Miten toimin (elareista)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihan pihalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihan pihalla

Vieras
Minulla myönnettiin yksihuoltajuus ja isä velvoitettiin maksamaan tietty summa elatustukea. Isä ei kuitenkaan tätä tule maksamaan sen tiedän. Haenko sitten elatustukea Kelalta, vai meneekö nuo tiedot sinne jotenkin automaattisesti??

Alkuperäinen kirjoittaja SugarBabyLove:
No jos ei maksa, menevät ulosottoon. Jos sovittu summa on suurempi kuin minimi, saat Kelasta minimin, ja miehen maksettua rästit saat sen loppusumman. Varmaankaan et suoraan voi hakea Kelalta.

Mies asuu ulkomailla ja on "kadonnut" eli eivät häneltä niitä saa perittyä. Mitenkähän pitkään ne koittaa yhteyttä ottaa häneen, ennenkun Kela niitä alkaa maksamaan?

Tiedot ei mitenkään automaattisesti mene Kelaan. Kela maksaa sitten kun pystyt todistamaan, että isä ei maksujaan maksa, sen elatustuen hakemiseen kelalta menee jonkun aikaa, ja Kela ei kovin pitkästi takautuvasti niitä maksa. Siskoni sai 3kk takautuvasti muistaakseni, isältä oli silloin 6kk niitä maksamatta. Ne loput täytyy itse antaa perintätoimiston hoidettaviksi.

Eli kun se päätöslappu tulee, kävelen sit vissiin suoraan sen kanssa kelaan juttelemaan. Raivostuttaa. Ukko ei edes tiedä et menetti huoltajuutensa, mut ei se minun asia ole sitä hälle ilmottaa, kun ei asioitaan kerran hoida. onneks on ex.

Yhteistyössä