Miten teillä sujuisi 3-vuotiaanne kanssa tällainen kauppareissu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kasvattaja elli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kasvattaja elli

Vieras
Kauppaan matkaa 1 km, sinne mennään kävellen (mahdollisesti mukana pulkka). Miten muiden 3-vuotiaat käyttäytyy matkalla, entä kaupassa?

Lähinnä haen sitä, että pitäisikö 3-vuotiaan jo ymmärtää ja osata kävellä rauhassa, totella kaikessa mitä vanhemmat sanovat matkan aikana, malttaa kaupassakin olla vieressä? Minkä ikäiseltä tätä voi jo odottaa?

Ei meillä oo tuottanut ongelmia moinen. meidän 2,5vuotiaskin jo kävelee tästä kilsan päähän lähikauppaan ja takas. Kaupassa tosin haluaa autokärryyn ettei kävele sielä.

En joutuisi jättämään menemistä väliin, mutta en myöskään olettaisi koko aikaa täysin minun mielestäni käytöstä. Eli varaan aikaa ja kärsivällisyyttä, jotta tarvittaessa hämmästellään jotakin ojanpenkkaa vähän kauemminkin tai keskustellaan siitä miksei jotakin lelua osteta.

Meillä tämän päivän vastaava kauppareissu meni kutakuinkin näin tyttö 3v10kk ja poika 1v 10kk:
Matkan kauppaan käveli molemmat nätisti, kaupassa molemmat auttoivat ostosten keräämisessä, molemmat sai valita jotain (pienempi tahtoi karjalanpiirakkaa ja banaania, isompi sai valita saunamehut).
Kassalla ollessa pienempi nakattiin rattaisiin, isompi meni kärkkymään kassan päähän ostoksia keräili omat mehunsa ja oli tiellä pakatessa..
Kotimatkalla isompaa sai vetää perässä, milläään ei olisi viitsinyt kävellä heittäytyi 3krt maahan makaamaan. Viimein n. puolessa välissä matkaa laitoin isomman rattaisiin. Pienempi käveli koko matkan reippaasti.

Ainakin omani ovat osanneet käyttäytyä ja kävellä. Yllättäen nämä vaati kasvatusta syntymästä alkaen. Lapsi osaa sen mitä hälle opetettu ja lapsi oppii johdonmukaisen toiston kautta.

Tähän haluaisin vielä lisätä, että joillekin riittää pari toistoa, jotkut tarvitsevat pari sataa :D

Mun 3-v osaisi kyllä olla kaupassa ok (paitsi jos sattuisi huono päivä joutuisin laittamaan kärryyn), matkalla menisi varmaan tunti/suunta koska hänen on pakko jäädä joka ikistä lumikikkaretta toljottamaan :kieh:
On vilkas veijari, joten pääsääntöisesti pakotan pitämään kädestä kun tuolla jalan kuljetaan.

• Tykkää
Reactions: Eedla
Lapsukaiseni pienenä vikisi koko kävelymatkan, ettei jaksa kävellä. Mutta silti jaksoi samalla reissulla aina juosta kiven ympäri, kiivetä kalliolle, poiketa heinikkoon jne. Mutta ei jaksanut siis ikinä kävellä. Kaupassa taas oli ihmisiksi.

Eli voiko sanoa että ollaan kasvatettu 3-vuotiaamme väärin? Kaupassa käynti onnistuu (pakkohan sen on onnistua), mutta hermoja raastavaa se on. Lapsi juoksee, pysähtelee, juoksee, pysähtelee. Käsi kädessä kävelee kun on pakko, mutta pituuseroa on niin paljon minuun verrattuna, että minä kävelen kyyryssä ja lapsella sattuu käteen jos joudutaan vaikka koko matka kävelemään käsi kädessä. Pulkassa taas saattaa toisinaan istua koko matkan, toisinaan sekin menee leikiksi eli hyppää kyydistä pois ja takaisin.

Joskus kaupassa mennään ihan ilman ongelmia, välillä innostuu niin että lappaa vaan tavaraa ja lähtee juoksentelemaan.

