Miten tekisitte; jouluaatto anoppilassa vs kotona...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mymmeli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja S:
me ainakin vietetään joulu kotona oman perheen kera ja tänne ei tule meidän kummankaan vanhemmat. piste.

Toivottavasti lapsesi tulevaisuudessa käyttäytyvät samalla lailla, äidiltä opittuna.

Mikä sä olet tuollaista sanomaan kun et edes heidän tilannettaan tiedä?

Mekään ei enää mennä anopille jouluksi ja piste. Ja nyt tuostakin joku voi vetää vaikka kuinka kauheat johtopäätökset meistä :xmas:

Mutta yhtälailla ne lapsesi tai heidän puolisonsa voivat tulevaisuudessa kieltäytyä viettämästä jouluja kanssanne. Nyt et ehkä sitä osaa kuvitella, mutta kyllä sinullakin vielä saattaa tulla suru puseroon.

Alkuperäinen kirjoittaja dfdf:
Mielestäni juhlat ovat juuri parhaita aikoja sukulaisten tapaamiseen. Tavallisina arkipäivinä tai viikonloppuina voidaan sitten rauhoittua oman perheen parissa.

Eihän tuo nyt ole mikään paha rasti käydä appivanhempien luona. Vertaapa meidän jouluun. Ensin mennään minun äitini luokse kahdeksi yöksi. Sinne tulee myös siskoni perheineen Joulupäivänä käymme syömässä isäni luona. Mahdollisesti poikkeamme myös pappani luona. Sitten vaihdamme paikkakuntaa ja olemme appivanhemmilla loppu joulun. Mummolat ovat 150 km:n päässä.

Meillä kanssa samantapainen joulu, itseasiassa uuteen vuoteen asti vieraita/vierailuja. En voi oikeasti käsittää kuinka vaikeaa on viettää muutama päivä perheen ja sukulaisten kesken.

En jaksanut lukea kaikkia vastauksia, mutta meillä hieman samanlainen "tapaus", sama ajomatkakin isovanhemmille kui teillä Päätettiin jo viime jouluna että teemme niin kuin itsestämme tuntuu hyvältä. Meille on myös tärkeä että lapset (2 ja 4v) näkevät joulupukin, joka meillä on mahdollisuus tilata kotiin muttei isovanhempien luokse, koska asuvat "jumalan selän takana". Lisäksi en jaksa sitä höösäämistä mitä siellä on (koko ajan syödään tms)...

Tehkää niin kuin ITSE halutte. Ei teillä ole mitään "velvollisuutta" olla jouluaattoa lasten isovanhempien luona. Käykää vaikka joulupäivänä sitten piipahtamassa ja syömässä siellä.

Ai mitenkö tekisin, no tekisn tietysti juuri niinkuin itse haluaisin. En todellakaan lähtisi kärvistelemään isossa porukassa johonki kämäseen yksiöön. Kyllä mä jouluni ihan kotona viettäisin, menköön sitten vaikka mies sinne äitinsä helmoihin jos kerran isosisko niin vaatii =)

80km on tosi lyhyt matka, ihan helposti ajaa aamusta sinne ja iltapäivästä takaisin.

mutta sitten onki jo aatto "pilalla", aamusta iltaan koko ajan jotain ohjelmaa ja ekstraa, ei ollenkaan rauhoittumista yms, mitä esim. pienten lasten kanssa arjen keskellä haluaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Vie:
me ainakin vietetään joulu kotona oman perheen kera ja tänne ei tule meidän kummankaan vanhemmat. piste.

Toivottavasti lapsesi tulevaisuudessa käyttäytyvät samalla lailla, äidiltä opittuna.

Mekään ei enää mennä anopille jouluksi ja piste. Ja nyt tuostakin joku voi vetää vaikka kuinka kauheat johtopäätökset meistä :xmas:

Mutta yhtälailla ne lapsesi tai heidän puolisonsa voivat tulevaisuudessa kieltäytyä viettämästä jouluja kanssanne. Nyt et ehkä sitä osaa kuvitella, mutta kyllä sinullakin vielä saattaa tulla suru puseroon.

