kaikki aina isoissa satseissa. leivät leivon itse, yleensä perus sämpylöitä. maitoaruisleipää haetaan lähikaupasta pari kertaa viikossa.. vaippoja en osta lidlistä, kokeiltiin ja olivat surkeita :/ näin eletty nyt vuoden verran. ennen kaikki ostettiin lähikaupasta ja lähes joka päivä piti ostoksilla käydä. säästö on useamman satasen kuukaudessa, mutta ismopana plussana pidän sitä että ei tarvi sitä samperin ostoslistaa jokaa päivä miettiä! mies tuo töistä tullessaan kassillisen maitoa ja sillä hyvä :D meillä on kolme lasta ja asutaan maalla, naapurikaupungissa on lidl. vaatteet ostan kirppareilta.

me käydään kerran kuussa lidlissä ostamassa lihoja pakkaseen (esim.800g jauheliha hallpaa, kotona vaan sit puolittaa ja pakkaseen), jogurtti/viili purkkeja kaks lavaa, makarooneja, perunaa, riisiä yms kanssa reilulla kädellä. säilykkeitä jonkun verran. joka toinen kuukausi sitten jauhoja se 6kg paketti, pesuaineet, hygieniatuotteet. kaikki aina isoissa satseissa. leivät leivon itse, yleensä perus sämpylöitä. maitoaruisleipää haetaan lähikaupasta pari kertaa viikossa.. vaippoja en osta lidlistä, kokeiltiin ja olivat surkeita :/ näin eletty nyt vuoden verran. ennen kaikki ostettiin lähikaupasta ja lähes joka päivä piti ostoksilla käydä. säästö on useamman satasen kuukaudessa, mutta ismopana plussana pidän sitä että ei tarvi sitä samperin ostoslistaa jokaa päivä miettiä! mies tuo töistä tullessaan kassillisen maitoa ja sillä hyvä :D meillä on kolme lasta ja asutaan maalla, naapurikaupungissa on lidl. vaatteet ostan kirppareilta.

Oletteko laskeneet tuohon säästön mukaan sen minkä menetätte bensassa kun ajatte naapurikaupunkiin ostoksille?

Mutta kyllä 150 tippu ruokalaskut kk / kun alettiin ajamaan lidl:iin 20 nousi polttoaine kulut-- auton kulumiseen ja muuhun voi laskee 20 vielä niin säästetään 110€ vaikka ajetaan 100 kauppareissun takia

No me ollaan keskituloista pienempituloinen perhe, mutta suurperhe, ja raha riittää ruokaan ihan hyvin. Tosin me ostetaan varmaan aika perussettiä kaupasta, eli tyypillisesti vihanneksia (tomaattia, kurkkua, salaattia), juureksia, hedelmiä (yleensä tarjouksessa olevia), halvinta juustoa, maitoa, leipää (jos ei tehdä itse), margariinia, puurohiutaleita, liha/kala/kana lisukkeeksi sen mukaan mikä on edullisinta. Jogurtit, leikkeleet, erityisjuustot jne. on erikoisherkkuja joita ei juuri ostella. Eikä eineksiä kovin usein. Ulkona käydään syömässä todella harvoin mitään roskaruokaa. Tehdään siis paljon ruokia itse, karkkipäivän lisäksi tulee joskus tehtyä lapsille esim. lettuja, pannaria tai leivottua jotain muuta. Lapset tykkää omista marjoista tehdyistä kiisseleistä, niitä on usein sellaisenaan tai puuron kanssa. Tortillat tms. itse tehtynä on erityistä juhlaruokaa.
Tehdään yleensä kaksi lämmintä ruokaa tai toinen ruoka on puuro/tai muu lämmin ilta-ateria, sillain riittää rahat eikä tarvitse hakea leipiä, jogurtteja tms. välipaloiksi. Hedelmiä ja vettä syövät jos on esim. harrastuksen jälkeen nälkä-

Siis tarkoitin aloituksella sitä kun ruuat on kallistuneet hurjasti. Samat tavarat, joihin meni satanen nyt, maksoivat pari vuotta sitte ehkä 60-70 euroa :O

Meillä menee 5henkisellä perheellä noin 550e ruokaan ja hygieniatarpeisiin kuussa, ennemmin pärjättiin alle 400 eurolla eikä oo mitenkään muutettu ostostottumuksia vaan ne samaiset ruuat vaan on kallistuneet tosi paljon. Kaikkeen on tullu hintaa lisää. Ja siis siltä pohjalta vaan mietin sitä että joutuuko vähävaraiset koko ajan tinkimään enemmän ja enemmän saadakseen ne perustarpeet kaupasta?

saadaan 1300e kuukaudessa josta menee autoon 300e ja vuokraan 350e, loput ruokaan ja vaatteisiin. enkä saa rahaa riittämään millään!
rahat loppuu puolitoistaviikkoa ennen uutta rahapäivää.

Yhteistyössä