Miten toimitte hätätilanteessa jos oma lapsesi kyseessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Oliivipuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Oliivipuu

Jäsen
31.07.2004
304
0
16
Nimittäin menettekö täysin lukkoon? Itselleni tapahtui hiljattain niin, että syötin väärää ruokaa pahasti allergiselle lapselleni. Hänen kasvonsa turposi ja koko lapsi meni tukkoiseksi ja väsyneeksi. Osasin kyllä antaa tarvittavat lääkkeet, mutta soitto 112:teen ei luonnistunut heti. Tyhmänä soitin eka miehelleni että joko olet kohta kotona, pitäisi lähteä lääkäriin. :headwall: Sitten soitin johonkin neuvontanumeroon, josta sanoivat että soita heti ambulanssi! En voi käsittää miten sitä lamaantuu kun tosi tilanne tulee kysymykseen, vaikka alitajuntaisesti tajuaa tilanteen vakavuuden. :/

Onko muille käynyt samoin, vai toimitteko kuin robotit jos tulee tällainen tilanne?

Meillä tyttö poltti viime syksyllä kätensä tosi pahasti. Toimin hätä tilanteessa juuri niin kuin pitää, eli heti kylmään. Äitini seisoi vieressä ja hän meni ihan lukkoon. Olin jo valuttanut kylmää vettä jonkin aikaa kun äitini vasta tajusi että kylmää kylmää... Äitini hommaksi jäi vahtia esikoista, sillä aikaa kun minä ja mieheni lähdimme sairaalaan tytön kanssa.

esikoinen meinas tukehtuu pullaa ollessaa joku reilu 1v ja ensimmäiseks aloin huutaa ja sit kaivaa niit pullan paloja suusta ja hakkaa selkää....mul ensimmäinen reagtio o aina et rupeen kiljuu(kaupungissaki jos mies kiihdyttää et auto rupee olee liian liki ni alan kiljuu)...en tie onko tää siit ku kerran ollu kolaris!!toivottavasti ei ikinä o nii vakava tilanne et tarvis heti soittaa ambulanssi!!

Alkuperäinen kirjoittaja Emiilia:
Meillä tyttö poltti viime syksyllä kätensä tosi pahasti. Toimin hätä tilanteessa juuri niin kuin pitää, eli heti kylmään. Äitini seisoi vieressä ja hän meni ihan lukkoon. Olin jo valuttanut kylmää vettä jonkin aikaa kun äitini vasta tajusi että kylmää kylmää... Äitini hommaksi jäi vahtia esikoista, sillä aikaa kun minä ja mieheni lähdimme sairaalaan tytön kanssa.

juu ihan oikein mut se vesi ei saa olla mitään jääkylmää. haalea vesi on suositeltava.

Joo kyllä mullakin on joku sisäänrakennettu automaatti (vaisto) miten toimia, mutta jotenkin se ambulanssin soittaminen oli niin "extremeä" että hyvä kun sain sanotuksi asiani puhelimeen, eteenkin kun ekaksi sieltä kuului "hätäkeskus on tilapäisesti ruuhkautunut". :whistle:

Muuten tiesitkö, ettei palovammaa saisi jäähdyttää tosi kylmällä vedellä, vaan haalealla (noin 20 astetta)? Kävin just ensiapukurssin ja siellä niin todettiin. Ettei tule paleltumia palovamman lisäksi. Ja 2. ja 3. palovammaan ei saisi laittaa vettä ollekaan jos muistan oikein.

Koputtaa puuta, meille ei ole onneksi sattunut mitään todella vakavaa.

Peto meinas tukehtua lihapullaan (joskus n. 2 vuotiaana), ja mä toimin kuin robotti. Ennenkuin edes ittekkään ehdin ajatella olin jo napannut jätkää jaloista ja nostanut ilmaan. Sieltähän se pullanpala irtosikin melkein heti. Sit kun tilanne oli ohi, ja mun ehti ajatus touhuun mukaan, mä menin melkein paniikkiin ja tärisin vaan.

