Miten te onnistutte ostaa alesta sopivan kokoiset toppapuvut???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja afafff
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

afafff

Vieras
Viime talven alesta ostin (ekaa kertaa) lapsille toppikset tätä vuotta varten. Toisella oli silloin käytössä 86cm mikä vielä hyvin mahtui. Ostin uuden 92cm. No se onkin nyt pieni! Tai menee se päälle, mutta vähän turhan lyhyet lahkeet ja hihat. Ei toimi ainakaan lumella.

Toisella oli käytössä 98cm, joka oli ihan niukka. Ostin 110 cm ja nyt se on vielä liian iso. Taidanpa suosiolla ostaa täydellä hinnalla, ettei tuu tollasia huteja...

Miten ne koot pitäis arvioida???

Silmämitalla onnistunut ostamaan ihan sopivat puvut tähän asti. Vaikka toppapuku saattaa henkarissa näyttää jättimäiseltä, ei se sitä ole. Pitää muistaa, että toppapuvussa tarvii paljon tilaa, ettei kinnaa liikkuessa/kyykistyessä ja mahtuu allekkin hyvin vaatetta tarvittaessa :)

Ihan hyvin olen osannut arvioida. Ostan mieluummin sen isomman jos en ole varma kumpi koko olisi parempi.
Esikoinen kasvoi vauhdilla joten jos nyt on käytössä 104 niin ens talvena 116cm ja kuopus kasvaa taasen hitaasti hänelle ostan kokoa isomman seuraavaksi talveksi.

Lapset kasvaa meillä n. koon vuodessa. Viime vuonna käytössä 104, tänä vuonna sopiva 110. Pienillä saattaa hypätä koon ylikin eli en uskaltanut viime vuonna 80-86 käyttäneelle ostaa täksi talveksi toppaa. Kävin viime viikolla sitten hakemassa oikean koon.

Olethan ottanut huomioon, että eri merkeillä saattaa olla huimastikin kokoeroja. Esim reimat ja ticketit ovat reilua mitoitusta kun taas esim lindex pientä.

Ei ole ikinä mitään pahoja huteja sattunut. Ostelen sopivan oloisia varastoon kirppareilta ja aleista. Lapset nyt 2-v ja 4-v. Ihan säännönmukaisesti tähän saakka on ollut aina seuraavaa kokoa seuraavana talvena.
Esim. esikoinen käytti viime talvena 104cm, tänä (alku)talvena 110.

No en onnistunutkaan. Ostin 4-vuotiaalle koon 104 haalarin, mutta kyllä se oli auttamatta liian pieni nyt kun sitä kokeiltiin. Tai ehkä juuri ja juuri sopiva, mutta jos vaikka istui niin hihoissa ja lahkeissa ei ollut yhtään kasvunvaraa. Myin haalarin huutiksessa parin euron voitolla ja ostin kaupasta uuden. Onneksi sekin oli tarjouksessa.

Aloin kyllä miettimään, onko järkevää ostaa kevään aleista haalaria, kun tuntuu että jatkuvasti näin syksyisinkin on alennusmyyntejä. Ensisunnuntainakin cittarissa kaikki lasten ulkovaatteet -40 %, tuli kuponki.

Aina on ostettu alesta vaatteet kahden numeron välein. Jos on samaa merkkiä, niin sitä entistä pienempää voi käyttää aina siihen saakka, että isompi on käytettävän kokoinen.

Kerran tuli pieni huti, esikoinen venähti 116 cm puvusta niin, että oli samaisen talven alesta ostettava uusi isompi, ei se edellisenä keväänä ostettu mennyt koko talvea, alkutalven kuitenkin.

Esikoinen kasvoi ja kasvaa niin nätisti käyrien suuntaisesti, että oen voinut käyttää yleisiä netissä olevian kasvukäyriä pituuskasvun arvioimiseen. Hänen kanssaan ei ole koskaan tulut hutia :)

Toinen poika kasvaa syköhdyksittäin ja sitten on pitkään kasvamatta. Hänelle en osaa arvioida yhtään mihin kokoon pomppaa seuraavaksi ja milloin. Nyt jäi koon 86 vaatteet täysin käyttämättä, kun tuo kasvoi hujauksessa ulos 80koon vaatteista suoraan 90/92siin. Toivottavasti jossain välissä tasaantuu nuo kasvupyrähdykset...

Tyttö taas on syntyessään jo ollut normi keskiverto lasta pienempi. Kasvaa ja kehittyy nätisti, mutta pikkaraisena keijukaisena. Yksi vaatekoko mahtuu tavanomaista pidempään, ja en osaa arvioida milloin siirtyy seuraavaan kokoon.

Eli yhden lapseni kohdalla osaan arvioida kasvua ja uskallan ostaa alesta. Ja aina on tullut oikeaa kokoa. Näiden kahden kanssa on tulut turhan monta hutiostoa...

Ostan sopivia. Vissiin tuurilla. Meillä on vanhin 11-v ja nuorin 5-v ja olen ostanut aina topat keväällä alesta seuraavaan kauteen. Tutut merkit helpottaa arviointia.

Isommille menee joskus jopa edellisen vuoden koot, seuraavaksi talveksi kun ostaa seuraavaksi isomman koon niin todennäköisesti puku on sopiva. Kaikki muksut ovat kasvaneet suurinpiirtein samaa tahtia, eli isompien kasvuvauhdista voi vähän ennakoida myös pienemmän kokoja.

