Miten tekisitte? (3kk:n ikäinen ja tiheät syömiset ympäri vuorokauden)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hömppö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

hömppö

Aktiivinen jäsen
19.08.2006
5 080
2
36
Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen miten teillä toimittais tässä tilanteessa:

Tyttö on 3kk ja on syntymästä asti syönyt tiheästi, n. 2tunnin välein. On ollut täysimetyksellä paitsi muutamana päivänä ollaan korviketta kokeiltu. Muutama viikko sitten yllättäen nukkuikin yöllä 5 tunnin pätkän muutamana yönä jolloin oli saanut päivällä korviketta vähäsen. Korviketta suostuu syömään vain n. 30ml kerralla jonka jälkeen saa kauhean raivarin mutta noina päivinä annoin sen 30ml ennen jokaista imetyskertaa. Sen jälkeen onkin palannut entiseen 2tunnin välein syömiseen, välillä jopa 1.5tunnin välein eikä korvikekaan oikeen uppoa. Imetyksen jälkeen on ihan tyytyväinen, nukahtaa heti mutta syö vaan usein.

Miten teillä toimittais tässä tilanteessa:

A. Jatkaisit imetystä entiseen malliin tiheistä herätyksistä huolimatta
B. Yrittäisit antaa enemmän korviketta päivällä/illalla
C. Siirtyisit pulloruokintaan kokonaan
D. Aloittaisit kiinteät
E. Jotain muuta, mitä?

Mulla on ollut samanlainen vauva. Imetin yhtä usein kuin sinäkin, jopa useammin välillä, ja tosiaan, yötä päivää. Kolmen kuukauden iässä vauvoilla on tavallisesti tiheämmän imemisen jakso, koska vauva kasvaa ja alkaa tarvita maitoa enemmän. Samanlaisia jaksoja on monilla 3, 6 ja 9 viikon ikäisenä sekä puolivuotiaana. Jos nyt imetät vauvaa aina kun hän haluaa, maitomääräsi nousee, eikä vauvan kohta tarvitse enää imeä noin tiheästi. Jos taas annat korviketta, rintamaidon määrä vähenee, koska vauva vähentää imemistään rinnalla, eivätkä rinnat saa tarvittavaa signaalia siitä, kuinka paljon maitoa tarvitaan. Noista vaihtoehdoista siis valitsisin tuon A:n.

siis tottakai se syö parin tunnin välein , onko sitä muitakin vaihtoehtoja? mä ainakin syötän aina kun tarve vaatii, rintamaito sulaa nopsaan.täysimetyksessä on niin paljon etuja etten tajua miksi aloit korviketta työntää noin pienenä. :$

Alkuperäinen kirjoittaja celia81:
siis tottakai se syö parin tunnin välein , onko sitä muitakin vaihtoehtoja? mä ainakin syötän aina kun tarve vaatii, rintamaito sulaa nopsaan.täysimetyksessä on niin paljon etuja etten tajua miksi aloit korviketta työntää noin pienenä. :$

Korvikkeessakin on kyllä etunsa, eli miksipä ei sekä että.

KOkeilin korviketta koska a) halusin nähdä vaikuttaako se yöuniin ja b) vauvan on pakko osata syödä pullosta. Varmaan seuraavaks kysyt, että miks sen on pakko osata ottaa pullosta joten vastaan senkin nyt: koska joudun olemaan toisen lapsen kanssa paljon sairaalassa.

No kyllä mun kaverien vauvat järkiään nukkuvat paljon pidemmät unet tai sitten ne kaikki valehtelee

;)

Alkuperäinen kirjoittaja hömppö:
Alkuperäinen kirjoittaja **:
tissiä vaan, pitäsin vieressä ettei tarviis valvoa.

On vieressä mut en osaa nukkua kun vauva syö, en tiiä miks.

harmi. Onko sulla mahdollista nukkua päikkäreitä samalla ku vauva nukkuu? Jos ihan ympäri vuorokauden valvomiseks menee niin sit antaisin varmaan vähän sitä korviketta. Se tosin sotkee vähän sitä imetystä, mutta täytyyhän sitä jotenkin saada nukuttuakin.

Vaihtoehto A:an on valinnut kummankin lapsen kanssa. Nyt esikko 4v ja kuopus 9kk. Mutta, mutta koska joudut toisen lapsen kanssa olemaan sairaalassa, niin ymmärrän kyllä korvikkeen kokeilemisen.

no se on ihan hyvä syy, mutta miks ei omaa maitoa pumpattuna? ;)

Sori, että sekaannun asiaan, mutta oon pari kertaa pumpannut kuopukselle maitoa ja se se vasta raskasta puuhaa onkin - ainakin jos on tuollainen perinteinen Ainun käsikäyttöinen pumppu. Siis nostan hattua kaikille, jotka sillä pumppaavat isoja määriä maitoa. Ei oo todellakaan helppoa ja hartiat ym. kipeytyy siinä hommassa.

mitä etuja?

Ei tarvi olla kokoajan tissillä, koska korvike täyttää mahaa kauemmin kuin tissimaito. Äiti saa siis ehkä nukkua yöllä paremmin.
Syötöt on nopeempia; ei tarvi puolta tuntia imettää, vaan alle 10minsassa saa ruokittua vauvan.
Isä voi myös ruokkia vauvan että äiti ehtii tehdä muutakin kuin imettää.

esim. nämä edut :)

Yhteistyössä