Miehen mielestä pitäisi jo osata käyttäytyä, minä taas olen ajatellut että tuo on ihan ymmärrettävää kolme vuotiaalta, mutta ilmeisesti olen ollut liian lepsu?

3-vuotiaan kanssa sujui aikanaan ihan hyvin, kun sai vielä istua siinä ostoskärryn istuimessa kaupassa. Matka olisi taittunut ihan mukavasti sillä pulkalla tai kävellen. 4-vuotiaana ei enää mahtunut siihen kärryjen istuimeen / osasi kiivetä siitä itse ylös, joten sitten meni hankalammaksi. Meillä ainakin hankalin asia tuolla reissulla olisi se kaupassa tavaroista erossa pysyminen, ei matkojen kulkeminen. En enää lähtisi 4-6-vuotiaideni kanssa isoille ostoksille, pari maitotölkkiä ja leipää tms. kyllä onnistuu noiden kahden kanssa edelleen.

Onnistuisi ongelmitta, olettaen että on ns. normipäivä eikä nälkä/kiukku/väsy. Olen kyllä sitä mieltä, että 3-vuotiaan ja 3-vuotiaan välillä voi olla aika paljon eroa, ja tässä iässä se on vielä enemmän luonne- kuin kasvatuskysymys...

[QUOTE="kahden äiti";27990351]3-vuotiaan kanssa sujui aikanaan ihan hyvin, kun sai vielä istua siinä ostoskärryn istuimessa kaupassa. Matka olisi taittunut ihan mukavasti sillä pulkalla tai kävellen. 4-vuotiaana ei enää mahtunut siihen kärryjen istuimeen / osasi kiivetä siitä itse ylös, joten sitten meni hankalammaksi. Meillä ainakin hankalin asia tuolla reissulla olisi se kaupassa tavaroista erossa pysyminen, ei matkojen kulkeminen. En enää lähtisi 4-6-vuotiaideni kanssa isoille ostoksille, pari maitotölkkiä ja leipää tms. kyllä onnistuu noiden kahden kanssa edelleen.[/QUOTE]

Oikeestiko? Mä käyn 3- ja 5-vuotiaiden kanssa ihan normaalisti hakemassa myös ne isot ostokset, ja oon päinvastoin ajatellut että nää arkirutiinit tulee helpommiksi lasten kasvaessa, eikä vaikeammiksi...

Onnistuu. Meillä kuopus nytjust tuon 3v ja 1kk. Kauppaan on n.1km. Mennään pulkalla, jos pääsee. Lapsi istuu kyydissä tai kiskoo itse pulkkaa. Kaupassa on joskus autokärryssä, yleensä kulkee vieressä tai menee edeltä ja tuo tavaroita. Joskus voi mennä vähän juoksemiseksi, mutta yleensä pysyy ruodussa.
Oikeestaan kassalla olo on se, mikä voi lasta hermostuttaa ja lähtee siitä sitten purkka-automaatteja tutkimaan. Itse pitää tuolloin olla tarkkana, ettei mene ulos.

Sujui tavallaan. Käveli reippaasti ja kaupassa vilkaaseen tyyliinsä oli kokajan vahdittava. Mutta en vaatinutkaan että 3v täytys olla kokoajan hiljaa ja kauniisti. Pienestä asti on kaupassa mukana ollu kävellen,rattaissa, autolla jne. Kaupassa käveli tai istu autokärrissä. Siinähän tuo on oppinu ja tavat parantuneet iän+kasvatuksen myötä.

[QUOTE="Jenis";27990397]Oikeestiko? Mä käyn 3- ja 5-vuotiaiden kanssa ihan normaalisti hakemassa myös ne isot ostokset, ja oon päinvastoin ajatellut että nää arkirutiinit tulee helpommiksi lasten kasvaessa, eikä vaikeammiksi...[/QUOTE]

Riippuu joo varmaan kovasti lapsesta. Meillä 6-vuotias osaa lukea, ja lähtee tätä nykyä haahuilemaan kaupassa kaikkia kylttejä lueskelemaan. Korvat on siinä vaiheessa ihan tukossa sillä...

