miten toimisitte? 4-vuotiaan kaveri..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mom"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mom"

Vieras
Kysyn ihan sillä jos jollain olisi ollut vastaavaa.. että miten kannattaisi toimia ja selittää 4-vuotiaalle..

Poikani on päiväkodissa ja hänellä on siellä kavereita joiden kanssa tulee hyvin toimeen ja leikkii niin päiväkodissa kuin vapaa-ajallakin. Siellä on kuitenkin yksi poika joka on tehnyt hyvin selväksi ettei halua olla poikani kaveri.
Kun olemme jo päiväkodissa ja tämä poika tulee sinne niin hän ilmoittaa jo isoon ääneen ovella "minä en sitten ole X:n kaveri!" "X on ihan tyhmä" jne..
Samoin vapaa-ajalla jos satun poikani kanssa samaan paikkaan kuin missä tämäkin poika on hän toimii samalla tavalla.
Viime viikolla kävi myös niin että olin ilman poikaani samassa paikassa tämän pojan kanssa ja hän minullekin ilmoitti ettei ole poikani kaveri jne..
Tänään ku hain poikani päiväkodista niin hän oli pitkään autossa hiljaa ja kysyi "äiti, miksei X halua olla kaverini?"

Niin miten selittää 4-vuotiaalle ettei kaikkien kaveri tarvitse olla? Ja miksi kaveri käyttäytyy näin? Onko tämä ihan normaalia kaikilla 4-vuotiailla? Entäs päiväkodin tarvitseeko puuttua?
Ja minun mielestäni poikani ei siis tarvitse tällaista kaveria itselleen, mutta lähinnä tuo että saisi toiselle selitettyä fiksusti ja osaisi itse toimia tilanteessa oikein...

"Kaikki eivät halua olla kavereita keskenään, mutta on ruma tapa huudella toiselle, etten halua olla kaverisi. Ihan kaikista ei voi tykätä yhtä paljon, mutta olisi kiva, että kaikki pyydettäisiin leikkimään. Tuo poika ei ehkä vielä tiedä, ettei noin saa huudella."

Puhuisin pk:n henkilökunnan kanssa asiasta, on sitten heidän heiniään opettaa tapoja tuolle viikarille. Se koituu ko. vekarankin omaksi parhaaksi.

kiitos asiallisista vastauksista :)

Otan heti huomenna puheeksi päiväkodin henkilökunnan kanssa. En halua, että poikani kokee päiväkotiin menon epämiellyttäväksi. Nyt jo on vähän "en halua mennä".. ettei tuo nyt ainakaan pahentaisi asiaa.

Kannattaako asiasta sanoa pojan äidille? Mietin vain että saanko omaan niskaan vaan kuraa? Onko parempi antaa päiväkodin kautta tuon mennä?

Mietin ja podin jo huonoa omaatuntoa kun en sanonut pojalle itselle mitään kun häntä näin ja hän ilmoitti ettei halua olla poikani kaveri koska hän on tyhmä jne...
Olin vain ihan ihmeissäni enkä varmaan olisi siinä osannut oikein mitään fiksua äkkiseltään sanoakaan.. mutta tuskin siitä olisi apua ollut.. ehkä se olisi sitten käännetty jotenkin itseäni vastaan sen pojan toimesta..

Kyllä minäkin ensin juttelisin päiväkodin henkilökunnan kanssa.Käyttäytyykö poika noin myös päivän aikana?Entä oletko nähnyt pojan vanhemmat?tietävätkö he tästä? Tiedän myös perheitä jossa ei lasten huonoon käytökseen puututa ollenkaan,naureskellaan vain vieressä kun lapset tekevät kiusaa toisille..toivottavasti tuo saataisiin pian loppumaan,ei tuo ole kyllä yhtään kivaa :/

Joo ehdottomasti tohon pitää puuttua. Puhu päiväkodin henkilökunnalle asiasta. Mä ainakin haluaisin, että puututtais ja haluaisin kuulla asiasta, jos mun lapseni noin käyttäytyisi noin muita kohtaan!

No lisin kyllä paukauttanut suoraan tälle älypäälle että noin ei kuulu sanoa! Samoin omalleni olisin sanonut että poika on itse tyhmä ja hnen kanssaan ei tarvitse sitten leikkiä. Ja päiväkotiin myös että tuollainen huutelu saa luvan loppua, uskomatonta että annetaan huudella noin ja aikuisia vielä läsnä!

tämä kysyinen poika on vuoden vanhempi omaani. Mutta leikkii kyllä muiden poikani ikäisten kanssa.