poika oli 3viikkonen kun vetäs maitoa niin ahnaasti että meni kurkunpään läppä tieukkaan kiinni.hätääntyi siitä ite ja sit luultiin ettei hengitä.
minä sitten paniikissa snaoin exälle että "soita sun äitilles" kunnes tajusin että eiku ambulanssi!
no ambulanssi tuli todellisuudessa alle 5minuutissa,ja musta se tuntu ikuisuudelta.
poika vaan tuijotti eteensä velttona.oli hetken aikaa niin ettei saanut happea mutta hengitti lopulta jotenkin niin etten huomaanut sitä(rintäkehä ei liikkunut,eiku kuulunut hengitystä vaikka pistin korvan nenäneteen)
loppujen lopuksi ei ollut mitään hätää,ensihoitajat tuli ja tuli sitten lääkärikin.varmuuden vuoksi käytiin vielä lastenklinikalla kun se on meidän päivystävä.

meillä oli semmonen tuttipullo jonka tutissa on se 1-2-3 systeemi ja exä syötti poikaa,en tajunnut sitten sanoa että pitää silmällä sitä tuttia että on oikeessa kohdassa.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Meillä oli paha paikka, mies hyytyi, minä toimin ja selvittiin pelästyksellä. Mulla tulee ensin toiminta ja jälkijunassa se säikähdys.

Mullakin tulee jälkijunassa se säikähdys. Vaikka olen tyyni (yritän siis kaikkeni), selväjärkisen puheen tuottaminen vaatii kovan ponnistuksen. SIlloin toimin kuin robotti jos on tuttu tilanne (kuten tämä allergiareaktio). Mutta mikä siinä on niin kamalaa, jos joutuu soittamaan ambulanssin? Että siinä vaiheessa meinaa mennä paniikkiin. :snotty:

Meillä tyttö meinas kuolla kun oli 4kk, hän vaan rupesi yökkäämään iltavellin jälkeen ja meni veltoksi ja sen jälkeen rupesi sinertämään. taputin selkään varovasti ei auttanut mies rupesi elvyttämään. soitin 112 ja mediheli tuli paikalle ja ambulanssi. saatiin hengittämään vietiin sairaalaan tarkkailuun. sitä vaan itse toimi vaistomaisesti niinkuin kuuluu, mutta jälkeen päin meni "sokkiin". nyt tyttö on 2,5v ja on ihana uhma ikäinen :) mutta kyllä se peläytti.

Pienempio tyttö loukkas kätesä, tuli haava kämmeneen ja sormeen, ekana laitoin veteen juoksevan veden alle siis, kun vuoto ei meinannu tyrehtyä iski paniikki, soitin miehelle että lääkäriin pitää lähtee mutta ei ollu ihan lähettyvillä sitten soitin ystävälle joka th. tuli kahto ja sito käden. Menin paniikkiin vasta siinä vaiheessa kun ei meinannu vuoto tyrehtyä vaikka miten piti juoksevassa kylmässä vedessä ja sydämmen yläpuolella

No tuolta hanasta ei saa jääkylmää vettä millään.

Sairaalaan kun soitin oli ensimmäinen kysymys heiltä, laitotko heti kylmän veden alle?
Joten en sitten tiiä miten väärin tein. Sairaalaan matkattiin niin pyyhkeen sisällä oli pakastepussi ja tytön käsi ja sairaalassa totesivat että hyvä juttu. :/

Alkuperäinen kirjoittaja jybis:
poika oli 3viikkonen kun vetäs maitoa niin ahnaasti että meni kurkunpään läppä tieukkaan kiinni.hätääntyi siitä ite ja sit luultiin ettei hengitä.
minä sitten paniikissa snaoin exälle että "soita sun äitilles" kunnes tajusin että eiku ambulanssi!
no ambulanssi tuli todellisuudessa alle 5minuutissa,ja musta se tuntu ikuisuudelta.
poika vaan tuijotti eteensä velttona.oli hetken aikaa niin ettei saanut happea mutta hengitti lopulta jotenkin niin etten huomaanut sitä(rintäkehä ei liikkunut,eiku kuulunut hengitystä vaikka pistin korvan nenäneteen)
loppujen lopuksi ei ollut mitään hätää,ensihoitajat tuli ja tuli sitten lääkärikin.varmuuden vuoksi käytiin vielä lastenklinikalla kun se on meidän päivystävä.

meillä oli semmonen tuttipullo jonka tutissa on se 1-2-3 systeemi ja exä syötti poikaa,en tajunnut sitten sanoa että pitää silmällä sitä tuttia että on oikeessa kohdassa.

