Miten toimia,jos oma äiti raahaa väkisin ei-tarpeellista tavaraa kotiin?Miten tekisitte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kkkk"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kkkk"

Vieras
Äitini on aika vaikea ihminen, ei yhtään ystäviä ja riitautunut koko suvun, naapureiden ym. kanssa.. en jaksa sepustaa siitä enempää, mutta joka tapauksessa nykyisin ongelmia aiheuttaa äitini raivostuttava marttyyrimainen tyyli.

Käy kylässä ehkä kerran kuukaudessa. Aina mukana on kassillinen tavaraa, vaikka olen kieltänyt tuomasta sillä perusteella, että a) me ei tarvita mitään b) jos jotain haluamme kotiin niin mieluummin sitten mieleistä c) meille ei mahdu mitään. Viimeksi äitini toi ison seinäkellon keittiöön, mikä ei ole ollenkaan meidän tyylinen. Kun sitten sanoin kipakasti että anteeksi mutta tästä on puhuttu ennenkin, että me ei tarvita mitään ja en pidä ollenkaan tuosta että tuo väkisin kaikkea, niin äitini lähti ovet paukkuen eikä ole vastannut puhelimeen kahteen viikkoon. Ja lapset oli todistamassa tuota äitini lähtöä. En siis huutanut, ollut ilkeä, vaan sanoin vaan asiallisesti että ihan totta me ei sitä kelloa nyt oteta, kun ei ole meidän tyylinen ja seinällä on jo kello. Kello oli siis sellainen romanttis-antiikkinen kukkakello, kun meidän tyyli on moderni. Samalla reissulla äiti oli jo ennen kelloa kaivanut laukustaa ties mitä tavaroita lapsille (vaikka on sanottu että lapsilla leluja enemmän kuin laki sallii), antaa salaa jääkaapista nakkeja ja makkaraa koirallemme (vaikka olen monesti sanonut että meillä ei ole tapana antaa koiralle) jne.. jne.. ärsyttäviä esimerkkejä on vaikka kuinka.

Ja nyt se ei vastaa puhelimeen (olen kahdesti kokeillut kahden viikon sisällä), eikä ole itse soittanut (vaikka yleensä soittaa useasti viikossa). Miten toimisitte tällaisen tapauksen kanssa?

Just kun anoppi. Sen kanssa tuli toimeen kun AINA teki niin ku se sanoi/tahtoi - mutta eka ei, ni naama meni norsunvitulle...ja siitä se alkoi. Marttyyrimökötys ja saa mököttää mun puolesta lopun ikänsä.
Sama tavaroiden roudaus oli silläkin ja EI uskonu vaikka kuinka sano siitä.

[QUOTE="kkkk";22514113] Miten toimisitte tällaisen tapauksen kanssa?[/QUOTE]

Välit poikki ja mutsi tavoille. Miksi sä yrität soittaa sille? Olet kuin pikkulapsi. Äitisi on huonotapainen ja suorastaan kammottava isoäidiksi.

En ainakaan itse yrittäisi ottaa yhteyttä nyt ja jatkossakin pitäisin kiinni noista mainitsemistasi periaatteista ja myös sanoisin ne uudelleen ja uudelleen silläkin uhalla että välit menisi kokonaan poikki.

[QUOTE="mä";22514211]Välit poikki ja mutsi tavoille. Miksi sä yrität soittaa sille? Olet kuin pikkulapsi. Äitisi on huonotapainen ja suorastaan kammottava isoäidiksi.[/QUOTE]

No huonotapainen hän on, mutta silti on nykyisin fiksumpi kuin omana lapsuusaikanani. Äitini oli aika kylmä äiti, etäinen. Käytti myös väkivaltaa. Kun tulin raskaaksi ehdotti aborttia vaikka miehen kanssa oltiin asuttu yhdessä jo pitempään, oltiin menossa naimisiin ja lapsi oli toivottu jne.. Kyseessä siis HYVIN erikoinen ihminen. nykyään ei yhtä sekopää kuin aiemmin.

Äitini kääntää kaiken aina niin, että minä olen tehnyt väärin. Tavallaan syyllistää, että "olet niin kiittämätön paska" . Eli siis äitini mielestä kun hän raahaa väkisin tavaroita joita ei haluta, minun pitäisi olla kiitollinen hänelle. Lisäksi äiti aina meillä ollessaan arvostelee lähinnä lapsiin kohdistuvia asioita, ärsyttäviä "piikittelyjä" kuten "eikö noissa ole lisäaineita noissa lastenruuissa" (joo-o, lapsi saa niitä purkkiruokia harvoin ja sillä kerralla oltiin kipeänä eikä ehditty laittaa ruokaa, joten aika kiva heitto oli sekin äidiltä, joka itse oli väkivaltainen kun olin lapsi jne.). .

Mutta tosiaan kun äiti kääntää asian minun syyksi niin sen verran olen "pikkutyttö" että yritän sovitella sitten myöhemmin. Jos itse en ota yhteyttä äitini voisi varmaan hyvinkin olla vuodenkin ilman yhteydenottoa, ihan vaan marttyyriasenteensa ja ylpeytensä takia.

Oma äitini yritti tuota joskus, kanniskella kaikkea jonninjoutavaa roinaa ensimmäiseen omaan asuntooni. Tein ihan raa'asti niin että katsoin niistä ne tavarat mille oli käyttöä ja loput pyysin ottamaan mukaansa. Kyllähän se sen sitten ymmärsi, ettei pieneen asuntoon hirveästi tavaraa mahtunut.

[QUOTE="mä";22514211]Välit poikki ja mutsi tavoille. Miksi sä yrität soittaa sille? Olet kuin pikkulapsi. Äitisi on huonotapainen ja suorastaan kammottava isoäidiksi.[/QUOTE]

:hug: sinulle ja :hug: Ap:lle.

Mun oma äiti on myös vähän tuollanen. Välimatkaa on sentään sen verran, ettei joka kuukausi meillä käy. Sinun äidistäsi en tietysti tiedä, mutta meillä toi tavaran tyrkytys on sentään hieman vähentynyt. Meillä on mattoa ja ryijyä ja astioita. Toistaiseksi en ole osannut heittää mitään pois. Sen olen äidiltäni perinyt, ettei lahjahevosen suuhun ole katsomista. Mutta tuolla kaapeissa niistä suuri osa makaa.

Jossain välissä sanoin myös suoraan, ettei meillä ole tarvit tälle tai tälle. Loukkaantuihan tuo. Ei ovet paukkuen, muttei kaukana siitäkään. Silti seuraavalla kerralla toi taas lisää. Annoin asian olla, ja nykyään, kumma kyllä, kysyy usein jo etukäteen tarvittaisko esim. lakanoita, kun sieltä sais puoli-ilmaiseksi. Aina ei tietenkään kieltävä vastaus auta ;) Mutta olen oppinut, että antaa mennä toisesta korvasta ja toisesta ulos. Välit meillä muuten hyvät, niin ei viitsi kaikesta kieltäytymällä niitä pilatakaan.

Vielä se, että ihan selvästi äitisi "hyvää hyvyyttään" kuvittelee tuovansa teille tarpeellista tavaraa, "ettei tarvitse itse hankkia". En tiedä minkä ikäisestä naisesta kyse, mutta etenkin vanhemman polven ihmisillä on tuo ajattelutapa ja joillekin kai siirtynytkin.

Yhteistyössä