Miten tukea ystävää erossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apua auttajalle...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Apua auttajalle...

Vieras
Kertokaa miten parhaiten voisin tukea ystävää kun tulee avioero?

Mun 2 rakkainta ystävää on nyt eroomassa enkä osaa oikein tukea heitä,ainakaan omasta mielestäni koska oma elämäntilanne on täysin vastakohta. En osaa tällähetkellä kuvitellakkaan että itse eroaisin ja olen onnellinen.
Niin jotenkin tumtuu että kaikki mitä sanon on tyhjänpäivästä sanahelinää( ainakin omasta mielestä :( )

Mikä teitä on parhaiten auttanut jos olet eronnut?
Tai mitä olisit halunnut että ystäväsi olisi sanonut/tehnyt?

Molemmissa tapauksissa on mukana myös lapsia.
Toinen on jättävä ja toinen jätetty osapuoli. Ei 3sia pyöriä kummassakaan tapauksessa.

Ole valmiina kuuntelemaan pitkään. Voi olla etenkin tuolla jätetyllä on tarvetta vielä 1,5 vuoden jälkeenkin puida samoja asioita. Mikäli mahdollista ota lapsia hoitoon tai majoita vaikka ystävä luoksesi yöksi silloin tällöin, jos hänestä tuntuu ahdistavalta asua samassa talossa tulevan exän kanssa.

Pyri kannustamaan ystäviäsi niin, että ymmärtävät myös sen toisen vanhemman tärkeyden lapsille. Vanhemmat eroavat toisistaan, molempien vanhemmussa jatkuu. Eli ei etän vieraannuttamista lapsesta, tapaamiset mahdollisuuksien mahdollisimman tasan. Kehota sopimaan käytännön asioista mahdollisimman pian: ositus, huoltajuus, tapaamiset, elatus. Ja kaikki kirjallisena, kolme viimeisintä lastenvalvojan luona.

Voit luvata, että aika auttaa, mutta todennäköisesti tuon kuuleminen vaan vit***aa. Suosittele vertaistukipalstaa kiianmaa.com/eroperhefoorumi.

Tärkeintä on et kuuntelee jos toinen haluaa puhua. Mieluiten ihan sanoo, et jos haluat puida eroa niin mulle voit aina puhua. Muutoin ihan tapauskohtausta vissiin millainen tuki on parasta. Joku ehkä kaipaisi enempi bileseuraa, toinen olkapäätä, kolmas apua käytännön asioissa. Helpointa on kun sanoo et jos tarviit jotain niin kysy vain. Ei sitä tarvi mitään suuria viisauksia olla laukomassa, latteilta ne varmasti kuulostaisikin. Hienoa et mietit miten voisit parhaiten olla ystäviäsi tukemassa.

Yhteistyössä