Miten toimisitte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Dannie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

Dannie

Vieras
Lapselleni annettiin kotiläksyksi s-vikaiselle tarkoitettu harjoitus. Kun muutama kk sitten olimme arviointikeskustelussa, niin siellä ei tullut esille, että lapsemme kärsisi s-viasta, eikä minun mielestäni kärsikään. Nyt vaan ilmoitettiin, että lapsen s- kirjain suhisee liikaa. Katsoin hölmistyneenä lappua ja ihmettelin sitä. Sanoin, että tottakai s saattaa suhista kun ylähampaita puuttuu tällä hetkellä 3. Ainakin itse muistan, että miten ässät suhisi omassa lapsuudessani ja tuo on aika merkittävä tekijä asian suhteen.

Itse odottaisin, että lapsi saisi etuhampaita ja koittaisin sitten uudestaan. Nythän se harjoitus menisi hukkaan, koska edistystä ei tule, etkä sä sitä vielä kuule. Mietinkin, että ottaisin asian esille neuvolassa ja pyytäisin vaikka lähetettä fonille jos se sitä vaatii.
Ja jos lapsellani on puhevika s-kirjaimen suhteen, haluaisin, että sen todetaan jotta kuntoutus voisi alkaa. En todellakaan tiedä, että kuka tämän läksyn on antanut. Eikä pelkkä lto:n havainto anna lapselle diagnoosia mistään.

"äs suhisee liikaa" :D sen lisäksi, että kehomme pyritään yhdenmukaistamaan samaan muottiin, ei puheessakaan nähtävästi saa nykyään olla mitään persoonallista :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
"äs suhisee liikaa" :D sen lisäksi, että kehomme pyritään yhdenmukaistamaan samaan muottiin, ei puheessakaan nähtävästi saa nykyään olla mitään persoonallista :laugh:

Näinhän tämä menee täällä pohjolassa. :D Tiesittekö muuten, ettei missään muussa kielessä tunneta puhevikoja ollenkaan?

Ei haittaa, mutta ei myöskään hyötyä jos tosissaan hampaita puuttuu. Ainakin puheopetuksessa se pitää kuulla, että meneekö oikein. Esim. r-kirjaimen kohdalla pitää kuulla, että tuleeko kurkkuärrä ja sujuuko muutenkin miten. Ensiksi pitää sulkea pois kaikki korjattavissa olevat haittatekijät ja sitten keskittyä kuntoutukseen.

Itselläni oli aikoinani ongelmia ng-yhdistelmän kanssa ja syykin selvisi. Minulla oli liian isot nielurisat joka puuroutti puhetta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ei saakaan olla...esim. nyt ollaan huolissaan päiväkodissa siitä, että lapsemme tuputtaa kieltään ulkona...kysyinkin et mites teillä riittää aikaa ihmetellä lapseni kielen liikkeitä ja onko se suussa vai suun ulkopuolella =)

Yhteistyössä