miten tolle pojalle pitäis kertoo tulipalon vaaroista!!?

poika 6½ yritti eilen sytyttää jotain nuotiota tuol takapihal. siitä pidettiin pitkä tiukka puhuttelu, ja pyörä laitettii takavarikkoon. äsken sama juttu!!!tyttö tuli sanomaan. saa olla huoneessaan ruokan asti ja tänään ei oo kyl ulos asiaa. juu ja tulivehkeet ei ole saatavilla. ilmeisesti ne pitää laittaa jonnekki lääkekaappiin. :kieh:
 
Tietääkö poika, että se on hengenvaarallista puuhaa? Ja että jos tuli leviää, palaa myös hänen lelunsa ja tavaransa ja sitten ei ole enää yhtään mitään jäljellä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja :
Tietääkö poika, että se on hengenvaarallista puuhaa? Ja että jos tuli leviää, palaa myös hänen lelunsa ja tavaransa ja sitten ei ole enää yhtään mitään jäljellä?
tietää. hyvinkin. se on juurta jaksaen sille kerrottu. mä oon näyttäny netistä tulipalovideoita et kuinka siinä voi käydä. tuntuu et tää asia ei mee millää jakeluun. :'(
 
Alkuperäinen kirjoittaja Smeagol:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Tietääkö poika, että se on hengenvaarallista puuhaa? Ja että jos tuli leviää, palaa myös hänen lelunsa ja tavaransa ja sitten ei ole enää yhtään mitään jäljellä?
tietää. hyvinkin. se on juurta jaksaen sille kerrottu. mä oon näyttäny netistä tulipalovideoita et kuinka siinä voi käydä. tuntuu et tää asia ei mee millää jakeluun. :'(
Pojalta kaikki lelut varastoon ja sitten kysymään, miltä tämä tuntuu. Saisi konkreettista tuntua, kun niitä leluja ei sitten enää ole.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tyyris Tyllerö:
Kysypäs paikalliselta palolaitokselta, pääsisittekö käymään sinne. Jos vaikka se palomiehen "palopuhe" sais viestin perille?
tätä mä olen kyllä harkinnut. mä en vaan ymmärrä kui mein 5½ vuotias likka ymmärtää tän asian ihan päivän selvästi. sekin piti eilen pojalle palopuhetta että " meillä ei ole mitään jos talo palaa ja voidaan vaikka kuolla"
 
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja Smeagol:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Tietääkö poika, että se on hengenvaarallista puuhaa? Ja että jos tuli leviää, palaa myös hänen lelunsa ja tavaransa ja sitten ei ole enää yhtään mitään jäljellä?
tietää. hyvinkin. se on juurta jaksaen sille kerrottu. mä oon näyttäny netistä tulipalovideoita et kuinka siinä voi käydä. tuntuu et tää asia ei mee millää jakeluun. :'(
Pojalta kaikki lelut varastoon ja sitten kysymään, miltä tämä tuntuu. Saisi konkreettista tuntua, kun niitä leluja ei sitten enää ole.
hyvä idea. taidan aloittaa tällä.
 
Me käytiin palolaitoksen avoimien ovien päivässä. Siellä oli video miten äkkiä tuli leviää kynttilästä ja polttaa koko kodin. Kyllä katsoi lapset silmät suurina ja jäi kyllä tosi hyvin mieleen!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Me käytiin palolaitoksen avoimien ovien päivässä. Siellä oli video miten äkkiä tuli leviää kynttilästä ja polttaa koko kodin. Kyllä katsoi lapset silmät suurina ja jäi kyllä tosi hyvin mieleen!
mä oon täältä netistä ettiny sellasia tulipalo"opetusvideoita" mut en oo löytäny. jos joku linkkiä tietäis?
 
No
Anna sytyttää takka, kyntilät yms. valvottuna. Voi vähentää hieman sitä kielletyn asian hohtoa.
Ja onhan tuli kiehtova elementti.

*sanoo yksi joka leikki (ja leikkii :ashamed: ) tulella aina kun mahdollista*
 
Alkuperäinen kirjoittaja No:
Anna sytyttää takka, kyntilät yms. valvottuna. Voi vähentää hieman sitä kielletyn asian hohtoa.
Ja onhan tuli kiehtova elementti.

*sanoo yksi joka leikki (ja leikkii :ashamed: ) tulella aina kun mahdollista*
lapsuudenkodin kylässä riehui pyromaani ku mä olin joku 10-15. kyl pelotti et millon oma koti roihahtaa. hemmetti että kiehun itekki tästä asiasta!
 
vieras
Kieltämättä kuulostaa siltä, että on tulesta viehtynyt :/ Aloittaa syksyllä koulun? Sopisiko partio/ retkeily sille harrastukseksi? Oppisi tekemään tule turvallisesti. Vaikka ei pariossakaan noin pienet vielä siitä aloita.
 
vieras
Niin ja tuli mieleen, että pian olisi tilaisuus päästä katsomaan iso tulta mikäli teillä päin poltetaan juhannuskokkoja. Kiinnostaisi varmasti. Tulee vaan mieleen, ettei vaan innosta entisestään tollanen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kieltämättä kuulostaa siltä, että on tulesta viehtynyt :/ Aloittaa syksyllä koulun? Sopisiko partio/ retkeily sille harrastukseksi? Oppisi tekemään tule turvallisesti. Vaikka ei pariossakaan noin pienet vielä siitä aloita.
juu, aloittaa syksyllä koulun. miksei partioon, olen itsekin ollut.
 
