Miten unkarinsyreeni ja tavallinen syreeni eroaa toisistaan?

No voi kyllä, mutta minusta unkarinsyreeni kasvaa selvästi korkeammaksi. Aidanteena on ihan kiva, kun olisi erilaisia syreenejä sekaisin. Mm kukinta on silloin pidempi (kun kukkivat eri aikaan). Mulla on nyt niitä tavallista&unkaria tossa sekaisin kasvamassa ja nuokkua olisi myös kiva saada

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
No voi kyllä, mutta minusta unkarinsyreeni kasvaa selvästi korkeammaksi. Aidanteena on ihan kiva, kun olisi erilaisia syreenejä sekaisin. Mm kukinta on silloin pidempi (kun kukkivat eri aikaan). Mulla on nyt niitä tavallista&unkaria tossa sekaisin kasvamassa ja nuokkua olisi myös kiva saada

eli siis kun mulla tarkotus saada hiukan näkösuojaa niin tuo unkarinsyreenikö olisi paras? Kuinka kova on leviämään? Mikä on nuokku? :o

Alkuperäinen kirjoittaja SariK:
Alkuperäinen kirjoittaja kipinäinensääri:

eli siis kun mulla tarkotus saada hiukan näkösuojaa niin tuo unkarinsyreenikö olisi paras? Kuinka kova on leviämään? Mikä on nuokku? :o

Unkarinsyreenissä on muistaakseni isommat kukat ja kestävät kauemmin kukkia. Tavallinen syreeni on pienempi kukkainen ja hennompi jotenkin, tosin taitaa olla kasvultaan sitten tuuheampaa lajia. Aidanteeksi minusta sopivampi.

Ja mä olen aina luullut että se menee tosinpäin :ashamed:

Unkarinsyreeni kyllä leviää riittävästi kasvaneena ihan reippaasti. Anopilla on jo suorastaan metsä, mutta on jo kasvanut parikymmentä vuotta ;) Mutta sieltä saa hyvin alkuja meidän pihaan. Kyllä tavallinenkin kasvaa näkösuojaksi, mutta ehkä hitaammin. Vanhempana kummatkin voivat ränsistyä, mutta luulisin että tavallinen enemmän. Eli alaosat ovat paljaat ja lehdet ja kukat ylhäällä.

Nuokku oli siis nuokkusyreeni. Kukat "nuokkuu" alaspäin. http://www.rengontaimitarha.fi/epages/Kaupat.sf/?ObjectPath=/Shops/Rentaimi/Products/19109/SubProducts/19109-0001

työäiti

mä siis saan kanssa mun mummolasta ilmasiks noita molempia, kunhan valitsen vaan :) Tiadan siis siihen unkariin päätyä ja laitan sinne muutamia tavallisia joukkoon, valkoisena ehkä.

Tää palsta on mahtava paikka, mitä täällä ei tiedetä, ei tarvitsekaan tietää, kiitos vastanneille :) :flower: :flower:

Unkarinsyreeni on nopeakasvuisempi ja se kestää leikkaamista soveltuen siis hyvin aitakasviksi. Pihasyreeni on hidaskasvuisempi, sitä ei yleensä leikata sillä osa koristearvosta muodostuu sen kauniista rungon kasvutavasta. Unkarinsyreeni sopii aitaan -pihasyreeni aidanteeksi. Valkokukkainen muoto kasvaa huomattavasti hitaammin kuin lila.

Alkuperäinen kirjoittaja juuei:
MInä en tykkää yhtään unkarinsyreenistä. Vanha puska ja kukinta on tosi vaatimaton.

Radikaali leikkaus ja keväällä tai oikeasti kesällä se on taas kukassaan. Muistelen et ois kannattanut jo heti kukinnan jälkeen leikata voit nytkin leikat, joku kohtaa sanoo toisin varmaan. Mie olen leikannut mun pensaita ja puita sillo ku tuntuu eikä ne oo kuolleet mikään. Omena ja yleensä marjapensaat jne. niillä on ne omat "metkunsa"
;)

Siis tuo on varmaan ollut tuossa yli 30 vuotta. Noin kuusi vuotta sitten leikkasin sitä paljon, mutta en "maahan asti". Vain vanhat, paksut rungot pois, jätin nuoret. Jos se vaatii jotain apulantaa, niin sitten olen syyllinen. Nyt on menossa 7. vuosi kun katson mikä jää eloon ilman hoitoa, ja ne saa jäädä.
(Jep, haluaisin asua jonkun jäkäläisen kallion kupeessa, korkeintaan puolukoita ja kanervia pihalla.)

