No minä yleensä vedän hihasta Muumi-kortin. Eli sanon, että ellei hän rauhoitu, niin ei saa katsoa illalla muumeja. Meillä katsotaan joka ilta yksi tai kaksi muumi-jaksoa, ja tämä on tehokas ase

Joka tapauksessa, eihän se kohtaus mene sillä ohi, mutta rauhoittuu yleensä sen verran, että pystyy jio kuuntelemaan. Sitten kun kuuntelee, niin yritän puhua mahdollisimman rauhallisesti ja tyynesti, siinä vaiheessa yleensä laantuu pelkäksi itkuksi ja alkaa jo itse pyytää syliin. SItten suukkoja ja rauhoitteluja ja saadaan se vaippakin vaihdetuksi. Mutta mä vedän tosiaan hihasta ton muumi-kortin yleensä jo ENNEN raivaria, ja meillä 2,5-vuotiaalla onkin niitä vissiin aika harvassa, ehkä viikon tai parin viikon välein, meni tässä pari kk ihan kokonaan ilman, kun alle 2-v niitä oli väliin joka toinen päivä.
Mutta olen paljon yrittänyt opettaa sanallista tunteiden ilmaisua ja sillon jo alle 2v alkoi sanoa, että on vihainen jne niin ei tartte niin kauheesti raivota.
Pakottamalla meidän tyttöä ei saa tekemään mitään, mutta jos antaa tyylii vaihtoehdot että laitetaanko tämä vaippa vai tämä tai vaihdetaanko sohvalla vai sängyllä jne. niin saa helpommin tehtyä noita "ikäviäkin" juttuja.
Ja jos meinaa alkaa kiukutella, niin heti vaan se muumi-kortti esiin. Se kyllä vaati sen, että yhtenä iltana kun ei totettulut niin tosiaan EI saanut kattoa niitä muumeja ja sen sokin jälkeen on uskonut, että mamma meinaa mitä sanoo