No
Alkuperäinen kirjoittaja Smeagol:
Alkuperäinen kirjoittaja No:
Anna sytyttää takka, kyntilät yms. valvottuna. Voi vähentää hieman sitä kielletyn asian hohtoa.
Ja onhan tuli kiehtova elementti.

*sanoo yksi joka leikki (ja leikkii :ashamed: ) tulella aina kun mahdollista*
lapsuudenkodin kylässä riehui pyromaani ku mä olin joku 10-15. kyl pelotti et millon oma koti roihahtaa. hemmetti että kiehun itekki tästä asiasta!
Hmnnn... Kyllä tulella voi leikkiä sytyttelemättä taloja tai mitään muutakaan ylimääräistä palamaan.. Näin aikuisena tyydyn ihan takan ja puuhellan sytyttelyyn ja satunnaisen leirinuotion ;)

Lapsena leikit kyllä meinasivat saada aikaiseksi mm. kunnon metsäpalon :/ (joka lähti majaan viedystä ulkoroihusta, kun ei ymmärretty että siihen ei voi heittää vettä päälle sammuttaakseen sen. :headwall: )
Se säikäytti kunnolla vähäksi aikaa, mutta ei poistanut viehtymystä tuleen.

 
Alkuperäinen kirjoittaja No:
Alkuperäinen kirjoittaja Smeagol:
Alkuperäinen kirjoittaja No:
Anna sytyttää takka, kyntilät yms. valvottuna. Voi vähentää hieman sitä kielletyn asian hohtoa.
Ja onhan tuli kiehtova elementti.

*sanoo yksi joka leikki (ja leikkii :ashamed: ) tulella aina kun mahdollista*
lapsuudenkodin kylässä riehui pyromaani ku mä olin joku 10-15. kyl pelotti et millon oma koti roihahtaa. hemmetti että kiehun itekki tästä asiasta!
Hmnnn... Kyllä tulella voi leikkiä sytyttelemättä taloja tai mitään muutakaan ylimääräistä palamaan.. Näin aikuisena tyydyn ihan takan ja puuhellan sytyttelyyn ja satunnaisen leirinuotion ;)

Lapsena leikit kyllä meinasivat saada aikaiseksi mm. kunnon metsäpalon :/ (joka lähti majaan viedystä ulkoroihusta, kun ei ymmärretty että siihen ei voi heittää vettä päälle sammuttaakseen sen. :headwall: )
Se säikäytti kunnolla vähäksi aikaa, mutta ei poistanut viehtymystä tuleen.
kyllä mä tien ettei tuo poika nyt halua tahallaan polttaa mein taloa. vois sit tulla vaikka kysymään että saako laittaa takan päälle. siitä juuri puhuttiin että valvotuissa olosuhteissa yhdessä kattellaa tulta.
 
No
Alkuperäinen kirjoittaja Smeagol:
Alkuperäinen kirjoittaja No:
Alkuperäinen kirjoittaja Smeagol:
Alkuperäinen kirjoittaja No:
Anna sytyttää takka, kyntilät yms. valvottuna. Voi vähentää hieman sitä kielletyn asian hohtoa.
Ja onhan tuli kiehtova elementti.

*sanoo yksi joka leikki (ja leikkii :ashamed: ) tulella aina kun mahdollista*
lapsuudenkodin kylässä riehui pyromaani ku mä olin joku 10-15. kyl pelotti et millon oma koti roihahtaa. hemmetti että kiehun itekki tästä asiasta!
Hmnnn... Kyllä tulella voi leikkiä sytyttelemättä taloja tai mitään muutakaan ylimääräistä palamaan.. Näin aikuisena tyydyn ihan takan ja puuhellan sytyttelyyn ja satunnaisen leirinuotion ;)

Lapsena leikit kyllä meinasivat saada aikaiseksi mm. kunnon metsäpalon :/ (joka lähti majaan viedystä ulkoroihusta, kun ei ymmärretty että siihen ei voi heittää vettä päälle sammuttaakseen sen. :headwall: )
Se säikäytti kunnolla vähäksi aikaa, mutta ei poistanut viehtymystä tuleen.
kyllä mä tien ettei tuo poika nyt halua tahallaan polttaa mein taloa. vois sit tulla vaikka kysymään että saako laittaa takan päälle. siitä juuri puhuttiin että valvotuissa olosuhteissa yhdessä kattellaa tulta.
Onhan nuo tulileikit vaarallisia :/ mutta ainakaan itselleni ei mitkään kiellot ja selkäsaunat tehonneet. Ennenmin olisi kannattanut kertoa muutamia perusjuttuja.. :whistle:

Koita pyytää itse joku kerta häntä sytyttämään takka. Voi olla ettei poika edes tajua kysyä kun mieltää sen tulen kielletyksi häneltä tms.
Partio voisi olla myös erittäin hyvä idea. Oppisi miten sitä tulta käsitellään ja mitä ei missään tapauksessa saa tehdä.
Kannattaa myös kertoa aina sopivissa tilanteissa asioista. Esim. Miksi sinne kynttilän alle laitetaan palamaton alunen... myös metallikuorisen tuikkukynttilän alle.. (tämä idiootti ei sitäkään tajunut ennen kokeilemista.. :ashamed: ) makkaranpaiston jälkeen kerrotaan kuinka nuotio sammutetaan, koska jos sitä ei sammuteta runsaalla vedellä niin se pieni kekäle voi hehkua monta päivää ja sytyttää sitten koko metsän palamaan. jne.

Tulivehkeitä ei niin hyvin saa edes piiloon ettei niitä jostain saisi käsiinsä. Jos ei kotoa niin sitten kaverin kotoa. :/

 

Yhteistyössä