:D

Mikä siis on radikaali? Ihan kaikki poisko?

Unkarinsyreenissä on muistaakseni isommat kukat ja kestävät kauemmin kukkia. Tavallinen syreeni on pienempi kukkainen ja hennompi jotenkin, tosin taitaa olla kasvultaan sitten tuuheampaa lajia. Aidanteeksi minusta sopivampi.

toiste päi.

Alkuperäinen kirjoittaja pisti silmään:

Hupsis, mikä näistä kommenteista toistepäin? luulenpa et mun vastaus?

No siis meidän pihalla on nuo molemmat syreenit ni siin unkarinsyreenissä on hentoiset ja pienet kukat.Ja se kukkii joka toinen vuosi.ja kukkajutut kasvaa ylöspäin.
Tos toisessa isot kukat ja tuuhea muutenkin se kukkaosio.roikkuvat ehkä vähän alas päi.ja kukkii joka vuosi.
Tulipa ihanasti selitettyy:D

[Mikä siis on radikaali? Ihan kaikki poisko?

Maahan asti en lähtis minäkään leikkaamaan, voipi suuttua siitä :/
.[/quote]

Voi muuten ihan huoletta vetää vaikka moottorisahalla maahan asti. Näin meillä tehtiin ja seuraavana keväänä oli jo yli metrin mittainen puska.

Syreeni ihan oikeasti ei suutu vaikka kaivat sen kokonaan ylös ja laitat viikkojen päästä takaisin.ja kestää vaikka leikkaat juuresta poikki.Siitä se ei tykkää jos ei koskaan nuorenneta!

"Varovainen leikkaus pitää elinvoimaisena

Vastaistutetun syreenin versot voi lyhentää parinkymmenen sentin mittaisiksi, jos pensas ei näytä riittävän tuuhealta. Leikkaamisen jälkeen kaksi tai kolme leikkauskohdan alapuolella olevaa silmuparia kasvattaa uusia sivuversoja. Maan altakin saattaa ilmaantua uusia versoja.
Istutusleikkauksen jälkeen syreeni saa kasvaa rauhassa monta vuotta, sillä syreenin kukat ilmaantuvat vasta vanhempiin oksiin.
Vuosien mittaan syreenin oksat kasvavat paksuiksi ja kauniin kierteisiksi. Vanhasta pensaasta olisi kuitenkin hyvä parin kolmen vuoden välein sahata oksista huonokuntoisin maata myöten pois.
Pensaan tyveltä kasvavista ohuista vesoista taas valitaan yksi tai kaksi paksuinta ja kauneinta, ja niille tehdään tilaa leikkaamalla muut nuoret vesat kokonaan pois.
Puumaisen, yksirunkoiseksi kasvatetun syreenin runkoon ei kosketa, mutta latvuksen oksia harvennetaan vuosien mittaan varovaisesti, niin että kaikki oksat saavat valoa ja uusia versoja mahtuu kasvamaan vanhojen lomaan. Rungon alaosasta ja juuristosta kasvavat versot poistetaan kokonaan.
Syreeniä voi leikata joko keväällä tai heti kukinnan jälkeen kesällä. Jos syreeniä ei lainkaan leikata, sen kasvu hidastuu, ja pensas alkaa ränsistyä. Tyvelle alkaa muodostua tikkumaisia juurivesoja, jotka eivät jaksa kehittyä kunnon oksiksi. Silloin pensas kaipaa kunnostusta. Vanhimmista oksista poistetaan pari kolme heikointa ja hennoista vesoista jätetään vain pari elinvoimaisinta. Sitten syreenin juurelle levitetään kerros kompostimultaa.
Lannoitusta, harvennusta ja nuorien versojen suosimista jatketaan vähitellen usean vuoden ajan, kunnes pensas kukkii jälleen entisessä loistossaan."
Torstaina 15. huhtikuuta 1999
REA PELTOLA / Helsingin Sanomat

Yhteistyössä