Jos itse käyttäydyn niin että eivät halua lasten kanssa tulla niin se on silloin meidän moka. Kuten on nyt isovanhempien moka. Ja toisekseen mä en ymmärrä miksi ihmeessä meidän lapsiperheenä pitäisi joka ikinen joulu mennä sinne ja kuskata valtava määrä lahjoja edes takaisin jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Vie:

Jos itse käyttäydyn niin että eivät halua lasten kanssa tulla niin se on silloin meidän moka. Kuten on nyt isovanhempien moka. Ja toisekseen mä en ymmärrä miksi ihmeessä meidän lapsiperheenä pitäisi joka ikinen joulu mennä sinne ja kuskata valtava määrä lahjoja edes takaisin jne.

Toivottavasti kutsuitte sitten isovanhemmat teille. Sehän on hyvä vaihtoehto.

Suhteet eivät ikinä ole yksiselitteisiä, et voi sanoa että joku on toisen "moka". Ja aikuinen ihminen jaksaa kaikenlaisia ihmisiä kyllä muutaman päivän ajan.

Alkuperäinen kirjoittaja no jaa:
80km on tosi lyhyt matka, ihan helposti ajaa aamusta sinne ja iltapäivästä takaisin.

mutta sitten onki jo aatto "pilalla", aamusta iltaan koko ajan jotain ohjelmaa ja ekstraa, ei ollenkaan rauhoittumista yms, mitä esim. pienten lasten kanssa arjen keskellä haluaa.

Niin. Lähdemme aamusta, ajaminen kestää n 1h15min sinne. Siellä sitten ollaan joskus ennen puolta yhtätoista. Lapsille ruokaa pöytään ja sitten jo kohta puolen päivän jälkeen miettimään, miten saan nuorimmaisen nukkumaan päikkäreille. Vaunuihin ei nukahda ja anoppilassa kaiken hössötyksen keskellä ei ainakaan nukahda. Ja yleensä juuri kun olen menestyksellä häntä nukuttanut ja saanut juurikohta nukahtamaan, soi ovikello siinä päällä olevasta "älä soitan ovikelloa" -lapusta huolimatta. Sitten päikkäreiden jälkeen hirveä ruokahössötys ja miesparka laittaa hiki hatussa ruokaa ja kokkailee, kun appivanhempien mielestä joulupöydässä pitää olla kinkun lisäksi paistia, perunoita, makaronilaatikkoa jne. Sitten nopeasti pukki käymään,lahjat avataan ja kohta jo alkaa ajaminen kotiin....

Suhteet eivät ikinä ole yksiselitteisiä, et voi sanoa että joku on toisen "moka". Ja aikuinen ihminen jaksaa kaikenlaisia ihmisiä kyllä muutaman päivän ajan.

Voi kuule, moneen kertaan mutta ei ne tänne jaksa vaivautua kuin ehkä kerran vuodessa tai kahdessa. Eikä tässä mistään suhteesta ole kyse vaan heidän käyttäytymisestään ja lasten ei tarvitse sellaista sietää. Miksi ihmeessä mun pitäisi juuri joulu jaksaa olla heidän kanssaan?

Voi kuule, moneen kertaan mutta ei ne tänne jaksa vaivautua kuin ehkä kerran vuodessa tai kahdessa. Eikä tässä mistään suhteesta ole kyse vaan heidän käyttäytymisestään ja lasten ei tarvitse sellaista sietää. Miksi ihmeessä mun pitäisi juuri joulu jaksaa olla heidän kanssaan?

Siis isovanhemmat suoraan sanoivat että eivät halua viettää joulua kanssanne? Silloinhan asia on selvä.

Lapsiperheet ovat ansainneet olla kotona jouluaattona. Aivan varmasti kaikki järkevät isovanhemmat tajuavat tämän. Kyllähän hekin ovat olleet joskus aikoinaan varmaan mielellään juuri jouluaaton kotona lastensa kanssa.
Ja jos minulla on joskus lapsenlapsia suon heille ja lapsille sen, että he viettävät aaton perheensä parissa ja sitten vaiks joulupv tai tapanina tulevat minua moikkaan.

