Miten toimia kun lapsi ei lainaa leluja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Yhdessä aloituksessa tuossa kyseltiin ainokaisen lapsen määräämisestä kotioloissa, ja todettiin, että kurjaa kyläillä.

Kyläilettekö paikoissa, joissa lapsi saa määrätä, että omiin leluihin ei saa koskea? Näyttää, että monet vanhemmat sallivat lapselleen tällaisen käytöksen , ja pitävät sitä terveenä itsekkyytenä. Mutta miten sitten toiset kyläilevät lapset? On kurjaa, jos joutuu vain istua isän tai äidin sylissä, vaikka mieli tekisi leikkiä...

Itse pyrin välttämään kyläilyä, jos saan kuulla etukäteen, että lapsi ei jaa lelujaan, ja jos paikan päällä huomaan, niin vierailusta tulee lyhyt.

Miten muut toimitte? Kyläilettekö tällaisissa lapsiperheissä, joissa lasten ei tarvitse lainata leluja?

miulla 3v tyttö ja aina ku serkkutyttö 2v tulee kylää alkaa tappelu leluista..meitin tyttö kantaa kaikki lelut piiloon.en hyväksy tollasta ja komennankin aina omaa lasta ja kerron että lelut pitää jakaa....oon kyl vähä surulliin ku ei oppi mee oikee perille ja muut varmaa kyläs käydes ei tykkää..kaikkeni kyllä yritän :ashamed:

Siskolla on 2v tyttö ja meillä myöskin 2v. Leluja ei sitten halutaan millään jakaa ja leikkiä ei osata yhtään yhdessä.
Meillä vanhemmat lapset oppivat noin 3v leikkimään yhdessä samoilla leluilla, eikä enää tarvinnut olla vieressä vahtimassa miten riidellään.

Itse pyrin kyllä siihen et jos meillä lapsivieraita niin saavat leikkiä meidän muksujen leluilla ihan vapaasti (eivät tietenkään särkeä niitä) ja jos omat yrittävät omia lelujaan niin sanon et "saa niillä leluilla toisetkin leikkiä". Jos taas kylässä ollaan ja vieras muksu yrittää estää leikkimisen omilla leluillaan niin olen ystävällisesti yrittänyt sanoa "Maija katsoo nyt sinun nukkea" tai sit olen tarjonnut omalle jotain vaihtoehtolelua.

Tuokin riippuu. Minä itse olen piloille hemmoteltu ainoa lapsi ja aikoinani myös piilottelin lelujani kun muita lapsia tuli kylään. Mutta sekin riippui lapsesta. Jos tulossa oli joku rauhallinen ja kiltti lapsi, niin vein piiloon vaan sellaiset lelut, jotka oli sillä hetkellä itselle tosi rakkaita. Jos taas kylään oli tulossa joku lapsitermiitti, joka rikkoi kaiken mihin koski, niin piiloon lähti varmasti yli puoli omaisuutta. Itse kun leikin leluillani todella varovasti enkä tykännyt yhtään, että joku meni rikki tai osia hukkui ja olin suorastaan hysteerisen peloissani, että joku muu tulee ja rikkoo ja hukkaa mun lelut.

Samaa olen noudattanut myös meidän lasten kanssa nyt. Vaikka heitä on useampia, niin he saavat päättää mitä leluja viedään piiloon kun joku tietty kaveri tulee. Niitä ei onneksi ole vielä paljon, mutta tulee varmaan lisää kun aikaa kuluu. Tällainen on mielestäni ihan ok, en minäkään anna kalleimpia kristallejani ihan kenen tahansa hyvän päivän tutun hypisteltäväksi, niin miksi minun lasteni pitäisi jakaa koko omaisuutensa sellaisten ihmisten kanssa, joiden seuraa he eivät itse ole edes pyytäneet (tämä siis vielä kun meillä vierailevat lapset ovat minun äitituttujeni lapsia eikä lasten omia kavereita).

