Minulla on 10-vuotias sukulaispoika, jolla on oppimisvaikeuksia , ja hän siirtyy ensi vuonna tavalliselle luokalle integroiduksi erityisoppilaaksi. Ongelmia on koulusta raportoitu jo ekasta lähtien. Itse asiassa jo eskarissa pohtivat psykologin kera, että kannattaisiko koulun aloitusta siirtää vuodella eteenpäin. Vanhemmat ei kuitenkaan halunneet, joten ekalle mentiin 7-vuotiaana.
Ekalla poika rupesi heti saamaan tukiopetusta matikassa. Tokalla luokalla edelleen tukiopetusta matikassa ja lisäksi kirjoittamisessa/lukemisessa. Kolmannelle mentyään poika osasi jo kirjoittamisen ja lukemisen ihan hyvin. Sen sijaan oman tekstin tuottaminen on hänelle käytännössä mahdotonta edelleen. Matematiikkaan poika sai kolmosella erityisopetusta tunnin viikossa, lisäksi tukiopetusta toinen tunti luokanopettajan kanssa pienryhmässä ja psykologin kanssa harjoitusta oppimisstrategioihin. Erityisopettajan ohjaamana poika on oppinut melko hyvin laskemaan yhteen-ja vähennyslaskuja luvuilla 1-10...
Hänellä on myös huomattavia vaikeuksia suullisten ja kirjallisten ohjeiden seuraamisessa ja työmuisti kuormittuu todella herkästi. Pystyy toistamaan kolmen sanan lauseita perässä, mutta ei pidempiä. Ongelmana ei siis ole vain tuo matematiikka, vaan kun ohjeita ei ymmärrä ekan eikä tokankaan toiston jälkeen, niin vaikuttaahan se koko koulunkäyntiin. Lisäksi lapsella on ollut vähäisiä motorisia ongelmia pienestä pitäen. Poika on siis luokan huonoin myös liikunnassa (ei osaa uida, luistella, hiihtää, pallopelit todella haastavia)... Kavereita ei ole, kun kaikki luokkakaverit on kehitykseltään paljon häntä edellä ja alempien luokkien oppilaisiin taas on vaikeampi päästä tutustumaan.
Vanhemmat eivät tunnu ottavan asiaa vakavasti, ei kerrata koulussa opetettuja asioita, ei lueta ääneen eikä luetuteta ja olen huomannut, että kun läksyistä ei meinaa tulla mitään (tekee niitä helposti 2-3 tuntia), niin vanhemmat antaa valmiit vastaukset ja taas menetetään yksi oppimisen mahdollisuus. Poika katsoo piirrettyjä monta tuntia päivässä. Käytännössä kaikki vapaa-aika menee telkkarin tuijottamiseen. Nukkumaanmenoaikoja ei valvota. Pelkään, että lapsella voi olla alkavaa masennusta tai muita ongelmia, joihin hän ei saa apua.
Mitä kokemuksia muilla on lapsen oppimishaasteista ja miten vanhempien tulisi teidän mielestänne tukea erityisoppilasta kotona? Olisiko ollut lapsen itsetunnon kannalta parempi aloittaa koulu myöhemmin? Pelkään, että mitä pitemmälle tilanne etenee, sen pahemmin poika on jäljessä luokkatovereita eikä ehkä koskaan pääse opiskelun makuun tai masentuu pahemmin tai muita ongelmia ilmenee
Ekalla poika rupesi heti saamaan tukiopetusta matikassa. Tokalla luokalla edelleen tukiopetusta matikassa ja lisäksi kirjoittamisessa/lukemisessa. Kolmannelle mentyään poika osasi jo kirjoittamisen ja lukemisen ihan hyvin. Sen sijaan oman tekstin tuottaminen on hänelle käytännössä mahdotonta edelleen. Matematiikkaan poika sai kolmosella erityisopetusta tunnin viikossa, lisäksi tukiopetusta toinen tunti luokanopettajan kanssa pienryhmässä ja psykologin kanssa harjoitusta oppimisstrategioihin. Erityisopettajan ohjaamana poika on oppinut melko hyvin laskemaan yhteen-ja vähennyslaskuja luvuilla 1-10...
Hänellä on myös huomattavia vaikeuksia suullisten ja kirjallisten ohjeiden seuraamisessa ja työmuisti kuormittuu todella herkästi. Pystyy toistamaan kolmen sanan lauseita perässä, mutta ei pidempiä. Ongelmana ei siis ole vain tuo matematiikka, vaan kun ohjeita ei ymmärrä ekan eikä tokankaan toiston jälkeen, niin vaikuttaahan se koko koulunkäyntiin. Lisäksi lapsella on ollut vähäisiä motorisia ongelmia pienestä pitäen. Poika on siis luokan huonoin myös liikunnassa (ei osaa uida, luistella, hiihtää, pallopelit todella haastavia)... Kavereita ei ole, kun kaikki luokkakaverit on kehitykseltään paljon häntä edellä ja alempien luokkien oppilaisiin taas on vaikeampi päästä tutustumaan.
Vanhemmat eivät tunnu ottavan asiaa vakavasti, ei kerrata koulussa opetettuja asioita, ei lueta ääneen eikä luetuteta ja olen huomannut, että kun läksyistä ei meinaa tulla mitään (tekee niitä helposti 2-3 tuntia), niin vanhemmat antaa valmiit vastaukset ja taas menetetään yksi oppimisen mahdollisuus. Poika katsoo piirrettyjä monta tuntia päivässä. Käytännössä kaikki vapaa-aika menee telkkarin tuijottamiseen. Nukkumaanmenoaikoja ei valvota. Pelkään, että lapsella voi olla alkavaa masennusta tai muita ongelmia, joihin hän ei saa apua.
Mitä kokemuksia muilla on lapsen oppimishaasteista ja miten vanhempien tulisi teidän mielestänne tukea erityisoppilasta kotona? Olisiko ollut lapsen itsetunnon kannalta parempi aloittaa koulu myöhemmin? Pelkään, että mitä pitemmälle tilanne etenee, sen pahemmin poika on jäljessä luokkatovereita eikä ehkä koskaan pääse opiskelun makuun tai masentuu pahemmin tai muita ongelmia ilmenee