Miten toimisitte sijassani? Koira murisee lapselle! Auttakaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nimetön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nimetön

Vieras
Meillä on 15-vuotias koiraraahka, joka syö, juo, ei tee sisälle tarpeitaan, on ihmeenkin hyväkuntoinen ikäisekseen. Ei jaksa kävellä montaa metriä putkeen eikä pääse porrasaskelmia ylös.

Koira on aina ollut maailman ihanin halinalle, rakastanut peuhata lasten kanssa, ikinä ei ole purrut ihmisiä eikä eläimiä.

Nyt meidän nuorimmainen lapsi on vuosikas. Se kulkee ja könyää ja on pari kertaa könynnyt koiraa vasten, jolloin koira on murissut lapselle! Nyt en hetkeksikkään uskalla kääntää selkääni noille kahdelle, kun pelkään, että taas murisee. En jaksa uskoa että puris, mutta en toisaalta voi vanhuudenhöperöstä koirulista mennä takuuseenkaan.

En voi uskoa tätä itsestäni, mutta ollaan mietitty koiran lopettamista. En vain itsekkään hyväksy sitä, mutta toisaalta vähän pelko kaihertaa takaraivossa, että sillä pimahtaa ja puraisee lasta.

Mitä te tekisitte sijassani?

Onhan koira tietty elänyt jo pitkän ja hyvän elämän, mutta jos murinaa tapahtuu vain kun lapsi könyää koiran päällä niin en vielä olisi piikille viemässä. Miun mielestä lapsille pitäisi opettaa, että koirat tai mitkään eläimet ei ole leikkikaluja/kiipeilytelineitä tms. vaan niillekin pitää antaa oma rauha.

Jos koira on ikäisekseen hyväkuntoinen, en kyllä ihan heti lopettaisi. Voisiko koiralla kuitenkin olla jotain kipuja, jotka tuntuu kovemmilta kun vauva roikkuu turkissa? Kannattaisi käyttää koira eläinlääkärillä tarkistuksessa.
En kyllä jättäisi koiraa kahden lapsen kanssa hetkeksikään, ettei koira vain näykkää. Jos jatkuvasti alkaa murista eikä sen kummempaa syytä löydy, sitten olisi ehkä aiheellista alkaa miettiä lopettamista.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Jos koira on ikäisekseen hyväkuntoinen, en kyllä ihan heti lopettaisi. Voisiko koiralla kuitenkin olla jotain kipuja, jotka tuntuu kovemmilta kun vauva roikkuu turkissa? Kannattaisi käyttää koira eläinlääkärillä tarkistuksessa.
En kyllä jättäisi koiraa kahden lapsen kanssa hetkeksikään, ettei koira vain näykkää. Jos jatkuvasti alkaa murista eikä sen kummempaa syytä löydy, sitten olisi ehkä aiheellista alkaa miettiä lopettamista.

Tätä peesaten :) .

Koira on vanha ja väsynyt, se ei enään jaksa peuhata lasten kanssa.. Murina on varoitus, eli käskee lapsen häipyä hänen luotaan pois häiritsemästä..
Siitä ei kukaan voi mennä takuuseen etteikö voisi murinan lisäksi myös mahdollisesti näykätä lasta mikäli lapsi ei murinasta=varoituksesta huolimatta ymmärrä häippäistä.. Ja kun kyseessä on noinkin pieni lapsi niin ymmärrysvaikeuksien takia voi jotain tapahtuakkin..
Olisiko teillä mahdollista tehdä koiralle johonkin ns. oma paikka jonne ei pienin lapsenne pääsisi? Eli koiruli saisi ihan rauhassa oleskella ja nukkua..?

Saman asian läpikäynyt! Seurattuani asiaa tulin siihen tulokseen et sattuu koiraan,kun lapsi könys sen päällä! Ei lopetettu koiraa vaan opetimme lapselle et se sattuu.Teimme sen selväksi hyvin pienin esityksin lapselle.Asia meni perille molemmille,ei murinoita mut ei kiipeilyjäkään!

