Miten tukea teiniä kun koulukaveri teki itsemurhan?

  • Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti
bud
Mulla on pikkusisko 18v, jonka kaveripiiristä kanssa yksi poika tappoi itsensä ja lisäksi yksi luokkalainen jäi auton alle. :( Ei siinä oikein mitään voi tehdä, muuta kuin olla olkapäänä ja kuunnella/jutella, jos teini niin haluaa. Mun siskoni ei näistä ole mulle juurikaan pystynyt puhumaan.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja halipupu harmaana:
Kannatta varmaan olla saatavilla ja jutella ja lähinnä kuunnella jos teini haluaa purkautua.
Hakeutui eilen seuraani pihalla, niin ettei muut kuule .. ja kertoi tapahtuneesta. Yritin kysyä onko hän ok, on kuulemma. Ihan hiljakseen oli loppupäivän ja tänään .. täytyypäs vielä kysyä haluuks jutella.
 
kannattaa keskustella tosi paljon tai ainakin huolehtia, että tyttö keskustelee jonkun kanssa, nuorilla tuollaisessa tilansteessa liikkuu hirveesti asioita päässä, mitä ei välttämättä heti osaa pukea sanoiksi tai vaikea kertoa. Tärkeää kuitenkin tuo puhuminen. Ottavat tuollaiset asiat vielä raskaammin kuin aikuiset ja usein syyttävät itseään. Vaikkei ollut läheinen, voi silti olla tosi kova paikka. Myös ammatiapua kannattaa hakea, jos tuntuu siltä. :hug:
 
Ikävä edelleen
Mulla oli 16-vuotiaana tollanen tilanne. Koulusta ja kirkolta sain apua. Sillon ehkä kaveripiiristä oli se suurin apu, kun pysty kuitenkin puhumaan ihan konkreettisia asioita tästä ystävästä. Äidille soitin koulusta joka päivä aina suurimman ahdistuksen ja itkun aikaan. Me ei puhuttu mitään puhelimeen, äiti vaan kuunteli. Kotona vanhemmat keitti teetä ja ohjas mut niiden huoneeseen. Valtavaan sänkyyn katsomaan telkkaria, kuuntelemaan musiikkia jne. Yleensä nukahdin sinne. Se oli jotenki turvallista.
 
era
Luo tilaisuuksia olla rauhassa kenenkään häiritsemättä kahdestaan sinun kanssa: tarjoat näin mahdollisuuden puhua ja annat samalla tukea. Halaa, ole lähellä. Anna hänelle aikaa olla turvallisesti kanssasi, vaikka ei haluaisi puhuakaan. Leffailtaa tms... Jos on kovin ahdistuneen oloinen, soita kriisikeskukseen ja pyydä apua.
 
Kuuntele
Mun ystävä teki itsemurhan kun olin 16-vuotias.

En saanut apua mistään. Äitikin oli ihan hiljaa ja säikähti kun kerroin asiasta. Itkin yksin.
Tuntuu, etten vieläkään ole päässyt asiasta yli ja siitä syyllisyydestä. Meidän piti tavata edellisenä päivänä, mutta peruin koska halusinkin eräisiin juhliin. Seuraavana iltana sain kuulla, että hän on kuollut. Silloinen poikaystäväni oli mustasukkainen siitä kaveristani, vaikka hän oli jo kuollut, ei antanut minun surra. Jos itkin, hän sanoi että rakastin sitä kuollutta enemmän kuin häntä. Niin totta ... mutta en sitä silloin tietenkään ymmärtänyt:(

Voimia lapsellesi :(
 
Rakastava, hyväksyvä ja lämmin läsnäolosi. Sano hänelle että hänestä tuntuu varmasti aivan kamalalta ja hänen ei tapahtuneesta tarvitse kokea syylisyyttä ja kerro rakastavasi häntä ja jos hän tarvitsee kuunteluapua vaikka keskellä yötäkin olet valmis kuuntelemaan ja sinut saa herätää..kerro olevasi aina käytettävissä...

osoita hänelle erityistä huolenpitoa ja rakkautta.. että viet vaikka sateella kouluun autolla ja teet hänen lempiruokiaan ja sellaista... mielikuvitus vain rajana...annat hänelle aikaa ja jätät iltaisin omia menoja vähän vähemmälle..tule ajoissa töistä kotiin ja sellaista.

Ostappas sellainen suloinen ja söpö päiväkirja / muistikirja johon voitte omia tuntemuksianne toisille kirjoitella -kirjeitä yms... se vois olla vaikka tyttäresi yöpöydällä ja kun hän on siihen jotain kirjoitellut toisi sen sun yöpöydälle... ja kun olet sen lukenut niiin kirjoittaisit siihen taas jotain ja veisit taas tyttäresi yöpöydälle takaisin jne..ihana tapa kommunikoida jos tuntuu että puhuminen on vaikeampaa.... :)
 

Yhteistyössä