Miten usein imee 4 kk vauva täysimetyksellä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ensikertalainen imetysasioissa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ensikertalainen imetysasioissa

Vieras
Meillä imetysvälit on pari tuntia ja jo kolmen kuukauden neuvolassa sanottiin, että 3-4 tunnin välit pitäisi jo sen ikäisellä olla normaalisti. Käkskivät aloittaa siksi vellien antamisen. Nyt 4 kk neuvola tulossa ensi viikolla. En ole antanut vellejä kun on pärjätty tiheällä imettämiselläkin. Olisi kiva kuulla miten muilla saman ikäisillä on nuo syöttövälit täysimetyksellä.

poikani ei enää ole saman ikäinen, kuin sinulla, mutta suht tuoreessa muistissa kesältä on, että meillä imetettiin vauvaa lapsentahtisesti noin 6 kk, minkä jälkeen otettiin käyttöön tiukat ruokailurutiinit 5x päivässä+yösyötöt. poika imi rintaa siis milloin mitenkin, varmasti noin parin tunnin välein ja öisinkin monesti. minua tiuhaan imettäminen ei haitannut, eikä siitä kyllä pojallekkaan mitään haittaa varmasti ollut :) tissillä roikkuminen loppui tosiaan ihan päivässä, eikä hän sitä sen koommin edes kaivannut, sen jälkeen siis kun siirryttiin tiukkaan rytmiin. mielestäni voit aivan hyvin imettää niinkuin itse sinusta parhaalta tuntuu. olen kuullut velleistä ennemminkin kieltäviä neuvoja, etteivät niitä kauheasti enää suosittelis. ei kannata ottaa neuvolan ohjeita liian kirjaimellisesti. meille sanottiin, että 6 kk jälkeen pitäisi olla jo erossa yösyötöistä.. no joo, vielä se rintaa syö öisin ja ikää on 9,5 kk. varmasti kyseinen täti olisi kauhuissaan :)

Meidän poika söi 4 kk iässä 3-4 tunnin välein. Pelkkää rintaa siis. No, meikäläisen tissimaito taitaa olla melkoista kermaa, on sen verran muhkeat posket ja reisimakkarat pojalla (vaikka nyt jo ryömii). =D

Mutta tee niin kuin parhaaksi katsot. Velli on lähinnä suurustettua korviketta, energiaa siinä ei ole juuri sen enempää. Jos tiuhaan imettäminen ei itseäsi haittaa, niin anna mennä vaan!

Meillä taas nelikuukautinen tyttö imisi rintaa vaikka tunnin välein. Varsinkin öisin. Itse kyllä olen nyt siihen tosi väsynyt ja aloitan illalla vellin antamisen. Pakko ainakin näitä öitä jo ruveta rauhottelemaan. Ihan itsensä mutta myös lapsen kannalta. Minä uskon, että vauvankin pitää saada nukuttua kunnon yöunia eikä olla tunnin välein tissillä kitisemässä.

Meidän pulska tyttö vaati myös parin tunnin välein rintaa öin ja päivin ennen kuin aloin antamaan soseita. Välllä kun torkahti rinnalle, niin heti kun olisin sänkyyn ollut siirtämässä niin havahtui hamuamaan lisää. Päiväunirytmiä ei ollut ollenkaan.

Mutta ei harmita ollenkaan, että aloitin soseet vasta 5 kk. Kyllä sitä ehtii sitten elämänsä aikana muutakin ravintoa nauttia, ajattelin, ei kiirettä. Niin lyhyestä ajanjaksosta kuitenkin puhutaan ihmisen elämässä. Meillä myös tuli nuo hampaat siihen syssyyn, että senkin takia varmaan lohduksi oli paljon rinnalla. Nyt puoli vuotiaana jo neljä hammasta.

