Miten teillä teinit suhtautuu rahaan, ymmärtääkö sen arvon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kulta-Jaskatar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kulta-Jaskatar

Vieras
Totean heti alkuun että tietysti teini-iässä kinuaa koko ajan jotain ja haluaa kaikenlaista. Tuntuu kuitenkin, että miehen tyttärellä on mennyt talouskasvatus pieleen ja pelkään, että kostautuu vielä joskus tulevaisuudessa, kun pitää itse elää omillaan.

Esimerkiksi 500 000 euroa omakotitalosta on hänelle vähän, 300 000 euroa jo edullinen (meillä siis kodin vaihto edessä ja hän oli mukana, kun katselimme uutta). Muutama satanen on ihan pikkurahaa jne. Jos on esim. väärää ruokaa tarjolla, pitäisi mennä ulos syömään jne.

Kun kerroimme että normaalin suomalaisen keskipalkka on 2000 euroa, niin ei uskonut tätä ja esim. jos hän saa lahjoja (vaikkapa pienituloinen kummitätinsä osti uudet kalliit merkkikengät joululahjaksi), ei arvosta yhtään ja kertoo muille "minä ostin uudet kengät". Pitää muistuttaa, että tämähän oli lahja jne.

Osaltaan tietysti menee tuohon nuoruuden huolettomuuden piikkiin, mutta tuntuu että itsellä oli aika erilainen käsitys rahasta. Pelottaa että kostautuu joskus tulevaisuudessa, sitten kun pitää elää omillaan, kun ihan ihmettelee miten 300 000 euron omakotitalo on taloudellinen panostust joillekin.

Itselle tuossa iässä joku 1 000 markkaa oli aivan käsittämätön raha.

Huolestunko turhaan vai pitäisikö ns. "normaali", tavallisen ihmisen rahankäyttö ottaa enemmän puheeksi? Äitinsä ja isäpuolensa ovat erittäin hyvin toimeen tulevia, mutta eivät mielestäni lellittele tyttöä rahalla ja hyvin pitävät rajoja. Sen sijaan isovanhemmilta tulee helposti 1000 euroa joulurahaa ja siihen vielä lahjat päälle (on ainoa lapsi ja ainoa lapsenlapsi). Me olemme mieheni kanssa hyvin toimeentulevia, mutta emme missään nimessä rikkaita, vaan ehkä hieman suomalaista keskivertoa parempituloisia jne.

Miehen lapsia en varsinaisesti lähtisi kasvattamaan rahankäytössä, voisin toki kertoa minkälaiset asiat meillä/itselläni rahankäyttöön vaikuttavat ja mikä minusta on järkevää taloudenhallintaa.

Meillä yksi teini ei ymmärrä rahan päälle yhtään, ei siis yhtään! Kaikki menee samantien mitä tulee, ei mitään ymmärrystä että jollain rahalla pitäs pärjätä vaikka koko kuukausi.

Onkin nyt täysikänen ja luottotiedotkin menneet helpon rahan (pikavipit) perässä ja mitään ei tuostakaan ole oppinut.

Me emme rahaa hänelle anna enää ollenkaan koska ne harvoin menevät siihen mihin on niitä pyytänyt (ruokaan tms. )

Toinen teinini sitten onkin vastuullisempi, miettii rahankäyttöään tosin tuhlaa joskus liikaa. Mutta se on pysynyt hallinnassa.

Kolmas taas on pihi kuin mikäkin, ei käytä rahaa mihinkään jos ei ole ihan pakko.

Keskipalkka on kyllä enemmän, tosin tarkoititte ehkä nettoa?

Ei oo teinejä, muitta teinipomo-ohjelmassa on just tuollaisia teinejä.

Joo siis nettoa tarkoitin, en bruttoa.

Tuohon 18-vuoteen on kuitenkin vain kolme vuotta aikaa ja sitten voi itse mokailla raha-asioitaan, mikä huolettaa. Pikavippien ym. ottaminen on tosiaan niin helppoa :/.

Lisäksi rajaa aika paljon työpaikkoja pois ilman koulutusta, jos ei ymmärrys rahan päälle tuosta muutu. Tosin sitten kun pitää itse tienata omat rahansa, niin tietysti opettaa myös sitä rahan arvoa.

Ja sinulle joka kommentoit, ettei miehen lasta kannata opettaa, niin mitä ihmettä? Kyllä minä olen huolissani myös hänen tulevaisuudestaan ja haluan hänelle hyvää elämää – miksi pitäisin huolta vain omasta lihastani ja verestäni ja heittäisin minulle rakkaan tytärpuolen suotta heitteille kasvatuksellisesti? Talous on yksi suurimmista jutuista, mikä voi pilata lupaavastikin alkavan oman elämän ja talousasioiden opettaminen on yksi tärkeimpiä, mitä lapselle voi opettaa.

Meillä on myös kaksi teiniä. Toinen ei ymmärrä hönkäsen pöläystäkään raha-asioista ja toinen tuntuu olevan hyvin perillä näistä jutuista. Täysin samanlaisen kasvatuksen ovat molemmat saaneet, liekö sitten joku synnynnäinen juttu tämä. :D

No kyllähän se helposti menee tuohon jos ei ole tiukkana. Itse kyllä suutun helposti jos huomaan kiittämättömyyttä tai röyhkeyttä jos itse ei mitän tienaa. Ja sanon ihan suoraan miten asiat ovat. (lapsiparat meillä!, eli minkä ikäiselle tahansa jos alkaa tulla vaatimuksia tai röyhkeyttä niin sanon että mars töihin vaan, saat euron kun tiskaat!)

