miten toimit tilanteessa missä n4v lapsi uhkaa että satuttaa?/satuttaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ottaisin lapsen syliini ja keskustelisin asiasta,"miksi sanoo noin,tietääkö mitä silloin tapahtuisi jos noin tekisi,ja noin ei saa kenestäkään sanoa" yms. Ja pitäisin vaikka väkisin sylissäni ellei muuten tahdo kuunnella

Eikös tuollainen ole juuri sitä kuuluisaa rajojen hakemista ja lisäksi jatkuvaa tutkimusta sen suhteen mitä sanoilla ja erilaisilla ilmauksilla ja kielen käytöllä saa aikaiseksi? Ja jos äitiin saa liikettä ja sen suusta pulppuamaan paljon sanoja, niin lapsi on ainakin yhden tavoitteensa saavuttanut.

Luultavasti siihen nyt ei ainakaan kannata ylireagoida, tuo åboriginaalin kysymys voisi olla tuossa tilanteessa juuri oikea.

Jos on jo satuttanut, joutuu jäähylle välittömästi, ilman varoitusta. Jos uhkaa esim. lyövänsä siskoaan, kerron että jäähylle joutuu eikä kukaan halua olla sellaisen kaveri, joka lyö tai muuten satuttaa. Jäähyn jälkeen aina jutellaan asia läpi ja lapsi menee pyytämään anteeksi.

Jos jotain noin älytöntä uhkailisi kuin parvekkeelta heittäminen, silloin varmaankin juteltaisiin miksi niin haluaisi tehdä (ja miksi niin ei voi tehdä ;) )

ei sen kanssa pysty sillon juttelee.

tilanne saattaa mennä näin

-äitii saanko mä katsoa leffaa

-vastaan että et meillä on kohta ruoka-aika

-lapsi jos mä en saa kattoa leffaa en syö, jos saan niin syön

-minä nyt on ruoka aika ja me mennään syömään tms.

-lapsi alkaa repii tavaraa alas ja heittelee niitä

-minä kiellän ja sanon että noin ei saa tehdä, joudut jäähylle jos et lopeta

-lapsi no sitten mä heitän kuusen alas parvekkeelta.

-minä: et heitä

-lapsi no hitto sit mä heitän isän alas parvekkeelta ja koko kämpän! huutaa. ja alkaa taas paiskoo tavaroita

jos otan syliin tuollaisessa tilanteessa koettaa lyödä,purra,potkia yms.
jos vien jäähylle koettaa karata ja lyö puree potkii huutaa kun vie takaisin(tai jos pitää hetken kiinni).

Meillä ei lapset komenna. PISTE. Äidille/isälle ei isotella.

Sinä olet aikuinen ja estätä ettei pure, lyö tai potki. Pidät vaikkai kiinni ja sanot että nyt pysyt siinä.

Meillä varoitetaan tuossa tilanteessa: muistutetaan siitä, että äiti ja iskä määräävät säännöt, ja lapset tottelevat niitä. Sanotaan, mikä rangaistus seuraa siitä, jos lapsi ei tottele.

Ja jos lapsi sitten ei tottele, niin hän saa ko. rangaistuksen.

tätä käytöstä ei tunnu rangaistukset poistavan.

ja äityli kolmelle joo ihan samaa mieltä, katsos kun meidän 4v on erimieltä. tottakai mä estän häntä yms mutta mä haluan että tommonen loppuu kokonaan

Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
tätä käytöstä ei tunnu rangaistukset poistavan.

ja äityli kolmelle joo ihan samaa mieltä, katsos kun meidän 4v on erimieltä. tottakai mä estän häntä yms mutta mä haluan että tommonen loppuu kokonaan

Jos keksit, miten uhmaikäisen tinttailut saa loppumaan kokonaan, niin olet nero ja rikastut :D

Yhteistyössä