Miten toivoisitte kouluissa huomenna suhtauduttavan Kauhajoen tapahtumiin

jos itse saisin päättää, kouluissa ei puhuttaisi tästä sanaakaan. mutta kun epäilen että siellä voi joku sanoa jotain, pitänee ehkä mainita lapselle asiasta.
en vaan ymmärrä miksi pitää jauhaa, maailmassa kuolee koko ajan paljon lapsia , heitä ammutaan paljon, tälläkin hetkellä, usa tappaa, esim. irakissa. en siitäkään jauha lapsilleni.

Mie en tiedä, miten mie oikeastaan toivoisin... mutta tiedän, että ainakin meidän lapsilla ala-asteella ainakin koulu alkaa lipunlaitolla suruliputukseen, ja sen jälkeen on juttelua, juttelua ja juttelua asiasta.
Sama oli Jokelan tapauksen jälkeen.

Toisaalta tuo on ihan hyvä asia, mutta vähän mua ahdistaa ajatus, että siitä jauhetaan hyvin paljon ja tarkasti.
Helposti lapsille jää sitten asia kuitenkin painamaan mieltä... eli jos asiaa ei puitaisi ihan juuria myöden, niin oisko lasten helpompi "unohtaa".
Tarpeen mukaan asioista voi sit jutella lisää kotona ja tarvittaessa pyytää apua kodin ulkopuolelta.

Alaluokkalaisten ei ole tarpeen kuulla asiasta, ainakaan ympäristössä, joka on saman kaltainen, kuin tapahtumapaikka. Vaietaan kuoliaaksi koko välikohtaus, mutta otetaan opiksi, että osataan tulevaisuudessa pitää lapsistamme parempaa huolta.

mä toivoisin ettei ekaluokkalaisen opetaja puhuis asiasta kun vasta sitten kun jos joku kysyy, tuo mun poika ei vielä tiedä mitään ei osaa lukea ja hänen ymärtämyksen taso on alhasempi mitä normaalisti ekaluokkalaisilla on, jää pelko ja näkee pahoja unia turhaan ei tuon ikästen vielä tarvii kaikkea tietää mitä tapahtuu

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
jos itse saisin päättää, kouluissa ei puhuttaisi tästä sanaakaan. mutta kun epäilen että siellä voi joku sanoa jotain, pitänee ehkä mainita lapselle asiasta.
en vaan ymmärrä miksi pitää jauhaa, maailmassa kuolee koko ajan paljon lapsia , heitä ammutaan paljon, tälläkin hetkellä, usa tappaa, esim. irakissa. en siitäkään jauha lapsilleni.

Tämä on kuitenkin lähemmäksi osunut juttu kuin nuo maailmalla tapahtuneet. Lapset ymmärtävät että Irak on kaukana eikä siellä kuolevat lapset tai nuoret kosketa heitä. Mutta kun suomessa tavallisessa koulussa tapahtuu tuollaista, voikin uhrina olla kenen hyvänsä lapsen isosisko tai isoveli.

Kamala tapaus ja varmasti herättää lapsissa tunteita ja pelkoja. Siksi niistä pitäisi myös pystyä puhumaan heidän kanssaan. en tarkoita paisuttelua tai hokemista vaan lasten ehdoilla vastata kysymyksiinsä ja antaa heillekin tilaa surra.

Alkuperäinen kirjoittaja Jessenia:
mä toivoisin ettei ekaluokkalaisen opetaja puhuis asiasta kun vasta sitten kun jos joku kysyy, tuo mun poika ei vielä tiedä mitään ei osaa lukea ja hänen ymärtämyksen taso on alhasempi mitä normaalisti ekaluokkalaisilla on, jää pelko ja näkee pahoja unia turhaan ei tuon ikästen vielä tarvii kaikkea tietää mitä tapahtuu

Toisaalta oisi olla aprempi että ekaluokkalaiset saisivat tiedon oikein kerrottuna ja suodatettuna opettajilta eikä paisuteltuna pelotteluna ylempiluokkalaisilta. Noilla pienilläkin on korvat ja vaikkeivat kaikkea ymmrtäisi, tajuavat kyllä että jotain on tapahtunut.

Me ei olla tuolla eskarilaiselle kerrottu tapahtuneesta mitään, kun tuntuu että haluaa suojella vielä toista tommosilta uutisilta. :/
En sitten tiiä tuleeko koulussa olemaan puhetta tuosta, jos tulee niin uskon kyllä että opettaja osaa kertoa asiasta "oikein", lapsen iän huomioon ottaen.
En osaa sanoa mitä toivoisin asian suhteen, eihän noita pumpulissa voi koko ikäänsä pitää mut silti... vaikea asia. :|

Mä olen tosi onnellinen, että asia otetaan puheeksi koulussa tänään. Siitä tulikin opettajalta eilen viestiä. Ja ollaan tosi paljon, melkein koko eilinen ilta, puhuttu asiasta. Tosin me asutaan Kauhajoella ja oppilaat olivat toista tuntia lukkojen takana piilossa..... Järkyttävä tapaus. Pitää vain toivoa, että omille lapsille ei jää mitään pelkoja.

luulen ja toivon että lasteni koulussa keskustellaan. Joku yhteinen avaus aiheesta ja sen jälkeen lupa jäädä keskustelemaan tai mennä muulle tunnille. Eri lapset kokee asian eri tavalla, sen tiedän jo omasta perheestä

Mun käsittääkseni kouluissa ei yleensä vatkata sitä, mitä on tapahtunut, vaan enemmänkin kuunnellaan sitä, miltä oppilaista tuntuu. Se kun kuitenkin vaikuttaa koulupäivän kulkuun niin paljon, millä mielellä kouluun on tultu. Ja siitä on minusta hyvä jutella, silloin saattaa tulla ilmi asioita, jotka tarvitsevat jatkotoimenpiteitä, esim. jos joku on hyvin ahdistunut.

Aika mahdotontakin olla juttelematta mitään, kun osa oppilaista on aivan lukossa ja silminnähden järkyttyneitä. Mutta ei tosiaankaan käydä uutisia läpi eikä katsella ampujan kuvia. Yritetään lohduttaa toisiamme ja rakentaa taas luottamusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Istafra:
Asiallinen, lyhyt yhteenveto tapahtumista sekä hiljainen hetki. Ja maininta mahdollisuudesta mennä koulupsykologin juttusille.
Minulla ei ole kouluikäisiä lapsia itselläni...

Tämä olisi minunkin toiveeni asiasta.

Yhteistyössä