Miten uusperheen talous menee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jelppi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jelppi

Vieras
Uusperheessä taitaa olla aika monta juttua, jotka saattavat aiheuttaa erilaista asemaa puolisoille tai perheen lapsille. Miten teillä on toimittu, että miten raha-asiat hoidetaan? Mikä on teistä reilua? Onko teillä otettu huomioon toisen aikaisemmat omaisuudet? Entä se, että jos toisella on elatusmaksuja maksettavana? Entä jos toisen lapsi asuu kanssanne, mutta elatusmaksut eivät tietysti riitä lapsen kuluihin ja toinen puolisko tienaa enemmän?

Kiitos vastanneille. Eihän tähän tietysti ole olemassa yhtä ja oikeaa ratkaisua, mutta mietin vaan erilaisia vaihtoehtoja omalle kohdalle. Meillä tilanne seuraavanmoinen. Minulla lapsi ennestään, miehellä ei. Minulla omaisuutta, miehellä ei. Avoliitossa toistaiseksi.

Kyllä meillä on yhteiset rahat ja molemmat osallistuu talouden yllä pitoon, miehellä suuremmat tulot mutta silti osallistun tasaveraisesti ja ylimääräistä ei paljon jää. Elatusmaksut ei riitä koknaan lapsen elatukseen mutta eihän niiden kuulukkaan onhan lapsilisät ja lähi vanhemman osuus. Ei ole raha asioista koskaan riitaa tullut.

Raha-asiat... Meidän tilanne tämä mies taas työttömänä, minä töissä helmikuun loppuun saakka. Saan palkkaa käteen n. 1000 euroa, josta maksan oman osuuteni vuokran 400, lapseni hoitomaksun 206 euroa, lapsen lääkkeet 30 e kuussa, puhelinmenot 20 e, loput ruokaan. Mies ei osallistu ruokakuluihin mitenkään, oman vuokra-osuutensa saa äidiltään. Maksaa elatusmaksuja 250 e tai siis äitinsä maksaa, poika saa ruokkoja 118 eli minimin. Ja idiootti mieheni kehtaa vielä sanoa että käytän häntä rahallisesti hyväkseni. Tiedän saan tästä sapiskat niskaani, mutta tilanne on nyt tämä.

Minulla ei omaa lasta,yhteinen tulossa.Miehellä ennestään yksi poika.Mies hoitaa ruokamenot tapaamisviikonloppuina.Lisäksi odotan häneltä osallisuutta myös tulevan yhteisen lapsemme elatukseen niinkuin hän osallistuu myöskin oman lapsensa elatukseen.Toistaiseksi pärjätty näin.
Jos mies ei halua tai kerkeä kauppaan tapaamisviikonloppuina saan häneltä kyllä kaupparahat.Muuten yritämme hoitaa raha-asioita mahd.tasapuolisesti,miehellä kuitenkin paljon suuremmat tulot kuin minulla joten hän maksaa suuremmat laskut,eikä ole asiasta ainakaan vielä mutissut.

Tämän sekalaisen seurakunnan kukkarot on yhteisiä eli yhteinen tili josta käytetään siihen mihin tarvitaan ja mitään riitoja ja erimielisyyksiä ei ole ollut.
Isompien iskä maksaa elatuseurot eri pankkiin eli isompien tilille kun samassa omansa. Ompahan rahat heti käytettävissä jos tarvis tulee eikä tarttee odotella pankkipäiviä.
Omaisuutta kun ei ole kellään enempää eikä vähempää kuin nämä muksut ja yhteinen, velkainen mökki ja auton ruppana niin eipä ole mitään taisteltavaakaan.
Ja ehkä helpottaa sekin että on vain minun ja meidän lapsia eikä miehellä entisen liiton jälkikasvua.... ;) ;)

Minulla tytär ensimmäisestä liitosta,miehen kanssa yksi yhteinen.
Aina on jaettu kulut ns.tasan eli se maksaa kulla rahaa sillä hetkellä.
Mitään kuluja ei koskaan ole eroteltu.

Meillä yhteinen tili ja molemmilla omat tilit miehen kanssa. Yhteiseltä tililtä maksetaan kaikki asumiseen liittyvät menot, ja muu yhteinen kuten lehtimaksu, tvmaksu,jne. Omilta tileiltä maksetaan kaikki omat menot, kuten oman auton kulut, matkustukset, vaatteet jne. Mies maksaa lapsiensa elatuksen omalta tililtään ja kaikki muutkin lapsiin liittyvän. Minä en maksa lapsiin liittyvää kuin heidän huoneensa, koska omistan talosta puolet, synttäri- ja joululahjat omasta puolestani ja joskus tuon jotakin tuliaista työmatkoilta. Ruokakulut maksamme vuorotellen joka toinen viikko, mies maksaa niinä viikkoina kun lapsensa ovat meillä.
Kummallakin suhteellisen hyvät tulot, eikä suuria tuloeroja (moneroja kyllä joskus ;) ) Ihan hyvin toiminut tähän asti, ei suurempia mutinoita kummankaan suunnalta. Ehkä joskus kuulen siitä kuinka minulla on enemmän rahaa käyttää itseeni, mutta toisaalta, en ole lapsia tähän maailman tehnyt, niin ei velvollisuutta niitä elättääkään, raha jää itselle.

