Miten tekisitte; jouluaatto anoppilassa vs kotona...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mymmeli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
meillä lapset eivät jaksaisi koskaan lähteä ajelemaan minnekään, emmekä me vanhemmatkaan. viihdymme erittäin hyvin kotona.

on ihanaa hiljentyä omaan kotiin omien rakkaiden kanssa.

tosin, meitä ei ole edes pyydetty minnekään. mies tosin väittää että voisimme anoppilaan halutessamme mennä, mutta tietääkseni miehen vanhemmat menevät yleensä miehen siskolle aattona, joten minusta ei mitään järkeä meidän mennä anoppilaan.

Jatkan vielä, että tässä vaakakupissa painaa myös oma väsymys. Töissä on hirveä stressi ja lomalle pääsee 23.12. Ei siis juurikaan ehdi itsekään rauhoittua ennen aattoa.

Ja siksi kaipaan juuri rauhoittumista aattopäivältä ja -illalta, kun muu aika menee suunnilleen töissä ja viikot lapsilla pitkää päivää päiväkodilla.

Alkuperäinen kirjoittaja S:
Miksi suomalaiset aina kaipaavat "rauhoittumista" ja omissa oloissaan -oloa sosiaalisuuden sijaan?

No itse kyllä nautin siitä, kun ympärillä on ihmisiä, mutta jos on ihmisiä, niin sitten pitää olla tilaakin, neljä aikuista ja kolme lasta yhdessä huoneessa kuulostaa lähinnä painajaiselta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:
Alkuperäinen kirjoittaja Meritähti:
Miksi pitäisi yhtäkkiä mennä juuri aattona, jos aiempinakin vuosina olette joulupäivän viettänyt siellä ja tämä kaikille ollut ok?

Kai tässä ajetaan sitä takaa että appivanhemmilla voi olla vaikka viimeinen joulu. Näin mä ymmärsin.

Ei nyt sentäs :) Onneksi. Kai miehen sisko ajatteli, että appivanhemmille tulee paha mieli, jos kukaan ei käy aattona.

Miksi miehen sisko ei käy? Vai menikö multa jotain ohi?

Alkuperäinen kirjoittaja oma koti kullan kallis:
meillä lapset eivät jaksaisi koskaan lähteä ajelemaan minnekään, emmekä me vanhemmatkaan. viihdymme erittäin hyvin kotona.

on ihanaa hiljentyä omaan kotiin omien rakkaiden kanssa.

tosin, meitä ei ole edes pyydetty minnekään. mies tosin väittää että voisimme anoppilaan halutessamme mennä, mutta tietääkseni miehen vanhemmat menevät yleensä miehen siskolle aattona, joten minusta ei mitään järkeä meidän mennä anoppilaan.

tosin, jos ajomatka olisi noi nlyhyt kuin ap:lla, siis 80 km, niin todennäköisesti ajaisimme mielellämme. mutta ajaminen tuntien päähän on raskas istua ja rahallisestikin.

toki oma jaksaminen on tärkeintä. mitä mieltä lapset ovat?

Alkuperäinen kirjoittaja Rähmäkäpälä:
Jouluaaton voi aivan hyvällä omatunnolla viettää oman perheensä kanssa kaikessa rauhassa nautiskellen ja jättää muiden miellyttämisen pois.

Jos aiemmin olette käyneet joulupäivänä ja se on toiminut kaikille kivasti, niin noudattakaa perinnettä ja vähät välittäkää miehen siskon painostuksista.

Täysin samaa mieltä! Ei joulua kannata hukata siihen että pitää mennä toisten painostuksesta jonnekin minne ei halua. Olkaa perheenne kanssa kotona ja joku muu joulupäivä sinne anoppilaan. Aatto on kuitenkin lapsille se tärkein ja turha sitä pilata stressaamalla. Kaikkia ei vain voi miellyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja No:
Miksi pitäisi yhtäkkiä mennä juuri aattona, jos aiempinakin vuosina olette joulupäivän viettänyt siellä ja tämä kaikille ollut ok?

Kai tässä ajetaan sitä takaa että appivanhemmilla voi olla vaikka viimeinen joulu. Näin mä ymmärsin.

Ei nyt sentäs :) Onneksi. Kai miehen sisko ajatteli, että appivanhemmille tulee paha mieli, jos kukaan ei käy aattona.

Ja mulle ei aukene, et miksei sen tyä voi koko sakki mennä? Onks silläkin yksiö?

Itse ainakin suunnittelen jouluni aina täysin epäitsekkäästi, jos minun läsnäoloni tuo jollekin hyvän joulumielen, niin mielelläni tingin vähän omasta mukavuudestani. Kyse on kuitenkin muutamasta päivästä, lopun vuotta kerkeää olla itsekäs.

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Alkuperäinen kirjoittaja No:

Ja mulle ei aukene, et miksei sen tyä voi koko sakki mennä? Onks silläkin yksiö?

