miten tekisitte (asunnon hankinta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
ottaisitte nyt 100 000e lainaa, ja maksaisitte sen pois n. 10 vuodessa. Tämän ajan sitten kärvistelisitte kerrostaloasunnossa ja remppaisitte sitä että saatte sen mahd. hyvin myytyä.

Myisitte pois ja ottaisitte lisää lainaa, ja ostaisitte sitten sen oman talon/ rivitalohuoneiston n. 200 000e:lla.

Vai muuttaisitte heti kivaan rivitaloasuntoon, asumisoikeusasuntoon.

Ollaan parikymppisiä, ei uskalleta nyt ottaa 200 000e lainaa, mitä esim. kiva rivitalokämppä vaatisi. Ainoa mahd. saada se rivari heti ja säästää edes vähän on tuo asumisoikeus.

Kunhan vaan pähkäilen, en oikein tiedä mikä olisi tärkeämpää, asumismukavuus vai se että saa loppupeleissä ihkaoman.

Miksi kerrostaloasumisen pitäisi olla kärvistelyä? Mielestäni kerrostaloasuminen on nuorille ok, koska kerrostalosssa asuminen on huoletonta ja asumisen kulut ovat yleensä säännönmukaisia ilman yllätyksiä. Omakotitalossa on paljon enemmän huolehdittavaa ja työtä. Rivitaloasuminen on jotain siltä väliltä. Jos olisin parikymppinen, niin kerrostaloasuminen hyvällä paikalla olisi minulle sopivin.

[QUOTE="vieras";25703469]Miksi kerrostaloasumisen pitäisi olla kärvistelyä? Mielestäni kerrostaloasuminen on nuorille ok, koska kerrostalosssa asuminen on huoletonta ja asumisen kulut ovat yleensä säännönmukaisia ilman yllätyksiä. Omakotitalossa on paljon enemmän huolehdittavaa ja työtä. Rivitaloasuminen on jotain siltä väliltä. Jos olisin parikymppinen, niin kerrostaloasuminen hyvällä paikalla olisi minulle sopivin.[/QUOTE]

No kai me ollaan molemmat totuttu lapsuudessa asumaan rivitalossa/omakotitalossa. Ollaan nyt 3 vuotta asuttu kerrostalossa, meillä on kumminkin 2 koiraa ja vauva. Kaipaan omaa pihaa, missä saisin kunnolla upottaa sormet multaan ja koiratkin nauttisi kun sais olla ulkona päivät pitkät eritoten kesällä. Onhan meillä parveke, mutta ei se ole ollenkaan sama. Ei siinä saa edes grillata....

Tottakai me voidaan asua, mutta ei se meille ole se mitä halutaan.

Miksi pitäisi odottaa elämää kymmenen vuotta? Koittaisin löytää kompromissin johon olisi varaa nyt. Esim. ostaisin jollain reilulla 100 000 eurolla talon tai rivariasunnon jota pikkuhiljaa remontoitaisiin omanlaiseksi.

Koirat sopisivat parhaiten omakotitaloon, joten teidän tapauksessanne kerrostalo ei liene se paras vaihtoehto. Olisitteko valmiit muuttamaan syrjemmäksi? Silloin voisi löytyä joku edullisempi talo? 200 000 lainaa en oikein uskaltaisi ottaa. Itse olen edennyt pienillä lainoilla kerrostalosta rivitalon kautta omakotitaloon.

[QUOTE="vieras";25703548]Miksi pitäisi odottaa elämää kymmenen vuotta? Koittaisin löytää kompromissin johon olisi varaa nyt. Esim. ostaisin jollain reilulla 100 000 eurolla talon tai rivariasunnon jota pikkuhiljaa remontoitaisiin omanlaiseksi.[/QUOTE]

Ei täälläpäin semmosia löydy, tai jos niin ne on asuinkelvottomia ilman täydellistä remontointia. :( eli pitää lähteä ihan alkeista. Muutama rivari on tullut vastaan, mutta ne on sitten järjestäen liian pieniä.

[QUOTE="vieras";25703565]Koirat sopisivat parhaiten omakotitaloon, joten teidän tapauksessanne kerrostalo ei liene se paras vaihtoehto. Olisitteko valmiit muuttamaan syrjemmäksi? Silloin voisi löytyä joku edullisempi talo? 200 000 lainaa en oikein uskaltaisi ottaa. Itse olen edennyt pienillä lainoilla kerrostalosta rivitalon kautta omakotitaloon.[/QUOTE]

Ollaan katseltu myös naapurikunnista, mutta ei kyllä voida ihan maalle muuttaa... Meidän molempien työt on keskustassa. Maalta kyllä löytyy halvempia, mutta ne on olleet jo liian kaukana "sivistyksestä".

200 000e lainaa on jokatapauksessa ihan ehdoton ei tällä hetkellä, että kyllä meidän täytyy nyt tyytyä johonkin kerrostaloratkaisuun tai sitten luopua omatalo-haaveesta. :(

[QUOTE="vieras";25703614]Ollaan katseltu myös naapurikunnista, mutta ei kyllä voida ihan maalle muuttaa... Meidän molempien työt on keskustassa. Maalta kyllä löytyy halvempia, mutta ne on olleet jo liian kaukana "sivistyksestä".

200 000e lainaa on jokatapauksessa ihan ehdoton ei tällä hetkellä, että kyllä meidän täytyy nyt tyytyä johonkin kerrostaloratkaisuun tai sitten luopua omatalo-haaveesta. :([/QUOTE]

Mitäpä jos asutte muutaman vuoden (siis ei kymmentä, pari kolme) halvalla vuokralla ja säästätte rahaa, jotta voitte ostaa haluamanne kodin. joo, vuokran hinnalla saattaa kyllä lyhentää asuntolainaa, mutta sillä ei maksa vastikkeita ynnä muita kustannuksia joita omistamisesta koituu.

Minustakin olisi kamala ajatus asua kymmenen vuotta jossain missä ei halua asua, johan siinä on sen vauvan lapsuuskin ohitettu.

Kannattaa katsella kerrostalojakin, jos vaikka löytyisi joku ensimmäisen kerroksen asunto omalla pihalla. Olen asunut sellaisessa. Eihän se sama ole kuin esim. rivitalo, mutta ainakaan ei tarvitsisi kulkea portaita koirien kansssa.

En tiedä missäpäin ap asuu, mutta ainakin tässä kaupungissa rivitaloasunnot ovat kyllä halvempia kuin kerrostaloasunnot tai sitten siihen kerrostaloasuntoon saa tehdä todella mittavan remontin ja jotain taloyhtiön isoja remontteja on myöskin tulossa. Kerrostaloasunnot ovat tänä päivänä arvostetumpia kuin rivitaloasunnot ja se näkyy jo ihan siinä, miten vähän rivitaloja enää rakennetaan.

Mä ottaisin 200 000 lainaa. Mutta ehkä mulla on vaan eri perspekstiivi, täällä pk-seudulla kun on ihan tavallista, että ottaa tuollaisen lainan. Miksi ette uskalla, jos pankki kerta myöntäisi? Kyllä ne pankissa laskevat, pystyttekö maksamaan lainaa. Ja jos joku katastrofi nyt iskisi (vaika menisi terveys toiselta tms. mikä kuitenkin nuorille aika epätodennäköistä), ettekä sitten pystyisikään maksamaan, niin saahan sen asunnon sitten myytyä.

Yhteistyössä