Huonosti, vaikka lapset ketä elätetään on mieheni!
Mieheni tienaa vuodessa yli 41000 ja minä noin 21000...Silti jostain ihmeen syystä minun kuuluu maksaa puolet kaikesta!Me maksamme lasten elatusmaksujen lisäksi mm.vakuutusmaksut,vaatteet,matkakulut yms...
Olen itse pienituloinen yhden lapsen äiti ja tällä hetkellä työtönkin...Koen oikeasti vääryyttä!Jos maksan kaikesta puolet(esim.ruoista Kesäkuukausina)niin jäljelle ei jää oikeasti mitään....Ja painotan vaan kenen se elatussysteemi olikaan?
Ollaanko me naiset vaan liian kilttejä?Mutta tyhjän päälle me hyvääajettelevat naisetkin jäädään?Miksi meidän elätettää muidenkin lapset vai miksi muuten otettava yhteyttä?

Meillä on neljä lasta joista kaksi minun ja kaksi meidän. Miehelläni ei ole muita lapsia. Meillä on omat tilit, mutta yhteiset rahat. Koskaan ei olla mitenkään jaettu kuka maksaa mitäkin. Jos mulla ei ole rahaa, niin mies ostaa myös näille pelkästään minun lapsilleni esim. vaatteita jos tarvitsevat just silloin. Eihän tämä toimisi sitten millään, jos alettaisiin laskemaan kuka maksaa mitäkin.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.01.2006 klo 01:01 Vieras kirjoitti:
Huonosti, vaikka lapset ketä elätetään on mieheni!
Mieheni tienaa vuodessa yli 41000 ja minä noin 21000...Silti jostain ihmeen syystä minun kuuluu maksaa puolet kaikesta!Me maksamme lasten elatusmaksujen lisäksi mm.vakuutusmaksut,vaatteet,matkakulut yms...
Olen itse pienituloinen yhden lapsen äiti ja tällä hetkellä työtönkin...Koen oikeasti vääryyttä!Jos maksan kaikesta puolet(esim.ruoista Kesäkuukausina)niin jäljelle ei jää oikeasti mitään....Ja painotan vaan kenen se elatussysteemi olikaan?
Ollaanko me naiset vaan liian kilttejä?Mutta tyhjän päälle me hyvääajettelevat naisetkin jäädään?Miksi meidän elätettää muidenkin lapset vai miksi muuten otettava yhteyttä?

Miehesi kuuluu maksaa omistaan ja sitten maksaa yhteisestä. Et sinä maksa hänen lapsistaan. ja tuo tuloerokin...Olet liian kiltti, mutta sitä se yhteiskunta odottaa naisilta. Muutoin olet itsekäs etkä rakasta oikeasti...

Eipä ole onneksi tarvinut ikinä rahasta riidellä...Meillä on neljä lasta, kaksi aiemmasta liitostani ja kaksi yhteistä. Itse olen ollut neljä vuotta kotiäitinä, eli mun tulot ovat paljon miehen tuloja pienemmät. Eipä ole silti ikinä miehellenikään mieleen tullut, että mun pitäisi puolet kaikesta maksaa, kaikki meillä on yhteistä, myös edellisestä liitosta olevat lapseni. Ei mies koskaan erottele "omiin ja vieraisiin", samaa perhettä ollaan ja kaikille maksetaan harrastusvälineet, vaatteet tms. Onneksi ex-mieheni myös osallistuu mukisematta lastensa kuluihin maksamalla elatusmaksut sekä osallistumalla harrastuksista aiheutuviin kuluihin.
Välillä tuntuu, etenkin toisten uusperheellisten kirjoituksia lukiessa, että me ollaan tosi omituisia, kun ei riidellä rahasta, lasten tapaamisista tms...Soskussakin kysyttiin, kun elatusmaksuista sovittiin, että "ettekö te tosiaan aio riidellä mistään"! Tiedän kyllä olevani tosi onnekas, mulle kun on sattunut kaksi hyvää miestä, nykyinen ja entinen! Ja entisen avovaimokin sopii tähän porukkaan kuin nenä päähän!!! :)

Yhteistyössä