Miten vähävaraiset perheet saa rahan riittämään ruokaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eedla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Eedla

Aktiivinen jäsen
06.07.2011
7 832
2
36
Hirmu paljon hinnat nousseet.Kävin kaupassa ja ostin ihan perus elintarpeita(maito,perua,jauheliha,
Pyykkipulveri,vihanneksia,jauhelihaa,voita jne)niin satanen meni että mätkähti.rupesin vaan
Miettään että satanen ois aika iso lovi esim peruspäivärahasta tai kh tuesta eikä noilla nyt määräänsä pitempään pärjää vaan uus ksuppareissu odottaa.

Olin kolme vuotta kotihoidontuella (plus muut yh-tuet), tulot oli kuukaudessa noin 1200e. Ruokaan riittää rahat, muu on sitten vähän niin ja näin. Jukurtti, juusto ja valmis ruuat maksaa tosi paljon, niin ja herkut! Perusruokaa ja ite tehty, niin kyllä syö aika monipuolisesti ja rahat riittää. Se vähän riippuu mitä pitää tärkeenä.

oletko kuullut sellaisesta asiasta kuin järjen käyttö? osta tarjoustuotteita, kasviksia paljon, jnejne, tee itse ruoka? ei meillä ole kuin minimi rahat mitä voi saada ja joka päivä pystyn valitsemaan mitä syödä ja ostaa kuukausittain jotain pientä kivaa itselle ja lapselle. karsi muissa menoissa, esim. sähkölaskun saa pienennetyä sillä samaisella järjenkäytöllä.

[QUOTE="vieras";28056927]Meillä siirryttiin Prismasta Lidlin asiakkaiksi ja viikko-ostosten summa pieneni useilla kympeillä.[/QUOTE]

meillä tehtiin sama ja vaikutus oli 100€/kk

[QUOTE="vieras";28056939]sikanautajauhelihan sai vielä pari vuotta sitten puoleentoista euroon, nyt reiluun kolmeen euroon.

Ketä saa kiittää?[/QUOTE]

Villi veikkaus. Kokoomus ja apupuolueet, viherosasto mukaan lukien. Osaamaton talouspolitiikka.

Meitä ei kai virallisesti lasketa vähävaraisiksi enkä mä itsekään niin oikeastaan ajattele. Mutta ei me rahassa kylvetä ja olen jo kota saanut esimerkin, että vähän katsotaan niiden rahojen perään ;). Olen nyt hoitovapaalla ja ehdin seurata tarjouksia, tehdä itse ruoat jne. Töissä ollessa täytyy myöntää, että lipsuu toi seuranta ja rahaa kuluu kauppaan välillä älyttömästi. Sitten taas otetaan kurinpalautusta... Itselle.

Kun on jotain superpäiviä, ostan esim. lihaa reilusti pakastimeen. Seuraan kausia, koska on enemmän juuresraasteita, koska salaatteja. Leivät haetaan useimmiten leipomon tehtaanmyymälästä (ja pakastinta hyödynnetään tässäkin :D). Pesuaineet ostan ihan erikseen, pyykinpesuaineen ostan aina 8 kg ämpärissä, hlöhygieniatuotteet ja siivousaineet pyrin ostamaan pari kertaa vuodessa järjestettävästä tietyn firman ystävämyynnistä, hiustenhoitotuotteet tilaan hairstoren alesta, kosmetiikan tilaan ulkomailta jne.

Oikeastaan avainsanana on ennakointi ja itse tekeminen mahdollisimman pitkälle.

Ei me kovin vähävaraisia olla, mutta Lidlin asiakkaita mekin maidon kallistumisesta alkaen. Ruoassa ja muussa pitää nyt säästää, kun on tarkoitus käyttää rahoja muuhun... lomailuun ja lapsille ajokortteihin yms.

No, me syödään perunaa ja kastiketta ja kastiketta ja perunaa. Kesällä onneksi saa ite kasvatettua vihanneksia, salaatteja jne. jotta ei ihan puutostauteihin kuolla. Ja kyllä, käydään töissä.

[QUOTE="vieras";28056939]sikanautajauhelihan sai vielä pari vuotta sitten puoleentoista euroon, nyt reiluun kolmeen euroon.

Ketä saa kiittää?[/QUOTE]

Täällä vielä viime syksynä lihakaupassa sika-nauta 4.20€ kg tänään samassa kaupassa pelkkä sikajauheliha oli 4.20€ kg ja sikanauta 6.10€ kg. Kallista.:(

En miellä itseäni vähävaraiseksi, mutta koska todellisuudessa näin ilmeisesti on, niin vastaan.

