Miten vähällä touhuamisella ja häsäämisellä olet järkännyt perheellesi joulun?

• Viestiketjun aloittaja Ei-hösääjä
  • Ensimmäinen viesti
Ei-hösääjä
Täällä kun kaikki tuntuvat stressaavan kauheasti joulusta niin kysyn, että miten vähällä touhuamisella ja häsäämisellä olet järkännyt joulun perheellesi? Minä olen väsynyt jo arjesta, työstä, vaativan lapsen hoidosta ja tämä syksyn pimeys on väsyttänyt minut kovin. Minulla ei ole kauheasti energiaa jouluhösäämiseen.
Meillä on muovikuusi ollut koristeltuna jo monta viikkoa. Viikkosiivouksen tein eilen. Kaupasta ja myyjäisistä on ostettu jouluruoat, itse teen vain salaatin ja hoidan laatikoiden tuunauksen. Joulupiparit ja tortut on leivottu pakkaseen jo pari viikkoa sitten. Mitään ylimääräisiä kaappien siivouksia en ole tehnyt eikä olisi energiaakaan. Koristelen pöydän kauniisti, laitan ruoan nätisti esille, sukulaisia tulee syömään. Sitten tulee joulupukki. Avataan lahjat ja leikitään uusilla leluilla. Menen ajoissa nukkumaan.

"Jep"
Pakaste pitsat ostettu ja sipsit. Sitten koko perhe sohvalle koko päiväksi leffoja katsomaan. Illalla lapsille lahjat ja aikaisin nukkumaan. Ei ole siivottu normaalia enemmän. Joulukukka ainoa koriste.

"Mie"
Siivottu on koko syksyn edestä. Mitä taakseen jätti sen estään löysi. Tuli se kriittinen piste että sonta kaatui päälle ja oli siivottava. Kynttilöitä on ja muutama koristevalonlähde. Hyvät ruuat, ei jouluruokaa mutta ei roskaruokaakaan. Ei joulukoristeita eikä muuta joulusälää. Muutama kaunis kukka-asetelma väreinä valkoinen, hopea. Lahjoja nuukasti vain lapsille. Näillä mennään.

vieraskin.
Yhtä vähällä kuin ennenkin. Lahjat on ostettu tässä parin viikon aikana. Niitäkään ei ole stressattu pahemmin, mutta pitäisi olla toiveiden mukaisia ja mieluisia paketteja. Saarioisten äitien laatikot ja kinkku odottaa vain lämmitystä joulupöytään. Naudanpaisti ostettu tuoreena ja odottaa nyt huoneenlämmössä paistoa. Paistoliemestä tehdään kinkkukastike. Sieni- ja tuoresalaatti odottaa tekijää, samoin luumuvaahto. Eilen tehtyjä pipareita on muutamia jäljellä. Ei ei pakkoa kyläilystä tai haudalla käymisestä. Fiiliksen mukaan mennään ja syödään miten ehditään ruoka laittaa. Lahjat avataan syönnin jälkeen ja juodaan kahvit luumuvaahdon ja konvehtien kera. Illalla tv:n katselua ja yhdessä oloa :D

Siivonnut en ole muuta kuin sitä normaalia viikkosiivoa 2-3 päivän välein mitä meidän koiraperheessä muutenkin. Ei verhojen vaihtoa eikä kaappien koluamista. Joulu tulee hyvästä mielestä eikä siivousstressistä.

no stress
Muovikuusi laitettiin paikalleen ja koristeltiin itsenäisyyspäivänä, samoin laitettiin jouluvaloja ikkunoihin ja muuta rekvisiittaa. Pipareita leivottiin viime viikolla ja tehtiin piparkakkutalo. Lahjoja olen ostellut ja tilaillut marraskuusta asti pikkuhiljaa. Viime viikolla yhtenä iltana käärin ne pakettiin. Valmiina ostetut joulukortit laitoin muutamille ihmisille menemään, lapsen opettajalle lahja todistustenjakopäivänä. Ruuat on aikalailla valmiina ostettuja, perunat täytyy keittää, yhden kakun leivoin ja joulutortut. Joulusiivousta ei tehty, ihan perussiisti koti kun on muutenkin. Stressaamatta on mennyt, kaikki valmistelut tehty ohimennen ja pikkuhiljaa.

