Miten toimisit jos lapsesi kertoisi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja järkyttynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

järkyttynyt

Vieras
että tarhakaveri oli sanonut hänelle "Mä tapan sun pikkuveljen"? Ja kyse on 5-vuotiaista. Mä en tiedä miten mä tähän suhtautuisin. Lapsella ei todellakaan ole tapana keksiä asioista, ja kertoi tuon ihan itku kurkussa ja kuiskaten. Mä en vaan voi ymmärtää miten joku 5-vuotias voi tuollaista sanoa?! Otan asian varmasti tarhantätien kanssa puheeksi, mutta eipä nekään varmaan mitään asialle enää voi. Harmittaa kun lapsi nyt ei halua pikkuveljensä enää menevän tarhaan kun pelkää, että tämä toinen lapsi tekee sille jotain. En vaan ymmärrä.

http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2115766-miksi-5-vuotiaat-puhuvat-makaabereja-juttuja/

Jostain syystä juuri 5-vuotiaat puhuvat makaabereja asioita.

Sen oman lapsen järkytystä yrittäisin tasata kaikin keinoin.

No, mun 5-vuotais on välillä uhannut tappaa koko perheensä. Psykologon kanssa keskustelin asiasta ja hän lapseen tutustuttuaan (3 käyntikertaa) ei ollut lainkaan huolissaan. Toiset lapset vaan ovat esim kielen kehitykseltään hiukan eri sfääreissä kuin toiset. Lapsi on varmaan huomannut että tappamisesta puhumalla saa JÄRISYTTÄVÄN reaktion aikaan toisessa. On "hienoa" huomata että saa toisen järkyttymään. Mut puhuisin toiki asiasta pk:ssa.

Kertoisin tarhan tädeille mitä on tapahtunut ja pyytäisin että keskustelevat asianomaisten kesken asiasta, jotta pelon saisi karistettua. Myös korostaisin lapselleni, että on hyvä kun kertoo asiasta joka askarruttaa ja että niin pitäsi tehdä tulevaisuudessakin. Vakuuttaisin että tuosta uhkauksesta ei ole vaaraa, että aikuiset kyllä huolehtivat asiasta. Ja aikuisten pitäisi sitten myös olla luottamuksen arvoisia. Asia pitää ehdottomasti selvittää rauhallisesti syyttelemättä ketään. Tämä toinen lapsi tuskin on antanut uhkauksensa suuren raivon vallassa. Oma poikani puhui hyvinkin raakoja asioita kavereille joita he sitten pelkäsivät, mutta poikani tuntien, hän ei iki maailmassa olisi näitä asioita toteuttanut. Papillekin sanoi, että siitä tietää että on tullut kesä ku? siat viedään metsään ja niiltä katkotaan jalat ja ne tapetaan. En kyllä tiedä mitä lapsen päässä liikkui, mutta sai minut kyllä vajoamaan maan alle. Tämän jälkeen keskustlimme piiiiiiitkääään.

Mainitsisin asiasta päiväkodissa.
Tapahtui viime keväänä päiväkodissa, esikoiselle todettua saman lapsen suusta:
- tapan teidän perheen
- tulen rikkomaan teidän kodin
- ammun teidän kotia
- ammun sinun perheen, jollet usko minua jne.
Vaikka sekä päiväkodissa että koulussa puututtiin tuon lapsen sanomisiin ( ja kerrottiin näistä vanhemmille), ei lapsen vanhemmat uskoneet lapsensa käyttäytyvän noin :/
Olen iloinen, kun lapsi muutti toisaalle. Pysyköön siellä. Sama meno jatkui nimittäin koulussakin...

Yhteistyössä