Tämä alkoi jo alkuvuodesta kun poikani aloitti hoidon ja hän oli nyt kesällä poissa pari kk hoidosta ja nyt maanantaina palasi taas.
Voi olla että heille on tullut jotain riitaa mutta tuntuu hassulta että tämä poika muistelisi sitä vieläkin? Luulisi että päiväkodissa olisi silloin siihen puututtu ja riita selvitetty. Ajattelin että no jos tää tilanne menee kesän aikana ohi ja jos on vaan päiväkodissa mutta näköjään myös vapaa-ajalla..

Tästä puhuin päiväkodissa jo silloin alkuvuodesta ja kysyin että miksi näin kun välillä poikani tuli itkien hoidosta kun ei ollutkaan ketään kaveria. En tiedä saako tämä kyseinen poika käännettyä poikaani vastaan myös sellaiset kaverit jotka yleensä hänen kanssaan leikkivät.

Ja tänäänkin tätä oli ollut kun he olivat olleet ulkona leikkimässä. Olen kysynyt pojaltanikin tietääkö hän miksei X halua olla kaveri? Oletteko riidelleet tms? Vastaukseksi saan aina että "X haluaa olla vain Y:n kaveri" mutta silti tiedän paljon muita keiden kanssa hän leikkii. Etten oikein usko sen olevan ainoa syy..

En kauhean hyvin tunne pojan vanhempia. Ulkonäöltä tiedän ja mitä nyt olen esim. kaupassa törmännyt.. äiti puhuu pojalleen todella töykeästi ja huutaa :( lapsi on ainoa lapsi ja leikkii aika paljon itsekseen ulkona jne... mutta en tiedä juuri että kuinkahan suhtautuu jos otan asian puheeksi.. Äiti on ollut tätä poikaa kyllä tuomassa silloin hoitoon kun hän on ovella aloittanut taas "en ole X kaveri" jne mutta ei ole millään tavalla puuttunut siihen.. Kerran myös tämä poika oli jo hoidossa leikkimässä muiden poikien kanssa autoilla ja poikani meni siihen ja kysyi "voinko tulla leikkimään?" niin tämä poika tuumasi "no et todellakaan tule!!" ja kuristi poikaani takaapäin..

Itsestäni vaan tuntuu ihan äärettömän pahalta poikani puolesta. En osaa edes kuvitella miltä 4-vuotiaasta tuntuu. Kun tuo poika pitäisi tuonkin asian vain omana tietonaan niin hyvä olisi..

Outoa, ettei päiväkodissa olla puututtu tilanteeseen. Itse varmaan alkaisin etsimään lapselle muuta hoitopaikkaa. En siis tuon kiusaaja -pojan takia, vaan päiväkodin toiminnan (eli toimimattomuuden) vuoksi. :/

Kyllä minä olen ihan itse puuttunut tilanteisiin, joissa näen ja kuulen noin väärää käytöstä. Ihan vain kysymällä tiukkaan sävyyn, että "miten sinä puhut toiselle ihmiselle noin rumasti?" saa yleensä suht terveen lapsen vähän miettimään asiaa ja varomaan jatkossa. Omalleni sanoisin, että toisilla on jostain syystä itsellään jotenkin kehno olo eikä heille ole opetettu ettei se parane toisten mieltä pahoittamalla.

Lisäksi henkilökunnalle pitää kertoa, kuinka paljon murhetta tällainen on jo aiheuttanut. Lapsi voi päiväkodissa esittää paljon reippaampaa ja kiusaajakin osaa luultavasti toimia vähän piilossa aikuisilta, joten henkilökunnalla ei kenties ole asiasta aavistustakaan.