Siis miehen sisko ei käy, koska on käynyt aiempina jouluaattoina. Miehen sisko asuu isossa omakotilalossa, mutta sain jotenkin kuvan, että tahtoisivat hekin "olla rauhassa". Miehen vanhempien kanssa kun on ollut viime vuodet melkoista hujakkaa ja siellä joutuu juoksemaan heitä auttamassa mieskin 1-2 kertaa viikossa.

onhan se tärkeetä, että jokaisella on sellai joulu ku itse tykkää. mut silti joteskin tuli vähän surullinen mieli ,kun miettii.. niin monet vanhukset on sairaita ja yksinäisii, eikä "nuorilla" oo aikaa.
eikä tää nyt mitenkään just ap:lle kohdistettu, vaan ihan muuten vaan.
anteeksi taas OT. :ashamed:

Mun mielestä siinä ei ole mitään itsekästä, että ap haluaa viettää muutamat vapaapäivänsä kotona rentoutuen ja antaen aikaa lapsilleen ja miehelleen. Epäitsekkyys sinänsä on ihan hieno ominaisuus joulunakin, mutta ei se sentään sitä tarkoita, että pitää toisten pillin mukaan hyppiä.

Miksihän muuten miehesi sisko ei voisi ottaa niitä vanhempiaan heidän kotiinsa? Jos he kerran asuvat lähempänä toisiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Miksihän muuten miehesi sisko ei voisi ottaa niitä vanhempiaan heidän kotiinsa? Jos he kerran asuvat lähempänä toisiaan.

En tiedä, mutta musta tuntuu että miehen sisko on tavallaan kyllästynyt heihin. Hän on joutunut hoitamaan heidän asioitaan paljon ja vanhemmat soittavat hänet hätiin heti pienestäkin ripsahduksesta. Nykyisin tosin sisko hoitaa kaikkia muita vanhuksia (on mukana mm ystävätoiminnassa jne) kuin omia vanhempiaan. Olen tulkinnut, että hän haluaa tietoisesti ottaa etäisyyttä.

Alkuperäinen kirjoittaja Vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja lispe:
jos haluat olla kotona niin olet! appivanhemmat ei oo miellyttämistä varten! ite sanoin anopille et voidaan tulla käymään tapaninpäivänä, muuten ei käy (asuu 1km päässä), veti herneen nenään ja lähtee toiselle puolelle maata koko jouluks. HYVÄ NIIN:)

Olet ikävä ihminen. Toivottavasti miehesi pahoitti myös mielensä.

mies on minun puolella, sen verran vaikea tapaus äitinsä on... mutta nyt joulu oman perheen kesken:) jokaisella oikeus viettää joulu juuri niinkuin haluaa kunhan antaa joulurauhan myös muille!

Alkuperäinen kirjoittaja Vierailija:
jos haluat olla kotona niin olet! appivanhemmat ei oo miellyttämistä varten! ite sanoin anopille et voidaan tulla käymään tapaninpäivänä, muuten ei käy (asuu 1km päässä), veti herneen nenään ja lähtee toiselle puolelle maata koko jouluks. HYVÄ NIIN:)

Olet ikävä ihminen. Toivottavasti miehesi pahoitti myös mielensä.

mies on minun puolella, sen verran vaikea tapaus äitinsä on... mutta nyt joulu oman perheen kesken:) jokaisella oikeus viettää joulu juuri niinkuin haluaa kunhan antaa joulurauhan myös muille!

Toki on oikeus, mutta minä ainakin yritän joulusta tehdä sellaisen että se tuottaa iloa mahdollisimman monelle. Minulle se on pieni "uhraus" mutta vanhemmille ihmisille iso asia.

mä ajaisin sinne aamusta aattona ja iltapäivällä takaisin. Tai sitten ajaisin vasta joulupäivänä. Musta olis kivoin mennä heti aatto aamusta ja sitten olla loppujoulu rauhassa kotona. Johan siellä on niin pienet tilat että en jäisi yöksi.

Miehen siskolla on huono omatunto jos ei ole aattona itse paikalla, ja siksi haluaa teidät sinne.

Jos appivanhemmat kuitenkin pärjäävät keskenään tavallisena arkipäivänäkin, niin eivätköhän jouluaattonakin pärjää. Te voitte mennä vaikka silloin joulupäivänä mutta kyllä teillä on oikeus viettää jouluaatto siten että itsellännekin on mukavaa. Kolme aikuista ja kaksi lasta noin pienessä tilassa mukavasti rauhoittuen.. kuulostaa erittäin mahdottomalta.

mun mummo ainakin haluaa olla joulut yksin, hänkin haluaa rauhaa. Kysykää niiltä suoraan et haluaako edes ketään sinne. Eri juttu on sit, jos eivät yksin pärjää esim. ruoat, saunat ym. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja S:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
me ainakin vietetään joulu kotona oman perheen kera ja tänne ei tule meidän kummankaan vanhemmat. piste.

Toivottavasti lapsesi tulevaisuudessa käyttäytyvät samalla lailla, äidiltä opittuna.

Mikä sä olet tuollaista sanomaan kun et edes heidän tilannettaan tiedä?

Mekään ei enää mennä anopille jouluksi ja piste. Ja nyt tuostakin joku voi vetää vaikka kuinka kauheat johtopäätökset meistä :xmas:

Mielestäni juhlat ovat juuri parhaita aikoja sukulaisten tapaamiseen. Tavallisina arkipäivinä tai viikonloppuina voidaan sitten rauhoittua oman perheen parissa.

Eihän tuo nyt ole mikään paha rasti käydä appivanhempien luona. Vertaapa meidän jouluun. Ensin mennään minun äitini luokse kahdeksi yöksi. Sinne tulee myös siskoni perheineen Joulupäivänä käymme syömässä isäni luona. Mahdollisesti poikkeamme myös pappani luona. Sitten vaihdamme paikkakuntaa ja olemme appivanhemmilla loppu joulun. Mummolat ovat 150 km:n päässä.

Yhteistyössä