Miten uskotella itselleni, että voin laihtua ilman syömishäiriötäkin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja wata
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

wata

Vieras
Otsikossahan se tulikin. Olen nuoruudessani kärsinyt bulimiasta ja anoreksiasta. Nyt olen ollut useamman vuoden kuivilla, mutta tuntuu, että pienikin ajatus, että rupeasisin ihan pikkusen vaan katsomaan syömisteni perään, laukaisee taas syömishäiriöisiä ajatuksia. Olen 158cm ja 58 kiloa, eli ihan normaalipainoinen, mutta omasta mielestäni vähän löysä, pari kiloa haluaisin pudottaa. Alottelin tuossa joulun tienoilla käymään salilla, sitten aloin ihan pikkusen tarkkailemaan syömisiäni, en niinkään kalorimääriä vaan ruoan laatua, sillä ajattelin ihan vaan lihaksia ruveta pikkusen keräilemään. En haaveillut mistään radikaalista kropan muutoksesta ja eipä nyt hirveästi olekaan tapahtunut, lihaserottuvuus on vähän parantunut, mutta paino on sama. Nyt olen kuitenkin ruvennut koko ajan käymään enemmän ja enemmän salilla ja koko ajan karsin pikkusen kaloreita lisää. Joka päivä tunnen, kun ahdistun enemmän peilikuvastani ja olen ihan varma, että paisun vaan paisumistani koko ajan.

Minulle käy aina näin, kun aloitan liikunnan harrastamisen. Olen ilman liikuntaa ihan tyytyväinen olooni, mutta heti kun rupean esim. käymään salilla, homma alkaa lähteä lapasesta. Hirveän ristiriitaiset olot tässä, kun nautin liikunnan tuomasta olosta, mutta toisaalta se taas laukaisee ahdistusta omasta painostani. Miten saisin pidettyä homman lapasessa? Tiedän sen itsekin järjellä, että jos haluan unelmieni kropan, tie siihen on pitkä ja hidas. Enkä edes nytkään näytä kovin pahalta, mutta välillä taas tunnen olevani kammottava selluliittinen ryhävalas. Tajuskohan kukaan mun sepustuksista mitään? :D

Tajusin, mutta en voi auttaa, koska mulla itselläni on ihan sama homma. Kun kuntoilen, kuntoilen niin, että rappaukset irtoaa ja syön niin vähän, että veriarvot laskee huonoksi. Lisäksi päälle pamahtaa joka kerta bulimia ilman ahmimistaipumusta.

Ja vaikka kuinka yritän, aina sama juttu. :(

Joo, mullakin alkaa pikkuhiljaa ylikunto kummitella, kun joka päivä pitää päästä salille vaikka sattus kuinka paljon lihaksiin. Olen myös parin päivän sisällä ruvennut oksentamaan muutaman kerran, kun ruoasta tulee "liian täysi olo". Haluaisin pysäyttää tämän homman alkuunsa ennen kuin palan ihan loppuun. Olispa kiva osata kuntoilla ja syödä normaalisti :/

Älä tuijota painoa. Lihas painaa paljon enemmän kuin läski, timmi ja lihaksikas nainen voi painaa paljon enemmän kuin samanpituinen pyöreähkö nainen. Unohda se vaaka kertakaikkiaan ja tarkastele sitä milloin olosi on hyvä. Alhainen paino ei kerro laihuudesta vaan lihaksittomuudesta, kuihtuneisuudesta ja toimimattomuudesta.

Nauti kaloreista, ne ovat energiaa, saat niistä potkua päivään. Kehosi tarvitsee niitä toimiakseen ne eivät lihota jolleivät jää kehoosi tyhjänpanttina. Ne ovat kuin bensa, se täytyy laittaa töihin täyttämään tehtäväänsä. Syö siis kaloreita ja käytä ne hyväksi.

auttaisiko tuo Kiloklubi? Sinne merkkaat sen kilomäärän minkä haluat painaa ja viikottain liikuntamäärät, niin ohjelma laskee paljon saat saat syödä kaloreita päivittäin. Ja kun merkkaat kaikki ruuat ruokaosioon niin tiedät, että olet syönyt tarpeeksi ja terveellisesti, niin ei tarvitse oksennella.
Kyllähän tuo liikunnan ja ruokien ylöskirjaaminen vaatii vaivannäköä. Mut uskoisin että se antaa varmuutta että olet oikealla tiellä.
Ja huom. sinä voit käyttää Kiloklubia vaikket laihduttaisi, vaan tarkkailee terveellistä ruokailutapoja. Tsemppiä ;)

Yhteistyössä