Miten uskallatte ostaa toppavaatteet etukäteen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mii

Vieras
Mun tekisi mieli alesta katsoa lapsille ensi vuodeksi toppapuvut alesta, mutta ihmettelen miten sitä uskaltaa ostaa että koko on sitten hyvä?

Meillä lapset 4,5v ja nyt koko 110cm, menee hyvin koko talven kun himpun vielä kasvuvaraa toinen 2,5v ja kokona 98cm ja sama kasvuvara kuin toisessa.

Olisiko se sitten vain seuraavat mahdolliset koot vai? Millä perusteella löydätte oikean koon?

Mä en ole vielä koskaan myöskään osannut ostaa lapsille edellistalven alesta talvihaalareita. Lapset 5- ja 2-vuotiaat. Enkä osaa nytkään. En tiedä pitäisikö pojalle olla ensi talveksi 116 vai 122 ja pitäisikö tytölle olla 98 vai 104. Tytöllä nyt 92 ja pojalla 110 kokoiset haalarit.

En minäkään riskillä rupee "säästämään" muutamia kymppejä. Ostan ensi talveksi sitten ensi syksynä puvut. Isommille mahtuikin tän talven vielä viime talven 2-osaset. Kuopukselle ostin uuden täksi talveksi kuukausi takaperin, saattaa mahtua vielä seuraavan talven.

Voihan sitä niitä kasvupyrähdyksiä tulla, mutta hyvin nyt on veikkaukset menneet .

Isommillahan se on seuraava koko yleisimmin samasta merkistä. Siis jos nyt on sopivan väljä, niin sitten kokoa isompi. Myönnän että nyt ostin kahta kokoa isomman takin, mutta siihen kahdet erikokoiset housut. Toiset kokoa isommat kuin nyt ja toiset takin kokoa. Jos takki on nyt törkeen iso, niin sitten menevät sitä seuraavanakin vuonna. Toisen puvun ostan sitten niukemman jos ja kun löydän sen.

Alkuperäinen kirjoittaja äipykkä:
Mä en ole vielä koskaan myöskään osannut ostaa lapsille edellistalven alesta talvihaalareita. Lapset 5- ja 2-vuotiaat. Enkä osaa nytkään. En tiedä pitäisikö pojalle olla ensi talveksi 116 vai 122 ja pitäisikö tytölle olla 98 vai 104. Tytöllä nyt 92 ja pojalla 110 kokoiset haalarit.

minä aattelin ostaa 104cm jos miellyttävä kohdalle sattuu,nyt käytössä 92cm.ja tyttö 2v2kk.nykyinen puku just sopiva.

Alkuperäinen kirjoittaja niinukka:
Alkuperäinen kirjoittaja äipykkä:

minä aattelin ostaa 104cm jos miellyttävä kohdalle sattuu,nyt käytössä 92cm.ja tyttö 2v2kk.nykyinen puku just sopiva.

Mäkin olettaisin, että ensi talvena tytölle saisi olla 104-kokoinen, mutta voin olla väärässäkin. Tyttö nyt 2 v 9 kk ja 92-senttinen Remun haalari on sopiva, 98-senttinen olisi todellakin liian iso. Riippuuhan se tietysti haalarimerkistäkin sitten vielä.

Ja itse siis laskeskelen tuota vähän siten, että mitä vauhtia lapsi kasvaa. Eskari-ikäisellä oli viime vuoden toppis kokoa 128 ja nyt ekalla käyttää kokoa 134. Eli hän kasvaa yhden koon/kausi.

Pienempi (11kk) käyttää nyt toppapukua koossa 80, mutta se jäänee vähän naftiksi lopputalvesta. Kesällä hän siis tulee käyttämään kokoa 86 (92) ja seuraavaksi talveksi sitten hankitaan puku koossa 92. Saattaa olla että tarvitsemme tuolloin puvun myös koossa 98, jos neiti spurttaa pituutta paljon. Mutta koon 92 ei tulisi liian pieni olla.