Omasta lapsuudesta kun muistan jouluista ainoastaan sen jumalattoman aikuisten stressin, kuinka piti varoa ärsyttämästä ketään kun niillä oli pinnat kireällä kuustensa ja leipomisten ja siivousten ja ja ja... kanssa, niin sitä ei meidän jouluun enää kaivata. Mitään tiettyä kaavaa meidän joulussa ei ole, eikä kaiken tarvitse olla ja mennä tiptop. Vieraina on vain läheisiä, joiden vuoksi ei tarvitse "esittää" mitään joten kaikki viihtyy ja on rentoa ja mukavaa. Mukavaa ja nautinnollista joulua muillekin!

"kas"
Joulukoristeita/tonttuja laitettu useampi viikko sitten, lahjoja hankittu pikkuhiljaa. Jouluverhojen ja -mattojen vaihtoa en jaksa ymmärtää, eipä meiltä sellaisia löydykään. Onnellisessa asemassa ollaan kun päästään valmiiseen joulupöytään, tänään anopille ja huomenna omille vanhemmille. Joululimppu, riisipuuro sekä kahville pieni kakku ainoita mitä tarvittiin tänä jouluna :)

Pin
Minulle tuli stressiä kun en päässyt hösäilemään, rakastan joulutouhuamista ja se vie kyllä enemmän stressiä kuin tuo. Olen kuumeessa sohvanpohjalla edelleen, mutta pakotin itseni kauppaan josta ostin KAIKEN valmiina. Onneksi tuosta kaupasta sai aika kivasti kaikkea tiskiltä valmiina ja uskon, että ihan kiva joulu saadaan huomenna aikaiseksi vaikka nyt ei ole saatu mitään aikaiseksi. No lahjat paketoitu etukäteen onneksi, en olisi jaksanut yhtään tänään, eilen, toissapäivänä... Toivottavasti huomenna on sen verran parempi olo, että jouluaatto olisi mukava.

"noo"
Joulukuun alussa oli muuta juhlanaihetta jolloin tuli leivottua, tortut valmiina pakkasessa (muutenkaan meillä ei jouluksi mitenkään leivota erikseen sen kummempaa, tavallisesti oon aattoaamuna sen viistoista torttua tehny/paistanu).Eilen pesin saunan, joka on kans minun mielestä joulujuttu (vaikka toki se pestään aina sillointällöinmuulloinkin). Muuten siivouksia erityisempiä en tee. Ja sitten kun on köyhä, niin ei tarvi tressata joululahjojenkaan kans, kun ei ole vara ostaa. Lapselle on kyllä paketteja riittämiin siitä huolimatta.
Viime yönä paistettiin kinkku, no eikait siinäkään mitään häsäämistä ollut, siellähän se muiden nukkuessa paistu.
Joo ja jouluverhot on laitettu.

Pin
[QUOTE="kas";30536747]Pin hyvä, jouluaatto on tänään ;) Pikaista paranemista![/QUOTE]

Kaliforniassa on vielä edeltävä ilta. Kiitos, tuntuu itseasiassa jo vähän paremmalta, eli ehkä huomenna on hyvä olo.

raahassa raahassa
Ihan rauhallisesti ilman stressiä ja hampaiden kiristelyä. Siivottiin perussiivous pienellä ekstralisällä, mutta ei mitään kaappien ja saunojen puunaamisia. Laatikot on kaupasta, kinkkupala saatiin anoppilasta valmiiksi paistettuna, lahjoja on paketoitu iltaisin pitkin viikkoa, joulupöytään tulee vain omat vanhempani, joten ei tarvitse pingottaa ja ruokaakin on ihan kohtuudella :)
Kuusi koristeltiin pari iltaa sitten ja taloa koristavat muutamat kyntteliköt ja jouluvalot, jotka laitettiin pari viikkoa sitten.

Ei mitään tiukkoja aikatauluja tai minuuttiohjelmaa tyyliin: ysiltä riisipuuro, kympiltä saunaan, ohjattua hermojen menetystä iltapäivään saakka, käynti hautausmaalla, jouluruoka ja hermorauniot lapset, kun pukki on tilattu vasta puoli seitsemäksi illalla.

