miten tulisi suhtautua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pettynyt...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pettynyt...

Vieras
miten tulisi suhtautua, jos olen antanut lapseni pieneksi käyneitä vaatteita kummilapselleni ja hänen äiti laittaakin niitä myyntiin ennenkuin ovat käyneet pieneksi hänen lapselleen? Nimenomaan sanoin hänelle, että en halua antaa vaatteita, joista olen maksanut maltaita jos hän ei tarvitse niitä. Sitten olen kysynyt joka vaatteen kohdalla haluaako hän tämän vaatteen. Nyt näin netissä, että hänelle on ainakin yksi antamani vaate myynniissä, vaikka on vielä iso hänen lapselleen. Hän kysyi minulta, että voinko myydä hänelle lapseni vaatteita ja lupasin laittaa niitä joululahjaksi ison säkin ja sitten vielä ostaa jotain. Mutta ottaa niin päähän, että hän ei tarvitsekaan niitä vaan aikoo myydä!! Minulla on muitakin tuttavia ketkä ovat saamassa lapsia ja ovat kyselleet lapseni vaatteita ja olen hyvää hyvyyttäni antanut niitä kummilapselle. Mitä tekisitte?

Kyllä meillä on ainakin se tapa että lainatut vaatteet annetaan takaisin alkuperäiselle. Hän sitten saa päättää laittaako niitä taas kiertoon, vai myykö. Itse ainakin tavallaan haluan takaisin niitä omia vaatteitani, jospa vielä joskus toisen lapsen saan. Muutamia vatteita en anna edes eteenpäin, sillä kyllähän ne monessa käytössä nuhjaantuu.

Sinuna sanoisin ihan suoraan miltä tuntuu...

Hän on kysynyt mitä vaatteita haluan takaisin, mutta olen pyytänyt vaan muutamaa takaisin. Minun puolestani hän voi hyvin myydä vaatteet sitten kun käyvät lapselleen pieneksi, mutta eriasia jos hän ei edes käytä niitä lapsellaan. Olisi voinut sanoa minulle, että ei tarvitse niitä. Olen antanut kummilapselleni vain hyvän merkkisiä ja hyväkuntoisia vaatteita, tuttaa, reimatecia jne. Nyt joulupaketissa on laidasta laitaan merkkejä, mutta ovat erittäin hyväkuntoisia. Hän ei tiedä, että tiedän hänen nimimerkkiään siellä nettisivulla missä myy näitä vaatteita enkä ole varma haluanko kertoa, että tiedän.

Jos saan vaatteita, niin tarvittaessa vaikka kysyn silloin heti, että haluaako hän nämä vaatteet takaisin vai laitanko vaatteet uudestaan kiertoon. Sillä tavalla ei jää epäselväksi, mikä on vaatteiden tarkoitus.

Jos vaatteita saa paljon, niin minulle ainakin on käynyt, että olen laittanut vaatteita myyntiin, jos olen huomannut, että esim. tyttö on saanut useita samantyyppisiä vaatteita ja pakko saada kaappiin lisää tilaa. Esimerkiksi tyttäreni ei tykkää yhtään röyhelöistä ja tyttömäisistä hepeneistä, vaan matkii isoveljeään, joten usein ne mekot päätyvät suoraan kirppikselle. Joskus myös saan esim. kesämekkoja, jotka olisivat sopivia vasta talvella, joten ne jäävät pitämättä.

Jos et halua, että ne päätyvät pitämättöminä kirppikselle, niin älä anna vaatteita sellaiselle henkilölle, vaan laita niitä jakoon jollekulle toiselle. Jos tarkoituksesi on hankkia lähivuosina lapsia lisää, niin itse en välttämättä edes antaisi vaatteita välillä lainaan, koska vaatteet kuluvat kuitenkin hirmuisesti. Kahden vanhimman lapsen välillä on ikäeroa peräti reilut 4 vuotta ja silti olen niitä vaatteita säilyttänyt ellei sitten kyseessä ole selkeästi esim. pojan vaate, jota tyttäreni ei tule käyttämään.

jos ei ole vastaanottaessaan tiennyt, ettei käytäkään lapsellaan? Esim. itse otin ennen vauvan syntymää vastaan tuttavaltani paljon vauvanvaatteita, mutta moni vaate jäi sitten käyttämättä, kun olivat mielestäni niin hankalia pukea tai muuten vain epäkäytännöllisiä tai "väärän" värisiä.

