Miten toisen lapsen äp-raha määräytyy?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kelaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kelaa

Vieras
Minkäö perusteella toisen lapsen saadessa äitiyspäiväraha lasketaan?
1. lapsi syntyi 2006, jolloin äp-raha laskettiin vuoden 2004 tulojen mukaan. 1. äitiysloman jälkeen olen ollut hoitovapaalla, jota jatkuu toisen lapsen syntymään asti, LA kesäkuussa 2009. Millä perusteella tällöin alkava äitiyspäiväraha maksetaan, en ollut vakituisessa työsuhteessa kun jäin ensimmäiselle äitiyslomalle.

Tietääkö kukaan?

Joko edellisen vahvistetun verotuksen pohjalta (2008) tai sitten se on sama kuin edellisestäkin lapsesta mikäli lapsi ei ole ehtinyt täyttää kolmea kuin toinen lapsi syntyy.. Riippuu tällä kertaa siitä kummalla tavalla saat enemmän rahaa.. vakitusella tai märääaikaisella työsuhteella ei ole mitään väliä tässä kohtaa..

Missä kuussa eka syntyi? Tuleeko lapsille alle kolme vuotta ikäeroa?
Jos kaksi lasta syntyy kolmen vuoden sisällä niin saat sille toiselle lapselle saman äitiyspäivärahan ku ekallekkin.

on alle kolme vuotta. Harmittavasti vain sattui niin että vuonna 2004 vielä opiskelin, ja 2005 olin töissä ihan kunnioitettavalla palkalla, joten sen mukaan äitiyspäiväraha olisi ihan muuta kuin se minimi (olisi pitänyt malttaa olla neljä kuukautta vielä jalat ristissä niin lapsi olisi syntynyt tuottoisampana vuotena =)...) 2006 jolloin eka lapsi syntyi olin ilman vakituista työpaikkaa paikkakunnan vaihtumisen myötä joten 6 kk tulot ennen synnytystä olivat taas todella pienet.

Yhteistyössä