Miten työkkärissä suhtaudutaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tietääkö kukaan?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tietääkö kukaan?

Vieras
En ole ollut koskaan työttömänä, koska ennen lapsia aina reissasin työn perässä ja tein pätkätöitä vuosia. Nyt ei sellainen ole enää mahdollista. Asun maalla ja olen kolmen lapsen yksinhuoltaja ilman mitään turvaverkkoa.

Olen vielä kotihoidontuella. Kohta kuopus täyttää kolme, keskimmäinen on viisi ja esikoinen aloitti toisen luokan. Päiväkotipaikka on varmistunut viisivuotiaalle, mutta vuoden vaihteestakaan ei kuopukselle näyttäisi olevan paikkaa lähipäiväkodissa (4,5km päässä), vaan pitäisi viedä muualle, mikä tarkoittaisi kuljettamisen lisäksi sitä, että tartunnat tulisivat kolmesta paikasta: kahdesta päiväkodista ja koulusta sekä sitä, että esikoinen joutuisi olemaan todella paljon yksin. Voisi käydä hyvin todennäköisesti niin, että minulle tulisi lasten kanssa sairaspoissaoloja paljon sekä mahdollisesti niin, että henkisen kantin ollessa aika huonon jo nyt (käyn viikoittain psykologilla juttelemassa) kovan hoitorumban vuoksi joutuisin pian sairauslomalle itse...

Miten työkkäri suhtautuu siihen, jos ei hoitopaikkoja ole tai jos niiden vuoksi tulee kymmeniä kilometrejä kuskauksia päivässä ja on aivan yksin niin, että tiukkaa tekee ehtiä edes päiväkodin aukioloaikana hakemaan? Oma alani on myös sellainen, että lähimmät pätkätyöt olisivat noin 60-70km päässä.

Työkkärissä suhtaudutaan kaikkiin työnhakijoihin ihan samalla tavalla. Jos sulla ei ole aikomustakaan ottaa työtä vastaan niin karenssi jossain vaiheessa paukahtaa. Neljä kuukautta saa olla "rauhassa" työnhakijana, mutta sitten alkaa se painostus ja tarjotaan koulutusta.

Ei ole tuollaisesta kysymys lainkaan, ettei olisi aikomustakaan ottaa työtä vastaan. Ennemminkin on kyse siitä, olenko työkuntoinen ja toisaalta saanko lapsia hoitoon niin, ettei kaikki hajoa.

Soitin perhepäivähoidon ohjaajallekin tänään, kun hoitotilanne on niin huono täällä ja kysyin sitten, miten olisi, jos itse alkaisin hoitajaksi, niin meinasi vain, että asun liian maalla ja palkkakin on niin huono.

Minä ajoin - ylimääräistä lapsen päivähoidon takia 75 km päivässä , kun hoitopaikka oli eri suunnassa kuin oma työni. Ja kiirettä piti että ehdin hakea pois ....

Jos olisin jäänyt pois töistä olisin saanut karenssin !

Eli AP , motivoidu töihin lähtöön tai siihen että saat karenssin. Esittämäsi syyt eivät käy työkkäriin , jossa kaikki ovat samalla viivalla.

Olisit ajatellut kun lapsia teit .....

[QUOTE="vieras";24465716]Työkkärissä suhtaudutaan kaikkiin työnhakijoihin ihan samalla tavalla. Jos sulla ei ole aikomustakaan ottaa työtä vastaan niin karenssi jossain vaiheessa paukahtaa. Neljä kuukautta saa olla "rauhassa" työnhakijana, mutta sitten alkaa se painostus ja tarjotaan koulutusta.[/QUOTE]

ei muuten ole mittään 4 kk rauhassa oloa ainakaan mulle ollu. heti kun pätkätyöt on loppunu niin mulle on sanottu et pitäis olla jo työpaikka valmiina.
siel ei jousteta missään tilanteissa. eikä mikään syy ole pätevä mihinkään.
mä kun olen sijaisena niin sellaisen kuvan olen saanut et pitäis olla 24/7 olla valmiina ottamaan töitä, mittään varoitusaikoja ei tartte olla vaan pitää olla valmis olemaan vaik tunnin sisällä töitä.

työkkäriä ei kiinnosta mihinasti sun pitää lasta kuskata hoitoon tai sairauspoissaolot! Niitä kiinnostaa ainoastaan se että jos lapset on kotona niin kunnalla on 2vk aikaa järjestää hoito ja tuon ajan saa kieltäytyä ottamasta työtä vastaan.
Työssäkäyntialue on 80km omalta ovelta, jonka sisältä pitää ottaa työpaikka vastaan jos sellaista tarjotaan.

Kiitos selvennyksistä.
Olen alalla, jolla pitää joustaa myös töissä, eikä voi sanoa, että pitää lähteä, vaan pitää joustaa töiden mukaan. Paikkoja on koko Suomessa auki vain alle kymmenen. Meillä menee päiväkoti kiinni klo17, joten aika hankalaksi menee tuo 80km sitten ja vielä jos kahdesta eri hoidosta pitää hakea.