Tietysti voit mainita näkemästäsi myynti-ilmoituksesta, kyllä ystävysten/perheen kesken täytyy voida puhua asioista niiden oikeilla nimillä. Älä mitään moraalisaarnaa kuitenkaan aloita, koska hän varmastikin pitää vaatteita ominaan, kun kerran on sinulta kysynyt, haluatko takaisin. Sanot vain, että olet ilmoituksen nähnyt ja ajattelit sitten, että voisit ehkä antaa vaatteita muille, kun hän ei niitä kerta näytä tarvitsevan. Tai pyydät häntä antamaan ylijäämät niille, jotka ovat vaatteita sinulta kyselleet. Puhu asiasta, löydätte varmasti molemmille sopivan ratkaisun. Kai tämä kummilapsesi äiti kuitenkin on normaalisti toimiva aikuinen ihminen :) Ja tosiaan, itse olen myös saanut paljon vaatteita eri tahoilta, ja vaikka aina olen sanonut tarvitsevani (enhän niitä muuten nurkkiani halua täyttämään!), osa on jäänyt pitämättä. On epäkätevää, ei minun makuuni, väärä vuodenaika, ei sovi lapselleni.... Syitä on monia!

"Ottaja antaja kananpaskan kantaja". Älä kysele sen perään, minkä olet kerran omaksi antanut. Älä anna hänelle enää vaatteita, jos ette pysty sopimaan asiasta.

Ymmärrän, jos joku myy sitten kun jääneet pieniksi, mutta en miksi myy sopivia/isoja, tai ymmärrän sen vain rahanahteutena. Minulla puolestaan tilanne, että ystävälleni lainaamat vaatteet ovat lähteneet häneltä kiertoon ties kuinka monelle. Seassa oli vaatteita, jotka annoin lainaan sanoen, että en lainaisi näitä ellet kyseessä olisi sinä, nyt nekin ovat kierrossa. En kaipaa bodyja jne takaisin, mutta olisi kiva saada esim poikani ihka eka adidaksen verkkapuku takaisin, sen lainasin vain kummitytölleni käyttöön, ties kenellä se nytkin on, ja missä kunnossa. Sille kun olisi meilläkin pian käyttöä...

Alkuperäinen kirjoittaja Entäpä:
jos ei ole vastaanottaessaan tiennyt, ettei käytäkään lapsellaan? Esim. itse otin ennen vauvan syntymää vastaan tuttavaltani paljon vauvanvaatteita, mutta moni vaate jäi sitten käyttämättä, kun olivat mielestäni niin hankalia pukea tai muuten vain epäkäytännöllisiä tai "väärän" värisiä.

Harjotellaanpa taas luetun ymmärtämistä, ap:han sanoi, että on jokaisen vaatteen kohdalla erikseen kysynyt haluaako kummilapsen äiti juuri sen vaatteen...
Ja jos antaja on ilmoittanut ettei halua "turhaan" antaa eteenpäin paljon maksaneita vaatteita, niin vastaanottajana kyllä antaisin takaisin jos paketista paljastuu samanlaisia vaatteita mitä jo on.
Kai meillä ihmisillä käytöstapoja edelleenkin on?

Ap:nä mainitsisin ohimennen nähneeni myynti-ilmoituksen netissä, ja sanoisin, että jos et tarvitse voisin antaa vaatteet "Pirkolle".

Sanoisin myynti-ilmoituksesta ja pyytäisin antamaan takaisin ne aatteet, joita ei tarvitse. Ei tarvitse suuttuneena sanoa, vaan ihan vaan, että minulla olisi niille ottajia ja saatan itsekin joskus tarvita, en tarkoittanut, että ne menisivät myyntiin. Vastaanottaja on voinut han vain unohtaa, että kyseinen vaate on sinulta.

Ja sitten jatkossa sopisin vielä selvemmin, mikä on meininki sinulta saatujen vaatteiden kanssa. Onko tarkoitus, että ne annetaan takaisin, laitetaan kiertoon vai saako vaikka myydä. Selvintä on, kun kaikki vaatteet ovat saman leimasimen alla.

Minusta kierrosta/käytettyinä saatuja vatteita voi AINOASTAAN laittaa kiertoon (jos antaja ei halua niitä takaisin), ei itse alkaa myydä. Jos ei olisi ketään, jolle voisin ne antaa, pistäisin UFFille tai vastaavaan. Minusta on törkeää myydä muilta sydämestä annettuja, ilmaiseksi saatuja vaatteita.