Syödään paljon "vanhan ajan" ruokaa; kaaliruokia, kauden kasviksia ja ylipäätään yksinkertaista sapuskaa. Ei kookoskermoja, lime-tillinkukka-tulisalamanteri-mausteseoksia, ei ylimääräisiä härpäkkeitä.
Papuja käytän todella paljon lihan sijaan (soijaa joskus), kasvisruokaa syödään useamman kerran viikossa (mutta ei mitään latva-artisokkia ymv).

Punaisella lapulla kaikki lihat ja mielellään muukin. Sanomattakin kai olisi selvää, että meillä ei muroja ja vanukkaita mässäillä, jugurttia ja viiliä ostan joskus siemeneksi ja teen niistä pitkään itse uutta. Vain halvinta ruisleipää ostan, ja näkkäriä. Jos tekee pullaleipää mieli, se leivotaan itse.

Ylipäätään sen tajuaminen, mitä oikeasti tarvitsee, on monille vaikeaa. Ei tarvitse olla aina kaikkea, riittää kun on aina jotakin. Tämä on minulle myös ideologinen asia; vaikka tienaisin 5000€/kk en ostaisi toiselta puolelta maapalloa lennätettyjä mansikoita tammikuussa. Ihmisten pitäisi osata tyytyä paljon vähempään.

En miellä itseäni vähävaraiseksi, mutta koska todellisuudessa näin ilmeisesti on, niin vastaan.

Syödään paljon "vanhan ajan" ruokaa; kaaliruokia, kauden kasviksia ja ylipäätään yksinkertaista sapuskaa. Ei kookoskermoja, lime-tillinkukka-tulisalamanteri-mausteseoksia, ei ylimääräisiä härpäkkeitä.
Papuja käytän todella paljon lihan sijaan (soijaa joskus), kasvisruokaa syödään useamman kerran viikossa (mutta ei mitään latva-artisokkia ymv).

Punaisella lapulla kaikki lihat ja mielellään muukin. Sanomattakin kai olisi selvää, että meillä ei muroja ja vanukkaita mässäillä, jugurttia ja viiliä ostan joskus siemeneksi ja teen niistä pitkään itse uutta. Vain halvinta ruisleipää ostan, ja näkkäriä. Jos tekee pullaleipää mieli, se leivotaan itse.

Ylipäätään sen tajuaminen, mitä oikeasti tarvitsee, on monille vaikeaa. Ei tarvitse olla aina kaikkea, riittää kun on aina jotakin. Tämä on minulle myös ideologinen asia; vaikka tienaisin 5000€/kk en ostaisi toiselta puolelta maapalloa lennätettyjä mansikoita tammikuussa. Ihmisten pitäisi osata tyytyä paljon vähempään.

Kuinka paljon teillä menee rahaa kuukaudessa ruokaan? Onko teillä suuri perhe? Asutteko te maaseudulla?

[QUOTE="vieras";28057202]Parempi on äänestää PS.[/QUOTE]

On tavallaan hyvä, että on olemassa ps. Saadaan idiootitkin tuntemaan itsensä tärkeiksi ja ennenkaikkea äänestämään.

Kuinka paljon teillä menee rahaa kuukaudessa ruokaan? Onko teillä suuri perhe? Asutteko te maaseudulla?

Se vaihtelee ihan sen mukaan, miten täydennän varastoja. Kunnon ruokavarasto muuten säästää myös, kun aina löytyy kaapeista jotain mistä loihtia ateria käymättä kaupassa! Saatan myös tuosta noin ostaa vuoden tarpeiksi jotakin, jos on hyvä tarjous. Eli arviointi on hyvin vaikeaa.

Meitä on minä ja 3 lasta, asumme kaupungissa. Lapset syövät koulussa ja päiväkodissa yhdet lämpimät ateriat, pienemmät myös aamu- tai iltapalan ja välipalan. Jos mitään ihmeempiä ei ole, arvioisin että alle 300 € menee keskimäärin. Yleensä kauppaan menee max. 400€/kk, ja tuossa on sitten jo hygienia, pesuaineet, kodin tarvikkeet sekä satunnaiset vaateostot. Se ero on, että ennen summaan kuuluivat myös kahden lapsen vaipat...nyt kumpikin on kuiva, mutta budjetti sama!

Ja nyt ketjuun ryntää 8 ihmistä, jotka ruokkivat 9-henkisen perheen samalla summalla :D

Yhteistyössä