Suurin ongelma oli, että vauva torkahti yleensä rinnalle, eikä jaksanut sitten syödä kuin yhden rinnan kerrallaan. Sitten kun aloitettiin soseet, tarjosin aina viimeksi tyhjättyä rintaa ensin, niin jaksoi imeä sen ja intoa riitti vielä toisellekin rinnalle. Tätä mulle suositeltiin silloin aiemminkin, mutta vauva ei tosiaan jaksanut imeä kuin sen yhden kerrallaan vielä nelikuisena.

Nyt kun jo 6 kk täynnä, on imetysrytmi siinä ihanteellisessa noin 4 tunnissa ja öisin käydään vielä kahdesti tissillä. Kaksi soseateriaa ja iltapuuro lisänä.

Kiitos vastauksista. Siis monella tapaa, yksilöllisesti sujuu imettäminenkin. Mukava kuulla, uskallan siis toimia oman järjen ja tuntemuksen mukaan, jos vaan on lapsi tarpeeksi kasvanut.

Syökö ap.:n vauva tuttia? Meilläkin oli tiheät imetysvälit, mutta kun aloin opettaa tutille vaihtamalla rinnan tuttiin aina imetyksen päätteeksi, oli vauva tyytyväinen ja imetysvälit harvenivat. Samalla väheni pulauttelu, olin siis syöttänyt "liikaa" kovan imuntarpeen helpottamiseksi.

onko sinulla itselläsi aina nälkä silloin kuin muillakin on, käytkö aina vessassa yhtä usein/ harvoin kuin esim. miehesi. EMpä usko, olemme kaikki yksilöitä joita janotta ja nälättää eri tahtiin, toisilla aineenvaihdunta nopeampaa kuin toisilla jne. Lapsi kyllä pitää huolen omasta ravinnon saannistaan, jos vain äiti antaa rintaa silloin kuin lapsi haluaa, eikä se ole lapselle pelkkää syömistä. Pienet vauvathan syövät silloin kun on nälkä, kun haluavat olla äidin lähellä, kun on mahan puruja tai muuten vain paha mieli. Kukaan neuvolantäti ei voi tulla sanomaan kuinka usein/harvoin vauvasi pitäisi syödä. Meillä ainakin vaihtelee tosi paljon päivittäin, joskus voi mennä viisikin tuntia ilman tisua ja toisinaan ollaan tissillä puolen tunnin välein, tiheän imun kausiakin vauvoilla tosiaan on. Vellissä voi olla jopa vähemmän energiaa kuin rintamaidossa (jolloin pitää nälkää kurissa vielä vähemmän aikaa).sen lisäksi vellit sisältävät lehmänmaitoa, jonka proteiinit ovat vauvan munuaisille hankalat käsitellä.

Alkuperäinen kirjoittaja velliä:
Meillä taas nelikuukautinen tyttö imisi rintaa vaikka tunnin välein. Varsinkin öisin. Itse kyllä olen nyt siihen tosi väsynyt ja aloitan illalla vellin antamisen. Pakko ainakin näitä öitä jo ruveta rauhottelemaan. Ihan itsensä mutta myös lapsen kannalta. Minä uskon, että vauvankin pitää saada nukuttua kunnon yöunia eikä olla tunnin välein tissillä kitisemässä.

mistä päättelet vellin auttavan tilanteeseen? meillä ainakin tuli siitä niin kauheat vatsanväänteet että lopetimme kahden illan jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja bhkgudx:
Alkuperäinen kirjoittaja velliä:

mistä päättelet vellin auttavan tilanteeseen? meillä ainakin tuli siitä niin kauheat vatsanväänteet että lopetimme kahden illan jälkeen.

No en voi tietääkään ennen kuin kokeilen. Eikö? Minä taas tiedän tapauksen jossa vellin antaminen ennen nukkumaan menemistä vajaalla nelikuukautisella auttoi tiheään yösyömiseen. Ne lapset tosiaan ovat yksilöitä. Eikö?

