Miten tuntuu siltä, että käytöshäiriöisiä (tai muuten erikoisesti käyttäytyviä) lapsia on ihan hirveän paljon...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja heidi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

heidi

Vieras
Olen nyt jotenkin herännyt huomaamaan tälläistä, itsellä vanhempi on 3 v. joka välillä uhmakohtauksissaan venyttää pinnaa oikein urakalla. Kuitenkin on enimmäkseen sopeutuva, avoin ja omaa käytöstapojakin.

Tuntuu että joka toisella leikkikaverilla on jotain erikoisempaa; joillakin todella aggressiivisia piirteitä/käyttäytymistä (huutamista/raivoamista/lyömistä... ihan tavallisen leikin yhteydessä), totaalista vetäytymistä tilanteissa joissa 'normaalilapsi' innostuu tekemään (esim. tuttavan lapsi ei suostu kerhossa mihinkään kädentaitojen harjoitteluun, eikä esim. vappukarnevaalipukeutumiseen, eikä uimahallissa uimaan... yksinkertaisesti olla möllöttää vain ottamatta osaa mihinkään.

Tuntuuko kenestäkään muusta että tälläisiä lapsia on paljon? Kun itsellä vasta 3 v. vanhin niin en tiedä onko aiemmin ollut vähemmän tälläistä. Vai onko tämä sitten ihan normaalia ja noista 'oudoistakin' kasvaa ihan kunnon ihmisiä?

:o just.. ja mä herään huomaamaan aina että ihmettelen mistä näitä tämän tyyppisiä aikuisia sikiää, noihin paikkoihin missä lapsia on.. jotka kutsuvat erilaisia lapsia kummallisiksi ja käytöhäiriöisiksi.. vain koska oma lapsi "käyttäytyy" omasta mielestään hyvin (tai ehkä sitä ei itse huomaa ja sun selän takana puhutaan sun lapsesta ihan samaa):headwall:

tähän on hyvin yksinkertanen vastaus: ruoka ja lisäaineet.

mitä epäterveellisempää (lue: ravintosisällöltään köyhää) ruoka on ja mitä enemmän lisäaineita, sitä enempi käytöshäiriöitä. tästä on tehty koululaisilla useita tutkimuksiaki, ympäri maailman.

se on kuulkaas sellainen juttu että erikoisia lapsia on juurikin siksi koska äidit/isät eivät enää pidä jöötä vaan lapset määräävät koko perheen elämän:( lapset määräävät jopa mitä ruokaa syödään ja valitsevat kaupassa jo 2 vuotiaana mitä haluuavat syödä ym. siksikin niistä sellaisia tulee joka on kyl tosi surullista:(

nykyään ei osata kasvattaa lapsia..

ja mä uskon että kaikella kehityksellä on vaikutuksensa. Lelut on tehty sellaisiksi, että mielikuvitusta ei tarvitse enää niinkuin ennen. jo pienillä lapsilla on kännyköitä, ennen mentiin oven taakse kysymään leikkikaveria, nyt naputetaan vaan viestejä. Lisäksi on videopelit yms..

Saman surullisen asian olen minäkin huomannut, mutta toisaalta onhan niitä häiriöisiä ollut ennenkin, nykyisin ennen vilkkaaksi luonnehdittu lapsi on adhd-tapaus, vetäytyvä ja flegmaattinen voi olla nykyisin add jne.. eli diagnosointi on lisääntynyt ja toisaalta myös levinnyt ihmisten arkikieleen, jolloin voidaan taudin nimillä puhua, vaikkei lääkäri olisi sellaista sanonutkaan, kun oman keittiöpsykologian mukaan oireet täsmäävät, niin siitä aletaan puhua diagnoosilla. Mutta kyllä uskon siihenkin, ettei lasten ole helppo olla tämän maailman melskeessä mukana, onhan tämä paljon monimutkaisempi ja kovavauhtisempi, kuin aikaisempina vuosikymmeninä. Kukin reagoi tavallaan ja kaikilla ei vaan sopeutumiskyky riitä.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:

ja mä uskon että kaikella kehityksellä on vaikutuksensa. Lelut on tehty sellaisiksi, että mielikuvitusta ei tarvitse enää niinkuin ennen. jo pienillä lapsilla on kännyköitä, ennen mentiin oven taakse kysymään leikkikaveria, nyt naputetaan vaan viestejä. Lisäksi on videopelit yms..

Jo antiikin Kreikan ajoita on säilynyt kirjoituksia siitä kuinka "viisaat" ihmiset ovat olleet huolissaaan tulevasta sukupolvesta, kun niillä on liikaa vääränlaisia houkutuksia ja virikkeitä ja ne pilaavat tulevan sukupolven.. ja kuinka lapswt ovat jo menetetty.. nykyään nämä kirjoitukset tuskin säilyvät argeologeille.. :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
tähän on hyvin yksinkertanen vastaus: ruoka ja lisäaineet.

mitä epäterveellisempää (lue: ravintosisällöltään köyhää) ruoka on ja mitä enemmän lisäaineita, sitä enempi käytöshäiriöitä. tästä on tehty koululaisilla useita tutkimuksiaki, ympäri maailman.
Mä uskon aika vahvasti tähän :)

Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:

Jo antiikin Kreikan ajoita on säilynyt kirjoituksia siitä kuinka "viisaat" ihmiset ovat olleet huolissaaan tulevasta sukupolvesta, kun niillä on liikaa vääränlaisia houkutuksia ja virikkeitä ja ne pilaavat tulevan sukupolven.. ja kuinka lapst ovat jo menetetty.. nykyään nämä kirjoitukset tuskin säilyvät argeologeille.. :laugh:

?

Mua myös kiinnostaa, kuinka paljon on yhteyttä käytöshäiriöisten lasten ja vanhempien/isovanhempien huumeiden käytöllä.

Esim. ennen 1950-lukua huumeita käytettiin paljon lääkkeissä, joita söi kaikki. Sodassa miehille jaettiin amfetamiinia.

Yhteistyössä