Ainut toppavaatehuti tuli kuopusta odottaessa, en muistanut että meidän puolivuotiaalle 74cm on liian suuri reiman talvivaatteissa.. Meni sitten seuraavana talvena (puolitoistavuotiaana) jonkun aikaa. ;)

Esikoisen kanssa meni kaikki kokoarviot täysin nappiin.

Tokan kaa ei sama arviointi onnistunutkaan. Toka on kasvanut paljon nopeammin kuin arvioin. Esim. nyt 1 v 9 kk ikäisenä on pituus 90 cm ja viime talven alesta ostettu koon 92 cm toppapuku on hihoista liian lyhyt jo nyt, talven ensimetreillä. Muutenkin on menny ihan pieleen moni ostos ton kakkosen kaa. Se siis kasvaa nopeammin kuin mitä eka. En tiedä, miten onnistuin ekan kanssa arvioimaan kaiken kohdilleen vaikka ei ollu mitään kokemusta takana. Ja nyt kun on kokemusta, ei se autakkaan.

Olen oppinut arvioimaan vasta esikoisen myötä, joka on nyt 5v.. niin vertaan hänen mittojaan nuorempiin ja siten osaan ostaa nykyään nuoremmille oikeat koot. Ja esikoiselle tosiaan sen seuraavan koon, koska hän ei enää kasva niin vauhdilla kuten pienemmät.

Silmämääräisesti ostin esikoiselle just 110cm toppapuvun, koska kokotaulukossakin luki että se on 5-vuotiaalle. Noh joo, meneehän se päälle mutta ei ole kovin reilu ja jää varmasti kesken talvea pieneksi. Mutta se menee sitten ensi talvena pikkusiskolle ja esikoiselle ostan kohta suosiolla sen 116cm..

Alkuperäinen kirjoittaja tää;25032356:
No eihän 4-v "kuulukaan" mahtua enää kokoon 104.

:laugh: Kaikki siis ovat samankokoisia? Meillä 3v käyttää 98-kokoa talvipukuna ja varmasti ei kasva 104-kokoa suuremmaksi kun on 4v. Reilun vuoden vanhempi tyttö käytti 4v 104-110 kokoa ja poika käytti suunnilleen samaa kokoa myös 4-vuotiaana. Mittataulukkojen mukaan 104 koko on 4-vuotiaalle passeli.

Niin ja kai tiedät että vaatemerkkien kokoluokitus vaihtelee. 4-vuotiaan päälle meni ticketin syysasu kokoa 98 ja 3veelle "merkitön" markettipuku kokoa 104. Ja ymmärrät varmaan, että tämä "isompi" puku oli vanhemmalle aivan liian pieni.

-

Riippuen merkistä ostan silmämääräisesti. Pienimmille oon hypännyt yhden koon yli, vanhemmille ostan aina seuraavan koon.

No olipa taas kommentti. Jos tää 4-vuotias on käyttäny edellisenä vuonna 92 tai 98 niin ihan varmasti vois aatella, että sen "kuuluu" mahtua kokoon 104. Meillä 4½ v joka käyttää tällä hetkellä tuon kokoisia vaatteita. Mikä sun mielestä ois oikeampi koko juuri tälle lapselle?

Eiköhän se riipu niin paljon haalari/vaatemerkistä. Meillä on nyt 2,5.-vuotias ja lähes kaikki vaatteet hankin hänelle alesta tai kirpparilta ennakkoon.

Hän käytti viime talvena haalaria, jonka koko oli 86 (remu). Nyt talvien välisenä kesänä hän käytti haalaria, jonka koko oli 80 cm (jonathan). Ja viime keväänä ostin hänelle kaksiosaisen puvun kokoa 98. Hieman on iso, mutta luulen että joulun jälkeen just passeli.

Pointti oli se, että meillä siis lapsi käyttänyt aikavälillä kesä(1v)-talvi(1,5v)-kesä(2v)-talvi(2,5v) seuraavia kokoja: 80-86-80-98. Eikä siis ole venähtänyt, vaan eri vaatteet on vaan niin eri kokoisia. Ja aina ennemmin isompi koko kuin liian niukka.

Öö, väitätkö, että kaikki lapset olisi sen kokoisia kuin sun lapset? Nimimerkillä äiti, jonka 4-vuotiaalla lapsella oli viime vuonna ihan sopiva 104 cm haalari.

Tuurilla kai sitten oon saanut ostettua, itse ostan aina pykälää isomman. Täksi talveksi ostettu 110 cm ja poika nyt sen mittainen, joten varmaankin menee koko talven tai jos ei mene, niin sitten lopputalvesta isompaa, nyt ainakin on vähän reilu puku vielä. Tyttö kasvaa lähes samaa käyrää kuin minä aikoinaan, ni osaan sitten verrata omiin mittoihin ja tiedän ostaa sopivaa.

Nuo mun ostamat puvut ja entiset oli kaikki samaa merkkiä. Hiukka harmittaa, kun kuvittelin säästäväni ihan reilusti. Ja nyt tuo isompi väittää, ettei suostu tuota 110 pukua koskaan käyttämään, kun on väärän värinen!

Kuinka hyvin teillä lapset sitten hyväksyy ne puvut joita ostatte? Tähän mennessä on kelvanneet, mutta nyt alkaa näköjään olla jotain väliä värilläkin...

Jos lohduttaa, niin en minäkään osaa ostaa alesta etukäteen toppavaatteita. Esim. mun keskimmäinen 4-vee käytti viime vuonna 98-104 haalaria. Nyt olin ostamassa 110-116, mutta näissä oli liian lyhyet hihat, ja jouduin ostamaan 122 senttisen... Pieleen olis mennyt, jos olisin alennusmyynnistä ostanut...

Yhteistyössä