Miten toimia tässä tilanteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaa huolissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaa huolissaan

Vieras
Olen hyvin huolissani lapsenlapsestani ja hänen äidistään.
Tilanne on se, että poikani erosi lapsen äidistä kun lapsi oli ihan pieni.
Alkuun kaikki tapaamiset sujuivat hyvin, sitten entiselle miniälleni tuli ilmeisen vaikeaksi se, että poikani löysi uuden puolison.
Hän alkoi käyttämään kohtuuttoman paljon alkoholia, tupakoimaan ja muuttui muutenkin. Hän esimerkiksi katkaisi välit meihin poikani puolen sukulaisiin tyystin, emme saaneet enää nähdä lasta, hän ei vastannut enää puhelimeen ja alkoi todenteolla vaikeuttamaan poikani ja heidän ehteisen lapsen tapaamisia, joista oli jo aikaa sitten lastenvalvojalla sovittu.
Nykyään poikani viettää lapsensa kanssa aikaa paljon, noin puolet ja tarvittaessa enemmänkin.
Kaiken ajan mitä äiti on ilman lasta, hän juopottelee ja on sitten lapsen kanssa väsynyt. Nyt olemme entisen miniäni kanssa sen verran tekemisissä, että hän tuo lapsen luokseni viikonloppuisin toisinaan hoitoon.

Mitä minun tulisi tehdä?

Kun ymmärrän toki nuorison tarpeen toisinaan käydä viihteellä, silti minua huolettaa entisen miniäni jaksaminen suhteellisen vaativan lapsen kanssa.
Ei kenenkään mieli jaksa jatkuvaa juhlimista ja valvomista.

Otat esille huolesi lapsen äidin kanssa. Kerro, että välität aidosti ja haluat auttaa, mikäli hän huolii apua. Jos sinulla on huoli siitä, että hän ei vastaa lapsen tarpeisiin asianmukaisella tavalla väsymyksestään ja alkoholin käytöstään johtuen, ole lastensuojeluun yhteydessä.

Mä en vierottaisi lapsen äitiä itsestäni tuomalla itse esille huolen juomisesta. Tunnen muutaman ihmisen, jotka juovat reippaasti ja usein ja he loukkaantuvat verisesti, jos edes vahingossa vihjaa, että käyttävät "aika paljon" alkoholia.

Kannattaisi ehkä kysyä, kuinka äiti jaksaa lapsen kanssa ja voitko olla enemmän avuksi. Älä puutu juomiseen, sillä todennäköisesti katkaisee välit uudestaan sinuun. Tarjoa ennemmin vain apua lapsen kanssa ja kerro, että välität äidistäkin.

[QUOTE="suski";22768754]Mä en vierottaisi lapsen äitiä itsestäni tuomalla itse esille huolen juomisesta. Tunnen muutaman ihmisen, jotka juovat reippaasti ja usein ja he loukkaantuvat verisesti, jos edes vahingossa vihjaa, että käyttävät "aika paljon" alkoholia.[/QUOTE]

Sepä se, jos vain vihjaa. Useimmat ongelmakäyttäjät kuitenkin pitävät hyvänä, että joku uskaltaa kysyä ääneen. Myös silloinkin, kun perheessä on mahdollisesti myös jotain problematiikkaa. Ihmiset toki yksilöllisiä ja erilaisina persoonina suhtautuvat erilailla.

Ota yhteys lastensuojeluun ja kysy heiltä neuvoa mitä pitäisi tehdä. Ja tarjoa apuasi kuten olet tehnytkin. Jos nainen suuttuu, hänellä todennäköisesti on jo alkoholiongelma.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen kirjoittaja;22768709:
Kun ymmärrän toki nuorison tarpeen toisinaan käydä viihteellä, silti minua huolettaa entisen miniäni jaksaminen suhteellisen vaativan lapsen kanssa.
Ei kenenkään mieli jaksa jatkuvaa juhlimista ja valvomista.
Onko viihteellä käyminen joskus sinusta alkoholismia? Jospa sotket miniän väsymyksen virheellisesti alkoholinkäyttöön, vaikka kyse onkin jostakin muusta? Jospa teillä on täysin eri käsitykset siitä, mikä on normaalia. Voit omalla väärintulkinnallasi aiheuttaa myös paljon pahaa miniän ja lapsenlapsen elämään, kun otat otat yhteyttä viranomaisiin ja miniä leimaantuu alkoholistiksi. Oletko varma, ettei ole kyse alitajuisesti siitä, että olet pahoillasi, kun tilanne ei mene niin sujuvasti kuin sinä haluaisit? Jospa yrittäisit tarjota ensin jotakin ei-tungettelevaa käytännön apua ja sitten miettisit asiaa uudestaan.

Yhteistyössä