Sehän tässä onkin kun tämä on niin pieni paikkakunta ettei täällä ole kuin tuo yksi päivähoito. Seuraava onkin sitten eri paikkakunnalla ja kymmenien kilometrien päässä.. siksi kysyinkin että mitä muut tekisitte kun päiväkodissa tuntui suhtautuminen olla vähän tuollaista ettei tosissaan otettu ja kun keväällä sanoin että lapsi itkee ettei sillä ole kavereita hoidossa niin sanottiin vaan että on leikkinyt muiden kanssakin. Niin, yksi hyvä kaveri oli, mutta ei hänkään joka päivä ja nyt muutti toiselle paikkakunnalle joten ei ole enään hoidossa. Ajattein et olenko vaan jotenkin herkkä vanhempana tms kun ei kukaan ota tosissaan tai puutu :( kohta ei voi muuta kuin ottaa lapsi pois hoidosta kokonaan jos ei saada muutosta.. alkanut jo pelottamaan että jos nyt jo tuollaista niin entäs sitten koulussa..

Ja kun ei tuo "kiusaaminen" ole näköjään ajoittunut pelkästään päiväkotiin vaan nyt jatkuu vapaa-ajallakin.

Mutta nyt tuohon on tultava loppu! Ja kun vielä kyselin pojaltani tuota asiaa ja puhuttiin hän sanoi että myös tönimistä tämän toisen pojan osalta esiintyy.
Ehkä sitten itse sanon myös pojan äidille jos ei päiväkodissa saada siihen puututtua.

no ketään ei aikuista, eikä lasta voi pakottaa olemaan kenenkään kaveri. mutta siedettävä toista on. voi sanoa ystävällisesti tuolle lapselle, että ei tarvii olla kaveri, mutta ei tarvii sitä kuulutta joka paikassa ja jokaiselle. ja että ei ole sopivaa nimitellä ketään. myös päiväkodin henkilökunnalle sanoisin asiasta. ja lapsen vanhemmille, jos jossain heidät näät.

[QUOTE="mom";28941281]Sehän tässä onkin kun tämä on niin pieni paikkakunta ettei täällä ole kuin tuo yksi päivähoito. Seuraava onkin sitten eri paikkakunnalla ja kymmenien kilometrien päässä.. siksi kysyinkin että mitä muut tekisitte kun päiväkodissa tuntui suhtautuminen olla vähän tuollaista ettei tosissaan otettu ja kun keväällä sanoin että lapsi itkee ettei sillä ole kavereita hoidossa niin sanottiin vaan että on leikkinyt muiden kanssakin. Niin, yksi hyvä kaveri oli, mutta ei hänkään joka päivä ja nyt muutti toiselle paikkakunnalle joten ei ole enään hoidossa. Ajattein et olenko vaan jotenkin herkkä vanhempana tms kun ei kukaan ota tosissaan tai puutu :( kohta ei voi muuta kuin ottaa lapsi pois hoidosta kokonaan jos ei saada muutosta.. alkanut jo pelottamaan että jos nyt jo tuollaista niin entäs sitten koulussa..

Ja kun ei tuo "kiusaaminen" ole näköjään ajoittunut pelkästään päiväkotiin vaan nyt jatkuu vapaa-ajallakin.

Mutta nyt tuohon on tultava loppu! Ja kun vielä kyselin pojaltani tuota asiaa ja puhuttiin hän sanoi että myös tönimistä tämän toisen pojan osalta esiintyy.
Ehkä sitten itse sanon myös pojan äidille jos ei päiväkodissa saada siihen puututtua.[/QUOTE]

Nyt sinun on aika nostaa kissa pöydälle päiväkodissa ja HETI. Itse en miellä itseäni mitenkään "herkäksi", mutta vaatisin toimia ja lujaa päiväkodilta. Jos siellä ei tapahtuisi mitään siirtyisin ylemmälle tasolle ja loppupelissä, jos mikään ei auta, ottaisin lapsen pois päiväkodista.

Ps. Ei tuo ole mitään "kiusaamista" lainausmerkeissä, vaan ihan aitoa kiusaamista. :(

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;28941316:
no ketään ei aikuista, eikä lasta voi pakottaa olemaan kenenkään kaveri. mutta siedettävä toista on. voi sanoa ystävällisesti tuolle lapselle, että ei tarvii olla kaveri, mutta ei tarvii sitä kuulutta joka paikassa ja jokaiselle. ja että ei ole sopivaa nimitellä ketään. myös päiväkodin henkilökunnalle sanoisin asiasta. ja lapsen vanhemmille, jos jossain heidät näät.