[QUOTE="vieras";24465860]Etkö voisi muuttaa?[/QUOTE]

Asun vanhassa talossa, jonka ostin aikanaan 100 000 eurolla. Tällä hetkellä en saisi tämän hinnalla mitään sellaista asuntoa, johon mahtuisimme ja talokin on niin rempallaan, että tuskin menisi kovin hyvin kaupaksikaan ja vielä kun on lapsille sopiva muuten, mutta päivähoitotilanne on kehno. Vuokralle sitten tietenkin töiden perässä voisi mennä, mutta tuntuu kyllä jo ajatuksena nyt sellaiselta, että alkaa itkettää. Tässä on joutunut luopumaan jo ihan kaikesta, eikä helppoa ole ollut millään saralla ja vielä, jos muutetaan kotoa pois, niin sitten ei ole enää yhtään mitään. Tämä koti on ollut ainoa pysyvä minun lisäkseni, mitä lapsilla on. Muuten olen joutunut eroamaan ja isovanhemmat ovat kuolleet yhtäkkiä ym. Rankkaa on ollut.

Työvoimahallinto suhtautuu niin, että työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautuneen katsotaan olevan työmarkkinoiden käytettävissä. Sairastumiset työsuhteen aikana eivät työvoimahallintoa kiinnosta, se on työnantajan ja -tekijän välinen asia. Lasten hoitopaikoissa taitaa olla pieni toleranssi: kuntahan on velvoitettu järjestämään hoitopaikan muistaakseni parin viikon varoitusajalla.

sillä ei ole mitään merkitystä, miten siihen suhtaudutaan työkkärissä, koska ongelmahan muodustuu työnantajan kanssa, jolle selität tilanteen työtä hakiessasi. voi olla, ettei hän sitten palkkaa sinua sen takia, mutta ei voi mitään.

Sanot työkkärissä, että olet valmis vastaanottamaan vain oman alasi töitä.

Ei ne sieltä sinulle mitään kuitenkaan löydä, ihan huoletta saat olla vielä kotona.

Itsekin olen ollut 8 vuotta työttömänä ja siitä ajasta 3kk töissä ja erilaisia kursseja käynyt. Työkkärissä vain täytyy käydä mukamas motivoituneena työnhakijana, niin ei turhaan riitannuta itseään työkkärin tätien kanssa.

Ja en tarvitse nyt saarnaa tästä kirjoituksestani, kerroim vain miten asiat on.

Jos lastenhoitoasiat tai oma terveys estävät työssäkäynnin, niin silloin ei ole työmarkkinoiden käytettävissä, ja oikea osoite toimeentulon hankkimiseksi on sossu. Työttömyyskorvausten saamiseen liittyy ehtoja, jotka työnhakijan pitää täyttää. Kansalaispalkkaa se ei edelleenkään ole.

Ja mitä tuohon tulee, että ei työkkäri minnekään kursseille tai töihin patistele; se nyt riippuu täysin paikkakunnasta ja siitä, minkä alan henkilö on työttömänä työnhakijana. Jotkut työkkärit ovat kovinkin aktiivisia.

Ei voi myöskään sanoa niin, että ottaa vastaan vain oman alan töitä; tai siis sanoa toki voi, mutta se on merkityksetöntä, ja sillä kortilla voi pelata vain ekat kuukaudet jonka jälkeen on velvollinen ottamaan vastaan työtä kuin työtä tai menemään mille tahansa kurssille jos aikoo tukia nostaa.

[QUOTE="vieras";24465716]Työkkärissä suhtaudutaan kaikkiin työnhakijoihin ihan samalla tavalla. Jos sulla ei ole aikomustakaan ottaa työtä vastaan niin karenssi jossain vaiheessa paukahtaa. Neljä kuukautta saa olla "rauhassa" työnhakijana, mutta sitten alkaa se painostus ja tarjotaan koulutusta.[/QUOTE]

Tämäkin riippuu ihan työkkäristä ja virkailijasta. Kahteen kertaan olen ollut työttömänä, tosin kahdessa eri elämäntilanteessa. Ekalla kerralla eka työhönosoitus n. 1-1,5 kk työttömyyden jälkeen. Tokalla kerralla ei tullut ensimmäistäkään 9 kk aikana pl. yksi, jonka täti teki työkkärikäynnillä kun kysyi olinko hakenyt yhtä tiettyä paikkaa. En ollut hakenut niin teki sitten osoituksen siihen.

Ei voi myöskään sanoa niin, että ottaa vastaan vain oman alan töitä; tai siis sanoa toki voi, mutta se on merkityksetöntä, ja sillä kortilla voi pelata vain ekat kuukaudet jonka jälkeen on velvollinen ottamaan vastaan työtä kuin työtä tai menemään mille tahansa kurssille jos aikoo tukia nostaa.[/QUOTE]

Ai, en tiennyt, että tässäkin on pakkakuntaeroja. Itse olen laittanut sinne, että otan vain oman alani töitä vastaan ja muualle esim. myyntityöhön minua ei voida velvoittaa.