miten tulkitaan neuvolakortin "nousee istumaan"?

Kortin taulukossahan keskiarvoikä on 6kk, mutta kuinka moni vauva todella nousee istumaan 6kk iässä? Meillä kyllä on kaikki 3 lasta istuneet puolen vuoden ikäisinä, mutta oppineet itse nousemaan istualleen vasta joskus 8-10kk ikäisinä. Kumpaa tulkintaa te muut olette käyttäneet?
 
Yeb
Kun vertaa mun omaa 80-luvun neuvolakortin taulukkoa ja tytön uutta, niin ainoa asia joka siinä on muuttunut, on 80-luvun istuu tuetta on vaihtunut tuohon nousee istumaan ja ikä on silti pysynyt samana, vaikka esim. meillä tyttö on istunut tuetta jo kauan ennen kuin siihen asentoon itse meni 10-kuisena :)

Eli siis nousee istumaan tulkitaan ainakin musta juurikin niin, että vauva itse nousee istumaan vaikkakaan nuo keskiarvoiät eivät ihan täsmää.
 
Nousee istumaan tarkoittaa sitä että lapsi itse pääsee makuultaan istuma-asentoon. Tämä vaihdos neuvolakorttiin tuli fysioterapeuttien palautteen perusteella muutama vuosi sitten koska suosituksen mukaan lapsen on hyvä istua pidempiä aikoja vasta sitten kun hän itse nousee istumaan. Siksi kohta istuu tuetta on poistettu jottei se kannusta vanhempia istuttamaan lasta liian aikaisin.
 
Hmm, meillä poika istui 6 kk tuetta ja 7 kk kurotteli siitä joka suuntaan tosi hyvin. Vasta nyt 9,5 kk poika on oppinut nousemaan istuma-asentoon konttausasennosta kiepsauttaen, muttei vieläkään "vedä vatsalihaksilla" itseään istuma-asentoon makuulta. Onkohan tää normaalia?
 

Yhteistyössä