Olen itse säilyttänyt tärkeimmät ja parhaat vaatteet omille seuraaville tai muistoksi, enkä antanut edes siskolleni, koska ikinä ei voi tietää, mitä fläkkejä tai hukkaamisia sattuu, vaikka kuinka olisi rehellinen vastaanottaja.

Alkuperäinen kirjoittaja höh:
mä saan paljon vaatetta ja tasan myyn ne huutonetis! Jos mulle ANNETAAN vaatetta niin se on tasan mun asia mitä niillä teen..

Minä myös!! Jos ap. on niin kiintynyt antamiinsa vaatteisiin tai häntä harmittaa että toinen saa niistä myymällä rahaa, niin myisi itse, eikä ruikuttaisi. Ja näillä myyntirahoilla sitten ostaisi ihan uusia vaatteita sille kummilapselleen, niin ainakaan mitään tunne arvoa ei niillä ryysyillä olisi.

En ihan oikeasti käsitä, miksi kukaan antaa lainaan sellaisia vaatteita joilla on tunnearvoa. Esim. juurikin oman lapsen ihka ensimmäiset potkarit tai kengät. Sellaiset vaatteet laitetaan itselle säilöön eikä lainailla ja sitten odoteta niitä yhtä hyvässä kunnossa takaisin. Ja sitten kun vaatteet takaisin saa, niin porata kun vaatteeseen onkin tullut puklutahra tai pesunukkaa.

Ihme touhua!!

Entäpä:jos ei ole vastaanottaessaan tiennyt, ettei käytäkään lapsellaan? Esim. itse otin ennen vauvan syntymää vastaan tuttavaltani paljon vauvanvaatteita, mutta moni vaate jäi sitten käyttämättä, kun olivat mielestäni niin hankalia pukea tai muuten vain epäkäytännöllisiä tai "väärän" värisiä.

"Harjotellaanpa taas luetun ymmärtämistä, ap:han sanoi, että on jokaisen vaatteen kohdalla erikseen kysynyt haluaako kummilapsen äiti juuri sen vaatteen...
Ja jos antaja on ilmoittanut ettei halua "turhaan" antaa eteenpäin paljon maksaneita vaatteita, niin vastaanottajana kyllä antaisin takaisin jos paketista paljastuu samanlaisia vaatteita mitä jo on.
Kai meillä ihmisillä käytöstapoja edelleenkin on?"

Harjoitellaan vaan, mutta edelleen olen samaa mieltä. Vaikka vaate on voinut näyttää hyvältä, kun ap on sitä tarjonnut tälle ottajalle, niin ei se sitä tarkoita, etteikö vaate olisi voinut käytössä osoittautua huonoksi. Vaiiii?

Hei Ap. Älä enää anna ystävällesi vaatteita. Ja ne mitkä annat, anna sillä mielellä, että tekee niillä mitä vain. Älä enää haikaile vaatteiden perään. Minusta ystävän käytös on kyllä inhottavaa. Itse annoin vauvan vaatteet lainaan. Sekalaisen sekoituksen parusvauvan vaatetta, ei mitään millä tunnearvoa. Antaessa sanoin, että haluan ne takaisin, mutta niitä ei tarvitse varoa. Eli niitä saa pitää kuin omiaan. Sainkin takaisin vaatteet seuraavalle lapselleni. Tyttöni ja poikani "isot" vaatteet olen myynyt tai lahjoittanut kaikki pois. Samoin vauvan vaatteet kun en enää niitä tarvinnut. Myymieni tai lahjoittamieni vaatteiden perään en ole haikaillut. Itse asiassa en enää edes kunnolla tunnista vaatteita kun ne jonkun tutun lapsella on yllä.

Mä en ymmärrä tuota "annan lainaan" vaatteita. Nehän nuhjuuntuu ja rähjääntyy käytössä ja niistä oo enää mihinkään sen jälkeen. En ole myöskään ottanut vaatteita lainaksi, koska ikinä ei tiedä että milloin se kaveri heittääntyy hankalaksi...
Jos mulla on ollut tarvetta vaatteille jatkossa, niin olen laittanut ne laatikkoon ja varastoon. Piste.
Jos en ole enää tarvinnut vaatteita, olen antanut niitä eteenpäin. Eikä mua sen jälkeen kiinnosta että mitä niille on tehty.