Esikoinen on 4kk tyttö ja on täysimetyksellä lapsentahtisesti. Yöllä herää syömään yleensä kerran tai kahdesti eli yösyöpöttelyt on mun mielestä raiteillaan. Päivät onkin täyttä kaaosta, kun neiti haluaa olla kokoajan syömässä ja toisinaan pulauttelemassa. Kotityöt jää tekemättä ja mun on turha kuvitella lähteväni mihinkään neidin kans, jos ei saa sapuskaa heti niin huutaa kurkkusuorana pää punasena. Tutti ei kelpaa (raivostuu siit viel enemmän) ja päikkäritkin lähes kadoksissa. Neuvoja?

Alkuperäinen kirjoittaja ä83t08:
Esikoinen on 4kk tyttö ja on täysimetyksellä lapsentahtisesti. Yöllä herää syömään yleensä kerran tai kahdesti eli yösyöpöttelyt on mun mielestä raiteillaan. Päivät onkin täyttä kaaosta, kun neiti haluaa olla kokoajan syömässä ja toisinaan pulauttelemassa. Kotityöt jää tekemättä ja mun on turha kuvitella lähteväni mihinkään neidin kans, jos ei saa sapuskaa heti niin huutaa kurkkusuorana pää punasena. Tutti ei kelpaa (raivostuu siit viel enemmän) ja päikkäritkin lähes kadoksissa. Neuvoja?

No kokeile antaa jo jotain muutakin kuin rintaa. Esim. niitä vellejä. Ja jos sekään ei auta niin voi vaikka ruveta muuta kiinteätä kokeilemaan. Tästä nyt tulee taas kauhistuneita kommentteja tietenkin mutta näin minä tein oman iso kokoisen nelikuiseni kanssa. Vauvat kun on yksilöitä. Joku pärjää hyvin pelkällä rintamaidolla 6 kuukauteen asti, joku isokokoisempi taas oikeasti tarvii muutakin apetta kuin sitä maitoa ennemmin.

Heippa!
Noista velleistä - ettehän tosissanne aloita vellien antamista illalla? Velli aloitetaan antamalla ekana päivänä aamusta pieni määrä korvikkeeseen sekoitettuna, ja sit pikkuhiljaa lisätään joka päivä. Kun vatsa on tottunut, annetaan illalla ja silloinkin voi sekoitella puolet velliä ja puolet maitoa. Muuten on pikkuisella kyllä vatsa ihan varmasti kipeä ja kakka tiukassa. Meillä aiheutti vatsanpuruja jo sekin, että ekalla kerralla annettiin 10 ml maidon seassa. Noin viikon päästä aloin antamaan velliä illalla, ja silloinkin vielä laimensin.

niin tai antaa pienen määrän velliä pelkästään ja tissiä päälle, tai pumppaa tissimaitoa vellin sekaan.. mä en ainakaan korviketta sen takia ostanut että voisin vellin sekaan sotkea kun muutoin omakin maito riitti niin hyvin..

Alkuperäinen kirjoittaja Vellittäjä:
Heippa!
Noista velleistä - ettehän tosissanne aloita vellien antamista illalla? Velli aloitetaan antamalla ekana päivänä aamusta pieni määrä korvikkeeseen sekoitettuna, ja sit pikkuhiljaa lisätään joka päivä. Kun vatsa on tottunut, annetaan illalla ja silloinkin voi sekoitella puolet velliä ja puolet maitoa. Muuten on pikkuisella kyllä vatsa ihan varmasti kipeä ja kakka tiukassa. Meillä aiheutti vatsanpuruja jo sekin, että ekalla kerralla annettiin 10 ml maidon seassa. Noin viikon päästä aloin antamaan velliä illalla, ja silloinkin vielä laimensin.

No sekin on vauvakohtaista. Meidän pikkunen sai nimenomaan illalla alusta asti ja ekaksi tosiaan 10 ml ja siitä eteenpäin. Yhtään mitään masuoireita ei tullut.

Yhteistyössä