Kiitos vastauksista. Täytyy miettiä vielä muutama päivä. Koiralla tosiaan voi olla kipuja, kun kävelykin on mennyt niin vaikeaksi. Eläinlääkärin tarkastuksessa kävi pari kuukautta sitten, mutta kipuihin ei ole olemassa helpostusta, kuulemma.

Tottakai kiellämme yksivuotiasta, että koirien päällä ei könytä, mutta kun lapsi on erittäin ehtiväinen, pitäisi mulla olla silmät selässäkin.

Tuo oma tila koiralle on muuten hyvä idea, mutta jostain syystä koira ei pidä suljetuista paikoista ja vaihtaa muutenkin nukkumapaikkaa vähän väliä ympäri taloa.

Tuota noin, jos koiran asiat ovat tuossa pisteessä, kannattaa miettiä eutanasiaa. Onko koirasi elämä elämisen arvoista tuossa kunnossa? Eläin ei osaa kivuistaan kertoa, mutta jos ei pääse rappuja ylös ja kävelee vain muutaman metrin, niin .....
Päätös ei koskan ole helppo, itse jouduin tuon päätöksen tekemään kuukausi sitten :(

Vaikka koirarakas olenkin, miettisin vakavasti lopettamista. Et voi koskaan mennä takuuseen, ettei koira purisi lasta. Toisaalta, jos koira on terve, lopettaminen tuntuu ehkä "turhalta". Yksivuotias ei vielä paljon ymmärrä mitään kieltoja, ainakaan meillä. Lapsi menisi meillä kuitenkin koiran edelle...

Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Kiitos vastauksista. Täytyy miettiä vielä muutama päivä. Koiralla tosiaan voi olla kipuja, kun kävelykin on mennyt niin vaikeaksi. Eläinlääkärin tarkastuksessa kävi pari kuukautta sitten, mutta kipuihin ei ole olemassa helpostusta, kuulemma.

Tottakai kiellämme yksivuotiasta, että koirien päällä ei könytä, mutta kun lapsi on erittäin ehtiväinen, pitäisi mulla olla silmät selässäkin.

Tuo oma tila koiralle on muuten hyvä idea, mutta jostain syystä koira ei pidä suljetuista paikoista ja vaihtaa muutenkin nukkumapaikkaa vähän väliä ympäri taloa.

Eläinlääkäri sanoi ettei kipuihin ole helpotusta? Mikä on syynä kipuihin? Jos kyseessä on nivlrikko, on olemassa tulehduskipulääkkeitä ja cartrophen kuuri. Eläimelle annetan pistos viikon välein 5 viikon ajan. Se ei paranna nivelrikkoa, mutta helpottaa eläimen oloa ja näinollen pidentää elinaikaa. Toisilla kuurin teho kestää pidempään, toisilla se ei vaikuta juuri lainkaan.

Mutta kaverin ikä ja tämän hetkinen kunto huomioiden, mieti tarkasti mikä on eläimen kannalta parasta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras (20.15) jatkaa:

Eläinlääkäri sanoi ettei kipuihin ole helpotusta? Mikä on syynä kipuihin? Jos kyseessä on nivlrikko, on olemassa tulehduskipulääkkeitä ja cartrophen kuuri. Eläimelle annetan pistos viikon välein 5 viikon ajan. Se ei paranna nivelrikkoa, mutta helpottaa eläimen oloa ja näinollen pidentää elinaikaa. Toisilla kuurin teho kestää pidempään, toisilla se ei vaikuta juuri lainkaan.

Mutta kaverin ikä ja tämän hetkinen kunto huomioiden, mieti tarkasti mikä on eläimen kannalta parasta.

Koiralla on leikattu joitakin vuosia sitten molempien takajalkojen ristinivelet, kun menivät poikki (eri aikoihin) eikä kumpikaan jalka ole sen jälkeen ollut entisenlainen. Kivut ja hankala kävely johtuu eläinlääkärin mukaan noista leikkauksista.