Silti täytyy sanoa, että siitä pidän kiinni, että ne lelut, mitä on esillä, niin niillä saavat leikkiä sitten kaikki. Pakotiekin on eli jos lapselle tulee hätä kesken leikkien, ettei haluakkaan kaikkien lapsien leikkivän jollakin tietyllä lelulla, niin se voidaan vielä viedä piiloon ja selittää vieraille, että tämä vain unohtui esille. Niin ja niillä piiloon viedyillä leluilla ei siis leiki vieraiden aikana myöskään omat lapset.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.07.2005 klo 21:47 helka kirjoitti:
Tuokin riippuu. Minä itse olen piloille hemmoteltu ainoa lapsi ja aikoinani myös piilottelin lelujani kun muita lapsia tuli kylään. Mutta sekin riippui lapsesta. Jos tulossa oli joku rauhallinen ja kiltti lapsi, niin vein piiloon vaan sellaiset lelut, jotka oli sillä hetkellä itselle tosi rakkaita. Jos taas kylään oli tulossa joku lapsitermiitti, joka rikkoi kaiken mihin koski, niin piiloon lähti varmasti yli puoli omaisuutta. Itse kun leikin leluillani todella varovasti enkä tykännyt yhtään, että joku meni rikki tai osia hukkui ja olin suorastaan hysteerisen peloissani, että joku muu tulee ja rikkoo ja hukkaa mun lelut.

Samaa olen noudattanut myös meidän lasten kanssa nyt. Vaikka heitä on useampia, niin he saavat päättää mitä leluja viedään piiloon kun joku tietty kaveri tulee. Niitä ei onneksi ole vielä paljon, mutta tulee varmaan lisää kun aikaa kuluu. Tällainen on mielestäni ihan ok, en minäkään anna kalleimpia kristallejani ihan kenen tahansa hyvän päivän tutun hypisteltäväksi, niin miksi minun lasteni pitäisi jakaa koko omaisuutensa sellaisten ihmisten kanssa, joiden seuraa he eivät itse ole edes pyytäneet (tämä siis vielä kun meillä vierailevat lapset ovat minun äitituttujeni lapsia eikä lasten omia kavereita).

Silti täytyy sanoa, että siitä pidän kiinni, että ne lelut, mitä on esillä, niin niillä saavat leikkiä sitten kaikki. Pakotiekin on eli jos lapselle tulee hätä kesken leikkien, ettei haluakkaan kaikkien lapsien leikkivän jollakin tietyllä lelulla, niin se voidaan vielä viedä piiloon ja selittää vieraille, että tämä vain unohtui esille. Niin ja niillä piiloon viedyillä leluilla ei siis leiki vieraiden aikana myöskään omat lapset.

Tässä oli enemmän kyse siitä, että lapsi ei anna koskea mihinkään, vaan aina järjestelmällisesti ottaa kylässä olevalta kaverilta joka lelun pois, johon koskee ja jota katsoo ihan nätisti. Kyläilevä lapsi ei saa koskea mihinkään.

Meillä on kyläilyt eräässä tuttavaperheessä loppuneet perheen neidin määräilyyn. Mikään keskustelu ei auttanut ei äidin, eikä tytön kanssa. Meidän lapset eivät saaneet astua edes tytön huoneeseen. Ymmärtäisin tämän, jos lapseni olisi joskus jotakin kylässä rikkoneet tai aiheuttaneet tuttavaperheen lapselle pahan mielen. Harmittaa, kun neiti määrää kaikesta perheessään. Äidillään on raskasta ja lapsivieraat karttavat. Ulkoilu onnistuu paremmin tämän perheen kanssa. Tosin silloinkin lapsi saa päättää, haluaako hän esim. laittaa kypärän päähänsä vai ei. Aikamme kyläiltiin ja sitten lopahti ne vierailut, enkä jaksaisi perhettä meillekään ottaa kylään. Sotkee ja riipii petivaatteetkin sängyistä. Eli aikamme yritettiin yhteistyötä, sitten loppu kunto siinä yrityksessä.

Yhteistyössä