Jos ostan liian pienen puvun niin ei haittaa, sillä meille on tulossa uusi vauva joka syntyy maaliskuussa (kuopus tammikuussa) joten ne menee hälle sitten ihan varmasti. Ja huutis on myös hyvä paikka päästä pienistä puvuista eroon.

Alle 4-vuotiaille olen aina ostanut 2 numeroa isomman kuin mikä on ollut ostohetken koko. Koskaan eivät ole meillä olleet seuraavana talvena liian isoja. Nejästä vuodesta ylöspäin olen ostanut kokoa suuremman, kun ainakin meidän lasten kasvu on silloin hidastunut.

Minä tein pari vuotta sitten virheostoksen ja ostin keväällä 92cm puvun seuraavalle talvelle, joka osoittautui syksyllä liian isoksi. Laitoin sit nettiin vaihtoilmoituksen jossa etsin 86cm pukua ja tarjosin tilalle tuota isompaa, ja sain sillä tavalla vaihdettua sopivaan.

Kasvutaulukosta kun katsoo niin osaa valita oikean koon. (Siis lapsen odotettava kasvupituus)
Meillä pojalla on nyt tänä talvena 98cm haalari sopiva, mutta ensi talveksi ostan jo 110cm. Ja ikää hällä nyt 3v.
Ja talvikengät ostan pari numeroa isommat kuin nyt,

Pienemmillä koko on mennyt niin, että hyppää 2 numeroa, eli kun oli talvella 86, keväällä-syksyllä oli 92 ja seuraavana talvena 98. Noin 4 v kasvu hidastuu eli 104 on normaali 4 v koko, vuoden päästä 110, siitä kahden vuoden päästä 116. Tyttö menee tuota kokoa, mutta lokakuussa 2 v täyttänyt poika on isompi, eli nyt jo siirtymässä 98 kokoon.

Eli toiselle lapsellesi ostaisin 116 cm ja toiselle 110. Jos on samaa merkkiä (koska koot vaihtelevat merkettäinkin).

Joskus oon kyllä joutunut ostamaan myös niin, että 2 kokoa, eli kerran 86 koko meni syyspuolen talvea ja noin helmikuussa oli jo 92 koko, jonka olin ostanut alesta.

Mulla on nyt 4,5 v, jolle käy 104, mutta ei enää kauaa, eli mulla on varalla viime vuonna alesta ostettu 110 ja 116 meinaan ostaa nyt alesta hänelle. Toiselle ostan 104 kun tuo tytön on niin tyttömäinen.

Nyt niitä haalareita alkaa olla varalta joka koossa, kun meillä on siis 4,5 v tyttö, 2 v poika ja tyttövauva.

Meillä poika käyttää nyt 92cm Lassien ja Reiman talvihaalareita ja ne alkaa olla just sopivat nyt, eli kasvunvaraa ei enää ole. Poika on just sen 92cm pitkä. Mietin että ostaisikohan ens talveksi jo 104cm varastoon. 98cm jäis varmaan pieneksi kesken talven ellei jo olisi sitä syksyllä. Viimesen puolen vuoden aikana pojalle pituutta tullut 4cm ja kuitenkin ens syksyyn ja talvivaatekeleihin on semmonen 10kk aikaa joten luulisi että 104cm ois parempi valinta. Riippuu tietysti lapsen iästä mutta ehkä toi 2nro isompi on hyvä ostos. Ja riippuu myös tietysti vaatevalmistajasta, toiset tekee jättisuuria ja toiset tosi nafteja. Kannattaa tarkistaa mitat ja verrata nykyiseen haalariin jos merkkiä vaihtaa että miten paljon on kasvunvaraa entiseen verrattuna. Itse just eilen vertailin Ticketin ja Molo kids haalareiden mittoja ja yllätyin miten isoja heittoja niissä oli saman koon välillä.

Kyl mää varmaan isommalle uskaltasin. Mut oli tuo 2v venyny vuodessa niin että taatusti oisin ostanu liian pienen. Kevättalvelle saa olla jo isompi vaikka nykynenkin on reippaasti edellistä suurempi.

Yhteistyössä