Hui kamala! Onneksi apu tuli niin nopeaan! :hug: Ensiapukurssilla sanottiin, että lasta pitää alkaa heti elvyttää jos ei hengitä. Jos sydän pysähtyy, silloin se on liian myöhäistä. Aikuisilla on hiukka eri juttu. Ne voi olla hetken hengittämättä. Silti elvytys pitää alottaa mahdollisimman nopeasti. En tiedä miten itse osaisin toimia kun tuollainen tilanne tulisi... :|

Sairaalaan kun soitin oli ensimmäinen kysymys heiltä, laitotko heti kylmän veden alle?
Joten en sitten tiiä miten väärin tein. Sairaalaan matkattiin niin pyyhkeen sisällä oli pakastepussi ja tytön käsi ja sairaalassa totesivat että hyvä juttu. :/

noi muuttuu noi ohjeistukset lähes joka vuosi.aina kun lääketiedekin kehittyy.varmasti ihan sen ajan ohjeistuksen mukaan toimit

No tää nyt ei varsinainen hätätilanne ollu mutta minulle aika järkyttävä...
Pääsiäisenä kun pojalta meni hampaat huulesta läpi ja näin sen veren niin en pystynyt kyllä ite tekee mitään muuta ku pidin poikaa sylissä. Mies sit haki märän pyyhkeen ja paino sillä sitä aukkoa, sit ku verentulo loppu niin soitin päivystykseen. Meillä mies toimii ja minä säikähdän :| Toivottavasti osaan toimia jos jotain tapahtuu kun olen yksin noitten kanssa, aina ollu mies sillon kun on jotain sattunut. Mut uskon että pystyn toimimaan.

Pystyn toimimaan menemättä lukkoon, mutta jos vaikka telkkarissa nään jotain leikkauksia tms. en voi katsella. Tositoimissa taas ei oo ongelmaa. Yhden kerran on joutunut lanssin soittaa lapsosen takia, onneksi oli väärähälytys, lopulta, vaikka kipeetä tekikin.

Heei, mulla kävi ihan kuin Oliivipuulla. Lapselle tuli palovamma ja ensiavun osasin antaa. (mun kursseista vaan on niin paljon aikaa, että käytin kylmää vettä, mutta se auttoi). Mut ambulanssia en älynnyt soittaa. Se käväs mielessä, mut sit ajattelin jotenkin et jos ne ei katokaan kiireiseksi ja sotin miehen hätiin, joka tuli vartissa meitä hakemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Oliivipuu:
Alkuperäinen kirjoittaja jybis:

Hui kamala! Onneksi apu tuli niin nopeaan! :hug: Ensiapukurssilla sanottiin, että lasta pitää alkaa heti elvyttää jos ei hengitä. Jos sydän pysähtyy, silloin se on liian myöhäistä. Aikuisilla on hiukka eri juttu. Ne voi olla hetken hengittämättä. Silti elvytys pitää alottaa mahdollisimman nopeasti. En tiedä miten itse osaisin toimia kun tuollainen tilanne tulisi... :|

exälle sanottiin puhelimessa elvyttämisestä ja rupes sitten painelemaan..ite olin niin paniikissa että olis tehny mieli hyppää parvekkeelta pakoon sitä tilannetta.
ne ambulanssiukot ja lääkäri pelasti tilanteen,oli muuten se sama joka on subtv:n pelastajissa..se ensihoitaja jolla on pitkä tumma tukka ja se lääkäri joka näyttää Vesa Keskiseltä.
Oltiin teetetty pojasta postikorttikuvia niin laitettiin perään vielä kiitosviesti.
Tulivat niin nopeesti ja osasivat käsitella mua ja exää kun oltiin ihan paniikissa vaikkei pojalla sen suurempaa hätää onneksi ollut

Alkuperäinen kirjoittaja uumama:

noi muuttuu noi ohjeistukset lähes joka vuosi.aina kun lääketiedekin kehittyy.varmasti ihan sen ajan ohjeistuksen mukaan toimit

Näin on, et tehnyt mitään väärää. Nykyinen yleisohje on ettei kylmää vettä (koska ei ennalta tiedetä miten laajalle alueelle palovamma on tullut) vaan haaleaa. Näin mulle sanottiin siellä kurssilla.

aika hassua kun missään ei ohjeisteta pienen vauvan elvytyksestä..siis mulle tuli ainakin yllärinä että kahdella sormella pitää kevyesti painella tms.
jossain neuvolassa tosta olis hyvä ohjeistaa koska paniikissa ei tulis mieleenkään miten vauvaa elvytetäään jos ei tiedä.

Yhteistyössä