Mun joulustressin aiheuttaa siivous, josta en tykkää ja jota tulee tehtyä liian vähän. Tänä vuonna joulua vietämme mökillä, joten siivous jäi vähälle. Ruokia laitan mielelläni, joten se ei stressaa. Lahjoissa harmittaa liian vähäinen raha. Tänä vuonna mies sai rahakkaan homman juuri joulun alla, joten nyt sekin puoli hyvällä mallilla. Joulunvietto jo hyvällä mallilla, leppoisissa tunnelmissa :)

"Liisi"
-muovikuusi laitettiin jo pari viikkoa sitten, lapset saivat koristella sen itse ja samoin laitella mielensä mukaan muutkin koristeet
-piparit leivottiin valmistaikinasta ja koristeltiin kaupan kuorrutteella
-joulumuistamiset päiväkotiin ja kouluun: sen enempää asiaa pähkäilemättä ostin kaupasta vaan isot karkkilaatikot yhteisesti kaikille
-muistutettiin jälleen sukulaisia, että ostellaan lahjat vain suvun lapsille ja niistäkin kysyttiin lahjatoiveet, eli ostaminen kävi niopeasti ja helposti.
-omille kävin ostamassa kaikki yhdestä ja samasta kaupasta, sekä käytin kaupan paketointipalvelua
-joulusiivous oli tavanomainen viikkosiivous
-ruoat ostettiin hyvin pitkälti valmiina, samoin leivonnaiset
-tänään on menty rennosti, tehty ihan sitä mitä huvittaa
-ei pyydetty ketään kylään, eikä itse luvattu liikkua minnekään

dddd
Suurimman osan lahjoista olen ostanut jo alkuvuoden ja kesän alennusmyynneistä. Muutama lahjaostos ja paketointi oli tehtävä juuri ennen joulua. Joulukukat ostettiin tänään puoleen hintaan ja yhden bataattilaatikon ostin. Joulukortteja askarreltiin tytön kanssa yhdessä vain 10 kpl. Kaukaisimmille tutuille en jaksanut tänä vuonna kortteja lähettää. Pipareita ja joulutorttuja ollaan leivottu muutama kerta lasten kanssa, koska lapset tykkäävät leipomisesta yli kaiken ja minäkin olen kova herkkusuu.

Ei siivouksia, ei joulukoristeluja eikä ruokien valmisteluja, koska joulun aika vietetään mummoloissa.

"milli"
sunnuntaina perus viikkosiivous. kuusi sislle ja koristeet ylle. maanantaina kaupasta lahjat ja ruuat. tiistaina tein laatikot. torttuja kukaan ei syo. piparit paistoi anoppi. poyta katetaan natisti heti aattoaamusta lahtien. joulupukki kay. haudalla kaydaan. sauna lampiaa huomenna. ulkoillaan ja nautitaan lumesta. en ole hossottaja. mietin asiat valmiiksi joten ei tartte juosta paattomana ympari kauppoja. vieraita kay jos kay. suklaat ja piparit riittaa kahvin kanssa.

jepjuu
En stressannut. Eilen tein kevyen perussiivouksen omaksi iloksi, mies haki kuusen, lapset koristelivat. Jokainen sai toivoa kolme asiaa joulupöytään, valmiilla mentiin kun oli syksystä kasautunutta väsymystä.

Haluan että lapsilla on hyvä tunnelma ja fiilis, ja että teen joulun sellaiseksi, että he aikuisina jaksavat toteuttaa jouluun "kuuluviksi" sisäistämänsä asiat vaikka voimia olisi joskus vähemmän. Miksi opettaisin, että joulu ei ole joulu, jos joka paikka ei kiillä ja kaikki ole viimeisen päälle kuvalehdestä leikattua?

• Tykkää
Reactions: poika
Joulukiire
En siivonnu (miks kun ei tule vieraita ja joulun jäljiltä pitää siivota kuitenkin?)
Lahjat ostettu kuukausi sitten
Haudoilla voi käydä kun siltä tuntuu eikä jouluna siksi että kaikki muutkin menee
Kävin kaupassa ja tehtiin muksujen kanssa pipareita. Tultiin eilen matkoilta.

Leffat ja lautapelit kunniaan, sauna on lämmin ja kaikki iloisia. Hirvee stressi, huh huh.

Yhteistyössä