Meillä lapsilla hirvittävän kalliit harrastukset mutta silti ovat kiitollisia pienestä ja saavat vain pienet lahjat isovanhemmilta ja on teinille joskus kerrottu minkä arvoisia talot ovat (100-400 0000 taisin sanoa) täällä päin niin otti tiedon vain vastaan eikä kommentoinut.

Ymmärrän että teinit käyttävät nykyään paljon rahaa ja helposti menee tuohon kuin teillä, jos ei ole koko ajan tiukkana ja pidä jöötä!

Alkuperäinen kirjoittaja meillä myös erilaiset;29532163:
Meillä on myös kaksi teiniä. Toinen ei ymmärrä hönkäsen pöläystäkään raha-asioista ja toinen tuntuu olevan hyvin perillä näistä jutuista. Täysin samanlaisen kasvatuksen ovat molemmat saaneet, liekö sitten joku synnynnäinen juttu tämä. :D

:D Niin no, toki se on myös luonnekysymys. Itsekin jouduin kyllä oppimaan noita asioita kantapään kautta, vaikka vanhemmat pitivätkin aina aika tiukkaa talouskurimusta. Ehkäpä se on vain nuoren itse opittava. Kummastuttaa vaan, kun noin suuret setelit ovat hälle normihintaa talosta, omasta mielestäni 300 000 euroa kun ei ole "halpa", mutta ehkäpä tyttö ei ole vielä pahemmin talokauppoja tehnyt, niin ei tiedä ;D.

[QUOTE="Aloittaja";29532135]Ja sinulle joka kommentoit, ettei miehen lasta kannata opettaa, niin mitä ihmettä? [/QUOTE]

Ymmärsitköhän ihan oikein? Opettaminen jäisi kyllä meillä siinä tapauksessa huoltajien vastuulle (tosin meillä ei ole kuin yhteisiä lapsia eikä nekään teini-ikäisiä.

[QUOTE="noh";29532182]Mutta jos olette hyvätuloisia kuten isovanhemmatkin niin eiköhän tytölle jää ihan hyvät perinnöt niin miksi hänen tarvitsisikaan säästäväisesti elää?[/QUOTE]

Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot. Eikä tässä nyt heti olla kuolemassa, aika nuorta sakkia kaikki. Ihan en lapsen tulevaisuutta perustaisi sille, että ei tarvi tajuta mitään kun me kuollaan kohta, niin voi mällätä sitten meidän vanhat omaisuudet.

Lisätään vielä että tuskin olisin yhdessä miehen kanssa joka ei sitä vastuuta haluaisi itse kantaa.

Lasken itseni kyllä tytön huoltajaksi siinä mielessä, että ruokin ja hoivaan häntä. Jos menee naimisiin "lapsellisen" miehen kanssa, niin silloin pitää olla valmis ottamaan myös se lapsi mukaan yhteiseen liittoon.

Mies kyllä kantaa vastuuta hienosti, enemmän ehkä kuin yleensä. Itse en ottaisi miestä, jonka mielestä minun lasteni tulevaisuus ei kiinnosta ja hän hoitaa nyt vaan nämä omat juttunsa, mutta tapansa kullakin.

Ei ne nyt täydellisesti tajua, osa on säästäväisempää, toisella rahat polttaa reiän heti taskuun. Hyvin erilaisia. Käyvät ruokakaupassa koko perheen ostoksilla toisinaan, saavat otetta siihen mitä esim. maito maksaa.

Meillä kaikki lapset (12, 9 ja 6v) ymmärtävät jo rahan arvoa. tietävät mitä ruoka maksaa ja muu eläminen. Se ei silti estä varsinkaan vanhinta vähättelemästä lahjoja tai rahan määrän saantia ja vaatimasta kalliimpaa ;-)

[QUOTE="Aloittaja";29532203]Lasken itseni kyllä tytön huoltajaksi siinä mielessä, että ruokin ja hoivaan häntä. Jos menee naimisiin "lapsellisen" miehen kanssa, niin silloin pitää olla valmis ottamaan myös se lapsi mukaan yhteiseen liittoon. [/QUOTE]

Siinä tapauksessa sinuna varmasti puuttuisin (yrittäisin puuttua) teinin rahankäyttöön vaikka en näe sitä mitenkään epänormaalina teini-ikäisen suhtautumisena talouteen.

vois olla ihan hyvä ottaa sitä teiniä jonkun verran mukaan ihan vaikka just laskujen maksuun ja ruokaostosten hoitamiseen, niin huomaisi konkreettisemmin sen, että vähän paremmillakin tuloilla sitä rahaa menee silleen, että ainakin isompia ostoksia on hyvä vähän harkitakin. Siitä en tiedä, millä saisi mokoman ymmärtämään, että 1000 € joululahjarahaa on ihan järkyttävä summa. Sille ette välttämättä voi mitään, mutta toi että näyttää väähn niitä rahareikiä, vois tehdä ehkä jotain.

Yhteistyössä