miten toimia vauvan 11kk kanssa ravintolassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mites se menee?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mites se menee?

Vieras
Lapsi syö siis kotona jo samaa ruokaa kuin muut, vähemmän maustettuna, mutta kuitenkin.

a. Otanko lapselle kotiruokaa muovirasiassa? Lämmittääkö ne sen siellä?

b. Otanko valmista purkkiruokaa? sen varmaan ainakin lämmittävät?

c. Otanko lapselle listalta jonkun ruuan ja pyydän mahdollisimman vähän mausteita? Ravintolassa ei kuitenkaan käydä usein, joten ei haittaa hinta, mutta onko se aivan liian suolaista ja mausteista lastenkin listalta tilattuna?

d. Onko kaikissa ravintoloissa syöttötuolit?

e. Saako lapselle pyydettäessä pienen lusikan syömistä varten?

Pahoittelen typeriä kysymyksiä, mutta eka lapsi kyseessä ja ekaa kertaa ollaan menossa ravintolaan koko porukka juhlapäivää juhlistamaan.

me olemme käyneet lapsemme kanssa aivan syntymästä lähtien ravintoloissa syömässä ja aluksi imetin sitten otin purkin ja tuossa iässä tilasin jo suolattomat ranskalaiset että näin meillä!

Onko ko ravintolan ruokalistaa netissä? Jos siellä on jotain sopivaa niin ottaisin sieltä. Vslmistavat varmaankin vähemmällä suolalla jos mahdollista, mut yleensä esim kastikkeet on jo valmiiksi tehtyjä niin niistä ei suolaa pois saa. Mut ei se yksi kerta maata kaada vaikka söisikin suolaista. Ihan varmasti saat pienen lusikan lasta varten :D

Toinen vaihtoehto on että syötät lapsen etukäteen, niin saat iste syödä rauhassa. Lapselle vaikka sit joku meilenkiintoinen lelu tai jotain pientä naposteltavaa, kuten kurkkusiivuja tai porkkanaa jne.

Alkuperäinen kirjoittaja huh:
ei voi olla totta, mitä kysymyksiä? menetkö kenties itsekkin ensimmäistä kertaa ravintolaan?

Lapsen kanssa kyllä. En minä ennen kiinnittänyt huomiota siihen mitä lapset syö ja istuvatko syöttötuolissa enkä varsinkaan siihen kiikuttivatko tarjoilijat ruokapurkkeja lämpiämään. Hesessä olen nähnyt syöttötuolin ja nähnyt tarjoilijan vievän lämmintä pilttipurkkia pöytään.

oli oma ruoka,itse tehty,kyllä lämmitettiin,ei katsottu mitenkään "kieroon". On ollut yli 1veelläkin. Tuotiin lusikka ihan erikseen pyytämättä. Mulla oli ruuan lisäksi pientä naposteltavaa pienelle,mitä sai sit syödä jälkiruuaksi itse (hedelmä/kasvispaloja,riisikakkua,muumikeksiä,rusinoita tms),kun itse aloin ruokaani syömään. Eiköhän suunnilleen joka ruokaravintolassa syöttötuoleja ole. ajoita syönti lapsen normaaliin ruoka-aikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ei voi olla totta, mitä kysymyksiä? menetkö kenties itsekkin ensimmäistä kertaa ravintolaan?

Lapsen kanssa kyllä. En minä ennen kiinnittänyt huomiota siihen mitä lapset syö ja istuvatko syöttötuolissa enkä varsinkaan siihen kiikuttivatko tarjoilijat ruokapurkkeja lämpiämään. Hesessä olen nähnyt syöttötuolin ja nähnyt tarjoilijan vievän lämmintä pilttipurkkia pöytään.

itse en ole törmännyt ikinä ravintolaan missä ei olisi ollut syöttötuoleja, paikkoja kyllä sellaisia mihin esim. rattailla on vaikea päästä! ja eiköhän jokaisesta ravintolasta löydy pikkulusikka - siis ravintola missä ei olisi pikkulusikoita kertokaahan minulle? :D

todellakin hyvä ajatus syöttää lapsi etukäteen. tietenkin voi vanhempien lautasilta antaa makupaloja jos lapsi tuntuu olevan kiinnostunut. Miksi tehdä ravintolareissusta niin monimutkaista?

