Miten toimia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Liina-Lotta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Liina-Lotta

Vieras
Tilanne on sellainen, että minä olen halunnut jo kauan lasta, mies ei ole ollut valmis omien sanojensa mukaan.

Yhteistä taivalta tulee 10 vuotta 2.6, kihloissa on oltu yli puolet tuosta ajasta ja nyt se onneton alkaa puhumaan puolia lauseita lapsista. =)
Hitaasti lämpiävää sorttia.. siis..
Minulla on opiskelut loppusuoralla, miehellä on vakituinen työ.
Lapsi siis sopisi kuvaan erittäin hyvin.

Sen tiedän 10 vuoden kokemuksella, että tietoa raskaaksi tulosta/ ovulaatiosta/ pillereiden lopettamisesta ja muusta, jotka liittyvät lapsen hankintaan ei miehelle kannata saavi kaupalla kaataa heti vaan annostella pienissä erissä. Siis yksityiskohdista kohti suurta kokonaisuutta..

Olen syönyt pillereitä lähes tuon 10 vuotta taukoa pitämättä ja nyt haluaisin kysyä teiltä, että miten noiden pillereiden lopettamisen jälkeen, kuinka nopeasti voi tulla raskaaksi/ täytyykö odottaa yhden luomumenkat? Mitä pitäisi ottaa huomioon muuta?
Ikää meillä molemmilla on 28.

Olisi mukava aloittaa hrjoittelu jo nyt kesällä, sillä eihän sitä tiedä kuinka kauan se ottaa ennen kuin tulen raskaaksi, mikään postimyyntitilaushan ei ole kysessä..

Lääkärissä mielestäni ei ole aiheellista vierailla vielä, koska silloin etenen liian nopeasti.

Toiset suosittelevat odottamaan yhdet luomumenkat pillereiden jälkeen ennen "yrittämistä", että vähän olis perillä luomukierron pituudesta ym. Mut ei sillä tänä päivänä liene niin suurta merkitystä, kun ultran perusteella voidaan laskettu aika määritellä tarkasti.

Itse ennen esikoisen alkunsa saamista söin pillereitä 9 vuotta. Pillerit jäi pois huhtikuussa ja parit menkat tuli ennen plussaa. Toista lasta tehtiinkin sitten kauemmin, vaikka en pillereitä ollut syönyt puoleentoista vuoteen...

Teillähän vaikuttaa olevan perusasiat mallillaan, joten ei muuta kuin harjoitusten pariin ja onnea :)

Yrittämään saa alkaa tosiaan heti, kun pillerit loppuvat. Mitään erityistä ei tarvitse ottaa huomioon. Kannattaa laittaa ylös kiertojen pituuksia ja jos niissä on paljon heittoja, niin lekurilla kannattaa/voi käydä kun 6 kk on kulunut. Ei tarvitse siis välttämättä odottaa sitä vuotta.

Uusia oireita voi tulla, jotka ovat olleet pillereiden aikana kateissa (koska sillon ei ole tapahtunut ovulaatiota). Voi tulla finnejä, seksihalut voivat kasvaa, valkovuoto voi lisääntyä, tissit kipeytä, mielialat muuttua jne. Kaikki se on ihan normaalia. Tosin mikäli kivut äityvät koviksi, kannattaa käydä lekurilla ultrassa. Usein noista oireista, jotka ovat niin uusia, moni luulee että heti on natsannut (ja voi toki ollakin), mutta monilla ne ovat niin samanlaisia myös ennen menkkoja. Testata kannattaa vasta sitten, kun ns. normaalikierron pituus on ylitetty (tosin ekasta luomukierrostahan ei ihan tarkkaan tiedä, monilla se on kuitenkin n. 28-30vrk).

On myös yleistä, että muutamat ekat menkat tulevat ok ja sitten kierto sekoaa. Toki on myös ihan yhtä mahdollista, että plussa tulee heti ekoista kierroista. Joillain se kestää, joillain ei.

Onnea yritykseen ja nauttikaa toisistanne sekä ihanasta kesä-ajasta :)

Yhteistyössä