MITEN TYÖNANTAJA KEHTAA????

  • Viestiketjun aloittaja ei oo oikein
  • Ensimmäinen viesti
näin se on
Koeaikana työntantaja saa antaa potkut, eikä syytä tarvitse ilmoittaa. Syyksi riittää, että koeaika / koeaika päättyi. Tässä tapauksessa TA oli typerä ja kertoi sairasloman olevan syy. Sairaslomat tulee työnantajalle kalliiksi: maksetaan sairasloma-ajan palkka TT:lle, ja maksetaan palkka tuuraajalle. Ihan oikeasti: tämä on todella kallista työnantajalle, sillä palkkakulut ovat aika iso kuluera.
Yrityksen pitäisi tuottaa sen verran, että firman kulut peittyy ja työnantaja itse saa palkan siitä. Jos sitten töitä ja tuloa riittää, voi palkata työntekijän, mutta se on aina riski. Suomessa turva on TT:lla, ei TA:lla, eli vaikka tehdään sopimuksia suullisia ja kirjallisia ja TT ne hyväksyy, työsuhteen purettua hän voi alkaa vaatia ihan mitä vaan, ja saa ne, vaikkei koko työssäoloaikana ole valittanut että kuuluisi lain mukaan jotain... ??!!

Olen itse saanut pari kertaa potkut koeaikana ja itse irtisanoutunut kerran koeajalla ja kaikki nämä ovat kirpasseet. Ne ovat kuitenkin avanneet ovet parempaan duuniin.
 
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja näin se on:
Sairaslomat tulee työnantajalle kalliiksi: maksetaan sairasloma-ajan palkka TT:lle, ja maksetaan palkka tuuraajalle.
Kiinteistöaloilla ei ainakaan makseta sairausajan palkkaa jos työsuhde on kestänyt alle kuukauden. Lisäksi on yksi karenssipäivä mikäli työsuhde on kestänyt alle kaksi vuotta.

Tämä kompensoi hiukan koeaikalaisen sairauskuluja.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja näin se on:
Koeaikana työntantaja saa antaa potkut, eikä syytä tarvitse ilmoittaa. Syyksi riittää, että koeaika / koeaika päättyi. Tässä tapauksessa TA oli typerä ja kertoi sairasloman olevan syy. Sairaslomat tulee työnantajalle kalliiksi: maksetaan sairasloma-ajan palkka TT:lle, ja maksetaan palkka tuuraajalle. Ihan oikeasti: tämä on todella kallista työnantajalle, sillä palkkakulut ovat aika iso kuluera.
Yrityksen pitäisi tuottaa sen verran, että firman kulut peittyy ja työnantaja itse saa palkan siitä. Jos sitten töitä ja tuloa riittää, voi palkata työntekijän, mutta se on aina riski. Suomessa turva on TT:lla, ei TA:lla, eli vaikka tehdään sopimuksia suullisia ja kirjallisia ja TT ne hyväksyy, työsuhteen purettua hän voi alkaa vaatia ihan mitä vaan, ja saa ne, vaikkei koko työssäoloaikana ole valittanut että kuuluisi lain mukaan jotain... ??!!

Olen itse saanut pari kertaa potkut koeaikana ja itse irtisanoutunut kerran koeajalla ja kaikki nämä ovat kirpasseet. Ne ovat kuitenkin avanneet ovet parempaan duuniin.
Lain mukaan se ei vaan noin mene, mutta eri asia on sitten sen kanssa, että jos työntekijä siihen tyytyy, niin sitten tyytyy. Eikä koeaika ole mikään aika, jossa työnantaja pohtii, että onko varaa palkata tuo työntekijä :eek:. Koeaika on sitä varten puolin ja toisin, että soveltuu kyseiseen työpaikkaan.
 