Alkuperäinen kirjoittaja -:

itse en ole törmännyt ikinä ravintolaan missä ei olisi ollut syöttötuoleja, paikkoja kyllä sellaisia mihin esim. rattailla on vaikea päästä! ja eiköhän jokaisesta ravintolasta löydy pikkulusikka - siis ravintola missä ei olisi pikkulusikoita kertokaahan minulle? :D

Ei sitä aina tiedä, mikä on kenenkin mielestä epäkohteliasta. En minä tiedä, onko se kamala tyylimoka pyytää lusikkaa laselle, kun en ole ennen niin tehnyt.

Alkuperäinen kirjoittaja -:

Ei sitä aina tiedä, mikä on kenenkin mielestä epäkohteliasta. En minä tiedä, onko se kamala tyylimoka pyytää lusikkaa laselle, kun en ole ennen niin tehnyt.

Totta puhut, mutta ei ole tyhmää pyytää lapsen ruokaan lusikkaa varsinkin jos he ravintolassa sen myös lämmittävät. Mukavaa ravitolailtaa

No jos mennään nyt ekaa kertaa harjoittelemaan esim. Rossoon (kun eikö se ole perheravintola?), niin voisiko lastenlistalta tilata vaikkapa suolattomat ranskalaiset perunat ja antaa sitten jälkkäriksi hedelmäsose kotoa tuotuna? Ja antaa lapselle ennakkoon jotakin pientä? Olisi kiva että lapsellakin jotain purtavaa olisi, niin ei niin kinuisi aikuisten lautasilta ja mielenkiinto säilyisi. (ja ihan totta, tiedän että olen uuno, mutta kaikilla ei vaan ole verissä nämä vauva-asiat ennen kuin sen oman lapsen saa.. nimimerkillä soitin lääkärille kun vauva puklasi 3vrk ikäisenä ekan kerran ja luulin sen olevan pienelle hengenvaarallinen oksennustauti..)

A-C: Tee ihan niin kuin itse haluat. Meillä moniallerginen lapsi, joten itse tehdyt ruoat ovat olleet mukana eikä ole ollut mitään ongelmaa koskaan.

D: Melkein kaikissa on, tarkastaisin kuitenkin.

E: Meillä on ollut mukana, mutta yleensä ovat tuoneet lämmitetyn ruoan mukana lusikan valmiiksi.

Ottaisin lusikan ja ruokapurkin mukaan, ne mahtuvat käsilaukkuunkin. Päättäisin sitten paikan päällä, tilaisinko lapselle oman annoksen vai pyytäisinkö lämmittämään sen purkin. Jossain paikoissa tarjoavat sen purkkiruoan lautaselta ja tuovat lusikankin eli palvelu toimii. Useimmista paikoista löytyy syöttötuoli, mutta ei välttämättä kaikista paikoista.

Syöttötuoli oli joka ravintolassa jossa me kävimme kun lapset oli vauvaiässä/pikkutaaperoita, pikkulusikan sai pyydettäessä, lapsen ruokapurkki lämmitettiin myös. Meillä oli mukana yleensä pilttipurkki ja nokkamuki vauvaikäisellä, taaperolle tilattiin jo omaa ruokaa sitten kun sihtikurkkuvaihe oli ohi.

Vauvan kanssa ravintolassa käyminen on sellainen asia, että mitä paremmin äiti/iskä valmistautuu, sen kivempaa on kaikilla! :)

Miksi ihmeessä täällä on (asiallisten lisäksi) niin tylyjä vastauksia?! Itse olin aika arka vaativan esikoiseni kanssa ja olen relannut vasta toisen vauvan myötä... Saa kai sitä kysyä. Pakko ei ole vastata jos pitää vain päätä aukoa.

Pitäkää hauskaa ravintolassa! Hyviä vinkkejähän täällä jo on. Meidän 1-vee osaa jo vaatia ravintolaruokaa, kun ollaan usein käyty. Hän on tosi allerginen, mutta onneksi ranskalaiset käyvät.

kannattaa ottaa omat eväät lapselle, ravintolan ruuat ei välttämättä ole sopivia. ja on niissä yleensä syöttötuolit :)
ja voithan antaa omasta ruuasta makupaloja, ei ne siitä suutu (ravintolahenkilökunta siis)

Paras on joka tapauksessa joku sormin syötävä, että te saatte nauttia myös ruokailusta! Pitää pienen kiireisenä. Esimerkiksi salaattipöydästä olen aina ottanut pienelle leipää.

Suosittelen, että lapsi ei ole nälkäinen ravintolaan mennessä, vaan voi sitten vaan vähän napostella. Näin sujuu luultavasti teidän kannalta mukavammin.

Oikeiden annosten syömisen olemme aloittaneet ehkä 1,5 v ikäisenä.

Yhteistyössä