Kiitos kannanotoista. Tosiaan en sinäällään haikaile vaatteiden perään, en vaan käsitä miksi hän myy niitä pois ennenkuin ovat käyneet pieniksi. Jos eivätkään ihan suosikkeja hänelle ole, niin miksi ei silti säilytä siihen asti kunnes käyvät pieniksi. Joskus saattaa tarvita sellaisiakin vaatteita mitkä eivät ole itsestä muodikkaita tai hienoja kotivaatteiksi tms. Mietin vain, että onko kummilapsen äidillä ollut setelin kuvat silmillä, kun näitä vaatteita olen hälle antanut. Hän on nimittäin puhunut jonkin verran siitä kuinka paljon saa rahaa kun myy vaatteita netissä ja olen katsellut hänen hintojaan ja mielestäni hänen myymänsä tuotteet ovat hieman ylihinnoitettuja. Ja olen hieman loukkaantunut, sillä olen painottanut hänelle kuinka en ole varma raaskinko antaa lapseni vaatteita ja sitten kun olen antanut, olen kuvitellut että vaatteidensaaja arvoistaisi niitä. No ehkäpä karsin tuosta joulupaketista nyt osan vaatteista pois enkä tulevaisuudessa enää anna hänelle niitä. Vaikka antaisin uutta, niin silti suututtaa miettiä, että hän myy ne heti pois.

Kyllä mä ymmärrän ap:n harmin, sillä ainakin omassa tuttavapiirissa on ollut tapana että tavaraa annetaan kiertoon nimenomaan KÄYTTÖÖn ja tarpeeseen, ei sen takia että joku muu niitä voi myydä. Eli harmi ei tule siitä, että joku toinen hyötyy kuteista, vaan siitä että tuota antamisen iloa käytetään vähän hyväksi. jos itsellä ei ole sopivaa kaveria tavaroiden saajaksi, niin sitten vien hyväntekeväisyyteen.

Itse sain ison laatikollisen vaatteita kavereilta. Rikkinäiset / likaiset hävitin oman käytön jälkeen, pistin omia lisäksi ja taas kiertoon... kukaan ei tienaa laatikolla vaan se kiertää hamaan ikuisuuteen ja sisältö vaihtuu.

Ilmeisesti tämä vaatteiden kierrätys on sittenkin tosi vaikea asia, sillä kaikki eivät ajattele asioista samalla tavalla ja kaverisuhteet menee pilalle noinkin pienen asian takia.

Alkuperäinen kirjoittaja Halloooo!:
mä saan paljon vaatetta ja tasan myyn ne huutonetis! Jos mulle ANNETAAN vaatetta niin se on tasan mun asia mitä niillä teen..

Minä myös!! Jos ap. on niin kiintynyt antamiinsa vaatteisiin tai häntä harmittaa että toinen saa niistä myymällä rahaa, niin myisi itse, eikä ruikuttaisi. Ja näillä myyntirahoilla sitten ostaisi ihan uusia vaatteita sille kummilapselleen, niin ainakaan mitään tunne arvoa ei niillä ryysyillä olisi.

En ihan oikeasti käsitä, miksi kukaan antaa lainaan sellaisia vaatteita joilla on tunnearvoa. Esim. juurikin oman lapsen ihka ensimmäiset potkarit tai kengät. Sellaiset vaatteet laitetaan itselle säilöön eikä lainailla ja sitten odoteta niitä yhtä hyvässä kunnossa takaisin. Ja sitten kun vaatteet takaisin saa, niin porata kun vaatteeseen onkin tullut puklutahra tai pesunukkaa.

Ihme touhua!!

Meillä tällä hetkellä kestää lapsella yksi vaatekerta noin kuukauden. Ostan vaatteet setteinä, jolloin sopivat taatusti yhteen, vaatteet eivät kulu ja näyttävät lähes uudelta. Koska vaate on käytetty, siitä ei saa myydessä juuri mitään, vaikka se olisi uutena maksanut paljonkin. Kuitenkaan saman kuntoisia vaatteita on kirppareilta lähes mahdotonta löytää. Juuri ostin huutonetistä muka hyväkuntoisia lastenvaatteita ja sain kaksi pussillista kuluneita, rikkinäisiä ja tahraisia vaatteita.

Mielelläni siis antaisin yhteensopivia, erittäin siistejä vaatteita kavereille käyttöön, koska niitä ei kirppareiltakaan saa. Säästäisivät rahansa. En tarvitse takaisinkaan. En kuitenkaan tahdo heidän niitä myyvän, sillä voin myydä ne itsekin.