Mun miehen vanhemmat asuvat 200 METRIN päässä ja he kutsuvat meidät kerran vuodessa kylään ja se on kans viime vuodet ollut juuri , yllätys yllätys, jouluaatto. Pakkohan sinne on sit mennä kun kutsu käy. Muuten voi olla, et ei kutsuttas seuraavana vuonna.
Kerran juhannuksena kutsuivat , mut meillä oli sit aattoillaksi jo sovittu meno. Ei sit kutsuttu esim juhannuspäivänä. No eipähän tarvi niin usein tuliaisia miettiä. Että näin meillä =)

Alkuperäinen kirjoittaja kk:
Lapsiperheet ovat ansainneet olla kotona jouluaattona. Aivan varmasti kaikki järkevät isovanhemmat tajuavat tämän. Kyllähän hekin ovat olleet joskus aikoinaan varmaan mielellään juuri jouluaaton kotona lastensa kanssa.
Ja jos minulla on joskus lapsenlapsia suon heille ja lapsille sen, että he viettävät aaton perheensä parissa ja sitten vaiks joulupv tai tapanina tulevat minua moikkaan.

Mun miehen vanhemmat asuvat 200 METRIN päässä ja he kutsuvat meidät kerran vuodessa kylään ja se on kans viime vuodet ollut juuri , yllätys yllätys, jouluaatto. Pakkohan sinne on sit mennä kun kutsu käy. Muuten voi olla, et ei kutsuttas seuraavana vuonna.
Kerran juhannuksena kutsuivat , mut meillä oli sit aattoillaksi jo sovittu meno. Ei sit kutsuttu esim juhannuspäivänä. No eipähän tarvi niin usein tuliaisia miettiä. Että näin meillä =)

Kyllä ainakin minä olen mielelläni omien vanhempieni tai appivanhempieni kanssa, toki voin mielelläni heidät myös meille kutsua.

Heistä on kuitenkin suuri ilo nähdä lasten aaton riemu joulupukin tullessa. Todellakin mielelläni heille tämän ilon suon.

Siis isovanhemmat suoraan sanoivat että eivät halua viettää joulua kanssanne? Silloinhan asia on selvä.

Ei, vaan meillä pitää olla ne jotka kulkee aina sinne. Ja odottavat kyllä jouluksi, onneksi mulla on jouluna töitä.

Alkuperäinen kirjoittaja kk:

Kyllä ainakin minä olen mielelläni omien vanhempieni tai appivanhempieni kanssa, toki voin mielelläni heidät myös meille kutsua.

Heistä on kuitenkin suuri ilo nähdä lasten aaton riemu joulupukin tullessa. Todellakin mielelläni heille tämän ilon suon.

Joo kyllä mäkin ymmärrän, et pikkulasten riemu on ihan kivaa kattella, mut meidän lapset ovat jo lähes parikymppisiä eikä joulupukki enää meillä poikkee. Tosin ei koskaan poikennut appivanhempien luona kyllä silloinkaan kun lapset olivat pieniä. Turhaa rahan menoa kuulemma

mä en kans ymmärrä et jouluaatto on juuri se päivä vuodesta jolloin pitää kotiin linnoittautua.

80km ei oikeesti ole matka eikä mikää. tunnissa ajaa. eri asia jos puhutaan sadoista kilometreistä.

Ei appivanhemmat kauaa enää porhalla tässä maailamssa ja sit saatte vaikka hamaan hautaan saakka vietää joulua kotona.

Mä en vois kuvitellakkaan olevani joulua perheen kesken kotona. Meillä se on aina vietetty lähisukulaisten kanssa ja mummot ja paapat sun muut. Heillä kuitenki ikää jo sen verran et ei oo montaa joulua enää. Kotipäiviä rauhoittumiseen on yli 300 vuodessa. eiköhän ne piisaa.

Yhteistyössä