Tää on ihan kauheeta. On mulle kaverit sanoneet, jotka pitkästä aikaa näkee koirulia, että onpas se mennyt huonoksi ja osa suoraan ja osa kiertäen sanoo, että olisko koiran paras, jos sen nukuttais pois... Mutta minä itse näin siinä vieläkin sen virkeän, pirteän, ihanan nuoren koiran, joka se ennen oli. Se koira on ollut mulla puolet mun elämästä. En voi kuvitella elämää ilman sitä. Itse ei näe tietenkään sitä, miten huonossa kunnossa se on, kun se on koko ajan tässä lähellä.

Mutta kyllä lapset ensin menee, tottakai. On vaan niin pirun vaikeeta tehdä päätös.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras (20.15) jatkaa:

Koiralla on leikattu joitakin vuosia sitten molempien takajalkojen ristinivelet, kun menivät poikki (eri aikoihin) eikä kumpikaan jalka ole sen jälkeen ollut entisenlainen. Kivut ja hankala kävely johtuu eläinlääkärin mukaan noista leikkauksista.

Tää on ihan kauheeta. On mulle kaverit sanoneet, jotka pitkästä aikaa näkee koirulia, että onpas se mennyt huonoksi ja osa suoraan ja osa kiertäen sanoo, että olisko koiran paras, jos sen nukuttais pois... Mutta minä itse näin siinä vieläkin sen virkeän, pirteän, ihanan nuoren koiran, joka se ennen oli. Se koira on ollut mulla puolet mun elämästä. En voi kuvitella elämää ilman sitä. Itse ei näe tietenkään sitä, miten huonossa kunnossa se on, kun se on koko ajan tässä lähellä.

Mutta kyllä lapset ensin menee, tottakai. On vaan niin pirun vaikeeta tehdä päätös.

No lapset menee toki ensin, mutta nyt laitat sen koiran etusijalle ja mietit mikä sille on parasta! En voi antaa koiran kärsiä tuolla lailla, vaikka se sattuu ja sitä lopullista päätöstä on vaikea tehdä. Kyse ei ole nyt enää sinusta ja siitä kestätkö elämää ilman koiraa, vaan siitä että päästät koiran tuskistaan. Kaikki me haluaismme pitää ne lemmikkimme nuorina ja ikuisesti luonamme, mutta kun se ei ole mahdollista. Voimia päätöksen tekoon!

Alkuperäinen kirjoittaja Nimetön:
Meillä on 15-vuotias koiraraahka, joka syö, juo, ei tee sisälle tarpeitaan, on ihmeenkin hyväkuntoinen ikäisekseen. Ei jaksa kävellä montaa metriä putkeen eikä pääse porrasaskelmia ylös.

Koira on aina ollut maailman ihanin halinalle, rakastanut peuhata lasten kanssa, ikinä ei ole purrut ihmisiä eikä eläimiä.

Nyt meidän nuorimmainen lapsi on vuosikas. Se kulkee ja könyää ja on pari kertaa könynnyt koiraa vasten, jolloin koira on murissut lapselle! Nyt en hetkeksikkään uskalla kääntää selkääni noille kahdelle, kun pelkään, että taas murisee. En jaksa uskoa että puris, mutta en toisaalta voi vanhuudenhöperöstä koirulista mennä takuuseenkaan.

En voi uskoa tätä itsestäni, mutta ollaan mietitty koiran lopettamista. En vain itsekkään hyväksy sitä, mutta toisaalta vähän pelko kaihertaa takaraivossa, että sillä pimahtaa ja puraisee lasta.

Mitä te tekisitte sijassani?

koira on jo noinkin vanha. varmasti on jo väsynyt ja alkaa varmasti ikäkin jo painamaan. saattaa olla kipuja yms. ja se lasten seura saattaa alkaa jo olemaan vanhalle ystävälle liian raskasta. varmasti on raskasta, mutta jos olisi oma koirani niin tekisin hänelle sen viimeisen palveluksen. tai ainakin käyttäisin eläinlääkärillä, että keksiikö hän syytä koiran murinalle. voihan kaverilla olla jo huono kuulo/näkö ja vuosikkaan seura voi pelottaa koiraa sen vuoksi.

Yhteistyössä