miten tukea keskosen saanutta ystävää

on niin surkea olo itselläkin, kun ei oikein löydy sanoja tai tekoja miten ystävää tukisi...
rv 27 ja nyt teholla pienenpieni vauva.

onko paikalla muita äitejä, joilla syntynyt vauva samoilla viikoilla, entä millasta tukea/apua itse kaipasitte tuona aikana?

haluaisin niin auttaa, mutta en tiedä miten. sanat tuntuvat niin epämääräisiltä ja tyhjiltä. ehkä toisen suuri suru ja murhe pelottaa itseäkin... <br><br>
 
Meillä poika on syntynyt rv:lla 29+5.. Eipä siinä tilanteessa oikein voi muuten auttaa kuin olemalla tukena jos tarvitsee kuuntelijaa yms. Ja se ainakin minusta oli ihana asia kun ystävät soitteli välillä ja kyselivät kuulumisia ja se on tärkeää(tai ainakin meille oli) että kukaan ei alkanut surkutella asiaa. Toivottavasti pieni selviytyy!!
 
Juuri tuo yhteydenpito on tärkeää, ei sitä siinä vaiheessa ite välttämättä jaksa kun vauva on teholla.
Ja mikset voisi kysyä että voisitko auttaa kaupassakäynnissä, ruuanlaitossa yms. hommissa, kun ystäväsi on sairaalassa käymässä tai ei vain jaksa ajatella kotihommia niin paljon. Itsestäni tuntui kyllä mukavalta että oli jotain ihan oikeeta ruokaa kotona valmiina kun tuli sairaalasta vauvaa katsomasta.

utu
 
ite en kaivannu ainakaan mitään "lässytyksiä" ja voivotteluja. enkä myöskään ystävieni onnistuneita tai vähemmän onnistuneita synnytyskertomuksia.
meillä tosin vauva oli niin kipeä et se teki olosta niin herkän ja h.elvetillisen et jos vauva olisi vain ollut sairaalassa kasvamassa oisko asioita ajatellu erillä lailla.
ja se mikä ärsytti oli se jatkuva soittelu vähintään kerran päivässä parhaimmat kaksi kertaa miten menee soittoja \|O
ja onko grammoja tullut lisää ja voi voi ja voi!
vaikka kuin sanottiin et me soitetaan kun soitettavaa on.
ja jos olin osastolla monta tuntia päivässä puhelin kiinni ei tartte textailla hysteerisiä viestejä onko nyt sattunut jotain kun ei vastata. :kieh:
kyl vanhemmat ilmoittaa ite jos jotain tapahtuu.
yksi hyvä tuki on et silloin tällöin ottaisi isompia lapsia hoitoon että vanhemmat välillä pääsee yhdessä vauvaa hoitamaan osastolle ilman niitä isompia lapsia.
ihmiset ollaan erillaisia mutta minua ärsytti se liikaa itsensä työntäminen esille siis joissakin ystävissä. tarkoitan just tätä jatkuvaa kyselyä mitä voin tehdä miten voin auttaa. kun sen kerran sanoo että olen käytettävissä jos apua tarvitsette niin kyllä vanhemmat sen ltarjouksen muistavat.
kuuntele ystäviäsi kun sen aika on mutta älä tyrkytä kuuntelu apuakaan. minulla avun pyyntö ja halu puhua tuli ajallaan joten malttia näihin "tyrkyttämisiin."
 

Yhteistyössä