Ei tietenkään, eikä tässä se ollutkaan pointtina että haluaisin heidän kavereita olevan. Ihan suoraan sanottuna minusta olisi parempi muutenkin ettei tämä poika edes olisi poikani kaveri mutta en tietenkään tätä ole pojalleni tai muutenkaan ääneen sanonut/näyttänyt.
Tuntuu vaan että on niin "yksin" asian kanssa ja voimaton kun päiväkodissa vähätellään ja äitikään ei tunnu reagoivan lapsensa käytökseen.
Ja sitten nää perustelut omalle lapselleni kun hän ihmettelee toisen käytöstä.
Kysyinkin häneltä että onko hoitotädit puuttuneet tähän nimittelyyn ja tönimiseen niin sain vastaukseksi "joskus, ei aina"..
Päiväkodissa ei tuo kommunikointi tunnu muutenkaan luistavan henkilökunnan kesken. Eikä niistä ilmeisesti ole keskusteltu että tietäisivät seurata kun seuraavana päivänä toinen hoitaja ei ollut kuullutkaan. Edellisen kerran kun asiasta oli puhetta ja kysyin että miten oli mennyt "en tiedä kun olen asta tullut/ en tiedä kun en ollut lasten kanssa ulkona.." jne.. ja koskaan sitä ei sitten ollut paikalla joka oli ollut tai "en huomannut kyllä mitään".. "voihan lapset keksiäkin../ kaikki ei aina ole niin kuin lapset sanovat.." tiedän sen, mutta nyt kun näin viime viikolla omin silmin että se on myös vapaa-ajalla samanlaista, mutta eniten ihmettelen että tällä pojalla on pokkaa tulla sanomaan ja haukkumaan minulle lastani.. silloin ei tämän pojan omaa äiti ollut paikalla..

Siis herranen aika, olet antanut tuon jatkua jo yli puolivuotta?? Mistä tällaisia aikuisia oikein tulee? Annat siis jonkun kiusata lastasi etkä tee mitään viestittäen omalle lapsellesi että kiusaaminen on ihan ok ja mietit vielä että selität lapsellesi ettei tarviskaan olla kaikkien kaveri. Sinun kuuluu puolustaa lastasi ja vastata kiusaavalle lapselle eikä vain katsoa vierestä. Sinun tehtäväsi on opettaa lastasi puolustautumaan tuossa tilanteessa eikä vain katsoa vierestä. Et voi odottaa että päiväkotilapset tekisi mitään jos et itsekään tee mitään.

Selittäisin että kaikki eivät halua olla kaikkien ystäviä ja se on normaalia. Eikä lapseni ole pakko olla kenenkään ystävä tai kenenkään ei ole pakko olla lapseni ystävä.

[QUOTE="Huh";28941498]Siis herranen aika, olet antanut tuon jatkua jo yli puolivuotta?? Mistä tällaisia aikuisia oikein tulee? Annat siis jonkun kiusata lastasi etkä tee mitään viestittäen omalle lapsellesi että kiusaaminen on ihan ok ja mietit vielä että selität lapsellesi ettei tarviskaan olla kaikkien kaveri. Sinun kuuluu puolustaa lastasi ja vastata kiusaavalle lapselle eikä vain katsoa vierestä. Sinun tehtäväsi on opettaa lastasi puolustautumaan tuossa tilanteessa eikä vain katsoa vierestä. Et voi odottaa että päiväkotilapset tekisi mitään jos et itsekään tee mitään.[/QUOTE]

kauanhan siinä menikin että sinunlaisesi tähän ilmaantui.
Luepas uudestaan. En ole antanut jatkua puolivuotta! Vaan lapseni aloitti vuoden vaihteen jälkeen päivähoidossa ja tämä alkoi joskus keväällä.. ja nyt lapseni oli reilu 3kk poissa hoidosta kesälomalla ja nyt meni uudestaan ja tämä alkoi TÄNÄÄN jälleen! Olen sanonut päiväkodissa tästä jo ennen kesää kun tämä tuli ensimmäisen kerran ilmi. Ja puutunhan minä JOS ja KUN näen lastani kiusattavan. Mutta en ole päiväkodissa päivällä paikalla. Nämä on lapsi itse kertonut minulle kun olen kysynyt miten hoidossa meni. Kun tämän pojan kesällä näin niin oma poikani ei silloin ollut paikalla.
Olen keskustellut lapseni kanssa.
Päiväkodissa tilannetta vähätellään ja sillä kysyin että ihanko oikeasti pitäisi antaa asian olla? Mutta huomenna otan asian jälleen kerran esille.

Yhteistyössä