Ymmärrän ap:n mielipahan. Minusta ei ole oikein, että ottaa vastaan vaatetta, jonka sitten myy ennen kuin on edes pieni. Ja jos näin aikoo tehdä niin, olisi kohteliasta kysyä, että saako myydä tai laittaa kiertoon. Hyvä ap, jos otat pois joulupaketista vähemmäksi vaatetta. Näin minäkin tekisin! Ja sitten, kun (jos) antaisin sen, niin painottaisin, että jos ei ole hyviä niin antaa takaisin, koska muitakin käyttäjiä niille on :)

Viestistäni ei ehkä saanut oikeaa kuvaa.. ymmärrän siis hyvinkin ap:n mielipahan! Siksi siis neuvoin, ettei antaisi kaverilleen vaatteita ja ne mitkä antaa myös unohtaa heti. Kaveri saattaa nimittäin oikeasti hyväksikäyttää ap:tä. Saa tältä hyväkuntoisia merkkivaatteita, kyllähän ne menevät hyvin kaupaksi. Itsekin möin varsinkin tytölle ostettuja vaatteita hyvään hintaan.
Ja annoin vauvan vaatteet välissä lainaan siskolleni. Hän käytti niistä niitä mitä tykkäsi ja palautti ne takaisin ja siellä oli joitain uusia joukossa. Lopulta vaatteet menivät lahjoituksina pois ja osan möin. Osa meni nuhjuisina suoraan roskiin.

ap tätä lausetta ystävääsi "Minä haluan antaa nämä vaatteet nimenomaan sinulle, koska minusta on kivempi antaa nämä kummilapseni käyttöön ilmaiseksi kuin myydä vieraalle" Katso sävähtääkö ilme...

Periaatteessahan sulla ei ap ole varaa nurista kun kerran olet _antanut_ vaatteet pois. On aivan eri asia jos vaatteita lainataan eli ne palautetaan käytön jälkeen antajalle. Jos kuitekin edelleenkin haluat antaa vaatteita kummilapsen käyttöön niin sano, että haluat ne takaisin. Aika kova pokka kyllä tuolla tädillä, että kehtaa myydä ilmaiseksi saamiaan vaatteita. Sinuna kyllä sanoisin, että näit mainoksen. Itse tykkään, että asiat sanotaan suoraan eikä selän takana jurputeta.

Alkuperäinen kirjoittaja Halloooo!:

Ihme touhua!!

Luulin todella etten itse tarvitse kyseisiä vaatteita enään, kas kun luulin etten enää tulisi raskaaksi. Kummilapseni oli ja on edelleen minulle jumalattoman tärkeä lapsi. Hän on minulle kuin se lapsi jota en itse koskaan saanut, kyllä sellaiselle lapselle annetaan käyttöön myös ne rakkaimmat vaatteet, ne jotka pukisit sille oikeasti omalle lapsellesi. Sanoin että haluan ne takaisin tunnearvon vuoksi ja ilmaisin että annan ne vain kummilapseni käyttöön. En halunnut niitä lainattavan heiltä eteenpäin ties kuinka monelle, juuri siksi, että vaatteet kuluvat. Nyt kun jostain ihmeestä olen raskaana haluaisin nuo tietyt vaatteet itselleni käyttöön, koska minä olen ne aikoinaan lapselleni ostanut ja antanut LAINAAN...
Mielestäni en ole kohtuuton. Myin kummilapselleni pinnasängyn jne, niitä en halua takaisin, koska ne on MYYTY, en lainannut niitä.

Ap viestissä ei missään kohdassa lukenut, että haluaisi co. vaatteet omaan käyttöönsä, vaan että olisi muitakin joille ne antaa!

Jos näin kuitenkin on, ne voi ihan kohteliaasti pyytää takaisin....

juuri näiden kaikkien vastausten takia EN KOSKAAN OLE SUOSTUNUT OTTAMAAN MITÄÄN LAINAAAAAAN. JOS IHMINEN EI OLE HALUNNUT VAATETTAAN MYYDÄ, EN OLE SUOSTUNUT NIITÄ OTTAMAAN. KUN OLEN MAKSANUT VAATTEISTA JA TAVAROISTA VOIN TEHDÄ NIILLE MITÄ HALUAN, VAIKKA EN KÄYTTÄISI YHTÄKÄÄN OSTAMISTANI VAATTEISTA VOIN NIITÄ HUOLETTA MYYDÄ ETEENPÄIN ILMAN MARMATUKSIA.....Huh, tämä ketju tosiaan vahvisti taas päätöstäni! :)

Yhteistyössä