näin se vaan on
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja näin se on:
Koeaikana työntantaja saa antaa potkut, eikä syytä tarvitse ilmoittaa. Syyksi riittää, että koeaika / koeaika päättyi. Tässä tapauksessa TA oli typerä ja kertoi sairasloman olevan syy. Sairaslomat tulee työnantajalle kalliiksi: maksetaan sairasloma-ajan palkka TT:lle, ja maksetaan palkka tuuraajalle. Ihan oikeasti: tämä on todella kallista työnantajalle, sillä palkkakulut ovat aika iso kuluera.
Yrityksen pitäisi tuottaa sen verran, että firman kulut peittyy ja työnantaja itse saa palkan siitä. Jos sitten töitä ja tuloa riittää, voi palkata työntekijän, mutta se on aina riski. Suomessa turva on TT:lla, ei TA:lla, eli vaikka tehdään sopimuksia suullisia ja kirjallisia ja TT ne hyväksyy, työsuhteen purettua hän voi alkaa vaatia ihan mitä vaan, ja saa ne, vaikkei koko työssäoloaikana ole valittanut että kuuluisi lain mukaan jotain... ??!!

Olen itse saanut pari kertaa potkut koeaikana ja itse irtisanoutunut kerran koeajalla ja kaikki nämä ovat kirpasseet. Ne ovat kuitenkin avanneet ovet parempaan duuniin.
Lain mukaan se ei vaan noin mene, mutta eri asia on sitten sen kanssa, että jos työntekijä siihen tyytyy, niin sitten tyytyy. Eikä koeaika ole mikään aika, jossa työnantaja pohtii, että onko varaa palkata tuo työntekijä :eek:. Koeaika on sitä varten puolin ja toisin, että soveltuu kyseiseen työpaikkaan.

Ei niin. Siin ävaiheessa kun TA palkkaa työntekijän, hän on todennut että hänellä on varaa maksaa palkka. Koeaika on molemminpuolinen mahdollisuus katsoa, mitä se työ on, ja millainen se työntekijä on. Onko sittenkään soveltuva. Tai onko työ sittenkään itselle sopiva.

AP.n tapauksessa EHKÄ ta alkoi miettiä ettei tuosta taida sittenkään olla tähän, tai pelätä että miten paljon toi sitten sairasteleekaan tai mitä sitten liekään miettinyt kun irtisanoi.
Tosiasia kuitenkin on, että koeajalla saa sanoa irti puolin ja toisin ilman sen suurempaa syytä ja tosiasia on että työntekijän sairastaminen ja poissaolot tulee työnantajalle kalliiksi.

Ja mitä tulee siihen, että työntekijä hyväksyy ja allekirjoittaa työsopimuksen palkkaehtoineen kaikkineen... ja sitten kun työsuhde päättyy syystä tai toisesta, riitauttaa asian, "lain mukaan minun olisi kuulunut saada enemmän ja vielä tätäkin ja vielä tuo lisä" niin kyllä laki työntekijän puolella on.
 
Minä
Hmm. Koeajalla saat ilman että kerrotaan syytä potkut, meet työkkäriin ja saat työttömyyspäivärahaa...

Mutta jos itse irtisanoudut koeajalla, ja meet työkkäriin, saat karenssin.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja näin se vaan on :
AP.n tapauksessa EHKÄ ta alkoi miettiä ettei tuosta taida sittenkään olla tähän, tai pelätä että miten paljon toi sitten sairasteleekaan tai mitä sitten liekään miettinyt kun irtisanoi.
Tosiasia kuitenkin on, että koeajalla saa sanoa irti puolin ja toisin ilman sen suurempaa syytä ja tosiasia on että työntekijän sairastaminen ja poissaolot tulee työnantajalle kalliiksi.
Jos ap:n työnantaja purkaa työsuhteen sen takia, että ap on sairaslomalla, niin siinä kyllä niin laitonta toimintaa kuin voi vaan olla. Onni onnettomuudessa tässä tapauksessa se, jos siinä paperissa lukee syynä tuo sairaspoissaolo. Toisaalta haluaisiko tuollaiseen työpaikkaan mennäkään, jossa on noin v.mäinen pomo :whistle:

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ei täydy...koeaika on sitä varten et onko sopivatähän työhön...
Mieti itsesi työnantajaksi...
Aina käsketään miettiä itseään työnantajana. Eikö työnantajankin pitäisi miettiä itseään työntekijänä esim. palkan suhteen? Ja että eikö sitä sitten saisi koskaan sairastua :eek: ?
 

Yhteistyössä