miten toimisit (kasvatus apua)

Poika 3v. on aivan hulluna pyssyihin.. Vaikuttaa varmaan se että kotona on aseita (isä metsästää ja työvaatteet päällä kotona käydessään lapsi näkee aseen, JA aseet ovat toki kaapissa mutta on niitä välillä nähnyt kun mies on metsälle ollut lähdössä, pikku selvitys ettei tule väärinkäsityksiä.. :whistle: ) No jokatapauksessa, me emme ole pojalle kotiin leikkipyssyä ostaneet, koska hän vaan ampuisi sillä jatkuvasti (tai näin luulen..).. Joskin tekee pyssyn vaikka legoista itse.. :eek:
Ampuilee siis välillä kohti ihmisiä ja tämä on se minua häiritsevin asia! Ja kyllä, tuhat kertaa on selitetty (hyvällä ja "pahalla") ettei ihmistä kohti saa ampua ellei ole ns. mukana leikissä.. Mutta ei vaan mene asia perille..
:/ Ja jos mennään kylään missä on leikkipyssyjä poika leikkii niillä KOKO ajan ja hamstraa ne itselleen.. Olen yrittänyt tuudittautua siihen jotta asia menee perille kuhan ikää tulee lisää ja järkeä siinä samalla..
Nyt kysynkin että miten sinä toimisit ns. pyssy"hullun" lapsen kohdalla?
Ja onko kenenkään muun poika näin kovasti kiinnostunut aseista jo pienenä?
 
Taare
:wave: ja on ollut leluina pyssyjä, on vieläkin. meni aikansa kun villitys meni ohi. meillä aluksi ammuttiin oksilla sun muilla mutta kun kotiin sai "oikean" oman pyssyn alkoi se jäämään vähän kerrassaan lelulaatikkoon kun kiinnostus meni ohi
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 20:25 pojan äiti kirjoitti:
Poika 3v. on aivan hulluna pyssyihin.. Vaikuttaa varmaan se että kotona on aseita (isä metsästää ja työvaatteet päällä kotona käydessään lapsi näkee aseen, JA aseet ovat toki kaapissa mutta on niitä välillä nähnyt kun mies on metsälle ollut lähdössä, pikku selvitys ettei tule väärinkäsityksiä.. :whistle: ) No jokatapauksessa, me emme ole pojalle kotiin leikkipyssyä ostaneet, koska hän vaan ampuisi sillä jatkuvasti (tai näin luulen..).. Joskin tekee pyssyn vaikka legoista itse.. :eek:
Ampuilee siis välillä kohti ihmisiä ja tämä on se minua häiritsevin asia! Ja kyllä, tuhat kertaa on selitetty (hyvällä ja "pahalla") ettei ihmistä kohti saa ampua ellei ole ns. mukana leikissä.. Mutta ei vaan mene asia perille..
:/ Ja jos mennään kylään missä on leikkipyssyjä poika leikkii niillä KOKO ajan ja hamstraa ne itselleen.. Olen yrittänyt tuudittautua siihen jotta asia menee perille kuhan ikää tulee lisää ja järkeä siinä samalla..
Nyt kysynkin että miten sinä toimisit ns. pyssy"hullun" lapsen kohdalla?
Ja onko kenenkään muun poika näin kovasti kiinnostunut aseista jo pienenä?
En sinänsä näe tilanteessa mitään outoa :eek: Pieni poika joka on kiinnostunut pyssyistä (kun isilläkin on). Kyllähän pikkupojat ja isommatkin pyssyillä ammuskelee ja toisiaan osoittelee - ihan leikkimielessä, pahaa tarkoittamatta. Pienet pojat nyt näyttää olevan kiinnostuneita esim. pyssyistä, autoista, jne. Anna pojan leikkiä!
 
lapsi tekee pyssyn vaikka paperisuikaleesta tai leivästä jos niin haluaa.

entäs jos annat pyssyn ja selität antaessa että ihmisiä päin ei ammuta vaan ssovitte minne ammutaan sovitaanko näin ja jos äiti tai isi näkee että ammut ihmisiä niin pyssy otetaan pois.
 
Kiitos vastauksista.
Olen myös miettinyt että jos hankkisi pojalle oman pyssyn kotiin niin tosiaan voisi kiinnostus pikkuhiljaa laantua.. =)

Ja että se miksi asia minua häiritsee on se että tuo ihmisiä kohti ammuskelu häiritsee muita ihmisiä!! :(
 
Lapsi tuskin on kiinnostunut aseista aseina. Hän on kiinnostunut siitä, että niistä ehkä kuuluu ääni, ehkä niistä ruiskuaa vettä ja luultavasti häntä ennen kaikkea kiehtoo reaktio, jonka hän saa aikaan sinussa.

Eli jotenkin lakkaa täysin kiinnittämästä asiaan huomiota ja osta muunlaisia leluja (puurautatie, parkkitalo) tai anna vaikka huopia majanrakennukseen ja rakenna itse pari majaa malliksi.

Aika aikaansa, ja oma aika pyssyleikkejäkin.

Piika-äiti
 
Kieltäisin varmasti kuten sinäkin teet. Joka kerta sanoisin että miksi ei saa niin tehdä. Mulla kans pelottaa että tämä meidän poika on joskus samanlainen(kohta 2v). Vielä ei ainakaan ole nähnyt keneltäkään "mallia", aseen on nähnyt,muttei vissiin tiedä mitä sillä tehdään..
Aina pienestä lähtien olen inhonnut sellaisia leikkejä missä pikkupojat osoittelee toisia kohti ja "ampuu". Antaa väärän kuvan semmoset leikit. Vaikka varmasti kaikki pojat niistä tykkäävät ja joskus leikkivätki.
En tiedä onko se sitten oikeen jos koko ajan kieltää lapselta ns.mielileikkejä mutta näin minä tekisin kuitenki..
 

Yhteistyössä