Miten usein sinä olet ulkona taaperosi (11kk - 1,5v ikäinen) kanssa? Ja mitä kaikkea puuhaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärhhhh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ärhhhh

Vieras
pikkuisesi ulkona keksii?

Minua jokseenkin tympii ulkoilut, kun tenavan rappusia alas kantaa pihalle touhuamaan, niin pienipä kömpiikin rappuset ylös ja tepastelee edestakaisin kuistilla sinne tänne. Ja kun ei vielä kuistilla ole edes minkäänsortin kaiteita, niin saa koko ajan vain vahtia, ettei toinen tipahda korkealta alas kivikkoon.

Olisi mukavaa, että pikkuinen tepastelisi ja touhuaisi maassa jotakin + itse voisi istua tuolissa ja katsella toisen tekemisiä ja menemisiä. Mutta sen aika on luultavasti sitten ensi keväänä, kun mittarissa on ikää 2vee - tai sitten ei ;))

Annan lapion käteen, pistän hiekkikseen istumaan ja menen viereen penkille kännykällä surffaamaan netissä. Tai keinutaan, tai sitten toi käppäilee ympäri pihamaata ja muuallekin. Silloinkin tietty käppäilen mukana, jos tarviitsee.

Eiköhän tuo kuisti-innostus ole ohimenevää, parin viikon päästä saattaa olla jotain muuta.

Vie se johonkin aidattuun leikkipuistoon niin saat istua, vaikka todennäköisesti se sieltäkin löytää vähintään hiekkaa syötäväksi. Vahtiahan noita pitää, ei se mitään auringonottamista ole.

Tuon ikäisen kuuluukin harjoitella rappusissa kiipeämistä, sen sijaan että yrität estää opetelkaa tulemaan alas jalat edellä. Menkää välillä leikkipuistoon jossa voi nousta liukumäen rappusia ja laskea alas(mahallaan jalat edellä) ja lapioida hiekkaa ämpäriin jne. Ottakaa taaperokärry mukaan ja lähtekää kävelylle, lapsi voi työntää kärryjä ja kerätä sinne löytämiään aarteuta jne. Aika intensiivistä vahtimistahan se on mutta itse ajattelen että juuri siksi en halua tuon ikäistä laittaa hoitoon, haluan itse vahtia että se pärjää ulkonakin..

Joka päivä, pitkiäkin aikoja. Viihtyy hyvin hiekkalaatikolla (tutti suussa, niin ei lapioi hiekkaa suuhun), kiikussa, työntää taaperokärryä, leikkii autoilla terassilla. Sitten pyöräillään ja rattaillaan. Pyöränistuimessa viihtyis vaikka kuinka kauan.

Pitääpi sitten lähteä rataslenkille metsään, siellä olemme jo olleetkin ja pienestä oli kivaa luonnossa tepastella sinne tänne pururadalla.

Leikkipuistoon en kyllä aio mennä, se on minusta tuolla keskustassa niin hölmössä paikassa, että saa olla. Ei siellä kyllä paljon muutenkaan ole tunkua lapsista. Tai sitten ajelen jonnekin muualle leikkipuistoon.

Meillä kuten ekalla vastaajalla: käydään 1-2 kertaa notkumassa hiekkiksellä ja keinuilla. Mä välillä autan, mutta höpöttelen muiden kanssa, puhun puheluita tms. Miten helppoa voikaan olla esikoiseen verrattuna?! Esikoinen meni tyytymättömänä ja päättömänä 150 lasissa.

Täällä tutkitaan innolla kiviä, nurmikkoa(revitään) yms kun ei enää rukkasia tarvita. Tunnin verran ollaan ulkona a.päivällä(ei tietenkään joka päivä, kun on menoja joinakin päivinä). Taaperokärry ulkona, puistoon, kiikkuminen, seisoo hiekkiksenreunaa vasten ja touhuaa siinä. Pyöräily aloitettu.
Ettekö voi mennä pois siitä rappusten kohdalta?

Silloin kun olivat tuon ikäisiä päivittäin vähintään kaksi kertaa oltiin ulkoilemassa. Lenkkeiltiin, leikittiin hiekkalaatikolla, tehtiin yhdessä pihahommia ym mitä milloinkin.
Lapsi oppii kun häntä kieltää.

Pari kertaa päivässä ulkoillaan jos ollaan kotona koko päivä, vaihdellen puolesta tunnista lähemmäs kahta tuntia kerrallaan. Ollaan siitä onnekkaita että hiekkalaatikko, keinut ja liukumäki löytyy omalta isolta pihalta eikä vilkasta tietä tai muuta ole lähistöllä. Poika (1v 2kk) lähinnä viipottaa ympäri pihaa, tutkii kiviä, touhuaa lapiolla hiekkalaatikolla ja ajelee autoilla. Viihtyy paljon paremmin ulkona kuin sisällä eikä äidin tarvitse olla kokoajan kieltämässä kuten sisällä.. :)

Mulla niin hyvä tilanne että pikkunen 1v 2kk nukkuu päikyt 2x päivässä vaunuissa. Aamupäivällä nukkuu ja iltapäivällä. Eli sen ajan kun muut ulkoilis :D No käyn kuitenkin nyt kun kauniita ilmoja ni silti ulkona vielä pienen kanssa erikseen. Meil just tota rappusissa kiipeilyä, terassilla kävelyä. Hetken jaksaa hiekkalaatikolla. Teen jotain muuta ite (pihahommia) ni neiti repii ruohoa vieressä :D

Yhteistyössä