Minulla on 5v tyttö ja 3v poika. Tytän kanssa on aina ollut helppo liikkua julkisilla paikoilla (olen siis kasvattanut hänet hyvin :P). Nuorempi taas on aivan eri maata! (Hyi minä. Olen kasvattanut huonosti :P) Onneksi kävelymatkan varrella on turvallisia paikkoja, kuten puisto, jonka kohdalla pojan voi antaa juoksennella vapaasti, kiipeillä lumikasoissa jne. Ne lyhyet matkat autotien vierellä poika jaksaakin sitten kävellä siivosti, vaikka tiukkana ja tarkkana on minun aina pakko olla. Jos on vähän ostoksia, lapset saavat ottaa pikkukärryt ja pojan keskittymiskyky kyllä riittää, vaikka aina joudun muistuttamaan siitä, miten käyttäydytään. Jos on paljon ostoksia, pojan on PAKKO! istua kärryissä. Muuten kauppareissusta ei tulisi mitään. Nätisti istumisesta seuraa palkinto, yleensä leikkimistä kauppakeskuksen leikkipaikalla tai jotain hyvää kaupasta.

Mutta siis tiivistettynä. Olen hyväksynyt poikani erilaisen luonteen ja sen, että hänelle pitkiä aikoja asiallisesti(aikuismaisesti..) oleminen on varsin hankalaa. Siksi suunnittelen kauppareissut aina siten, että poika pääsee välillä "rentoutumaan", että jaksaa olla kunnolla silloin, kun se on välttämätöntä. Ehkäpä tilanne helpottuu hänen kanssaan sitten vähän myöhemmin, jokaisen lapsen kyvyt kehittyvät omaa tahtia.

• Tykkää
Reactions: Moraalinvartija
[QUOTE="kahden äiti";27990351]3-vuotiaan kanssa sujui aikanaan ihan hyvin, kun sai vielä istua siinä ostoskärryn istuimessa kaupassa. Matka olisi taittunut ihan mukavasti sillä pulkalla tai kävellen. 4-vuotiaana ei enää mahtunut siihen kärryjen istuimeen / osasi kiivetä siitä itse ylös, joten sitten meni hankalammaksi. Meillä ainakin hankalin asia tuolla reissulla olisi se kaupassa tavaroista erossa pysyminen, ei matkojen kulkeminen. En enää lähtisi 4-6-vuotiaideni kanssa isoille ostoksille, pari maitotölkkiä ja leipää tms. kyllä onnistuu noiden kahden kanssa edelleen.[/QUOTE]

Me hoidetaan 95% kauppareissuista kävellen, yleensä on rattaat mukana mutta kaupassa niissä ei istu kukaan (pienempi kassalle mennessä välillä jos "ruuhka-aikaan" ollaan liikenteessä, sujuu maksaminen nopeammin) ja kotimatkallakin yleensä vain tavarat kyydissä (maitoa esim. menee vuorokaudessa 4-5 litraa)
Ja kyllä nuo osaa niitä tavaroita kerätä, ennen kauppaan menoa puhutaan mitä ostetaan, mitä ei osteta. Mutta eivät käy turhaan näpelöimässä ja kopeloimassa tuotteita.

Näin meilläkin. 3 vuotiaan kanssa kaupassakäynri oli useimmiten helppoa ja mukavaa. Nyt kun lapsi on viisi, itkupotkuraivarit ovat paljon lähempänä kuin silloin. Lapsi haahuilee omia polkujaan, jää katselemaan jotain jättäytyen jälkeen tms. Lapsella on vain entistäkin kovempi pää ja mitä enemmän ikää tulee sitä voimakkaammin kyseenalaistetaan äidin auktoriteettia. Edelleen kyllä käymme yhdessä kaupassa, en aio luovuttaa.

Jaksaisi kävellä kauppaan ja rakaisin mutta kitisisi paluumatkalla ettei jaksa kävellä. Kaupassa joko istuisi ostoskärrysssä tai jos ei oo kiire auttaisi tavaran keräämisessä hyllyistä.

Ei voi olettaaettä kolmevuotias(sen kummenkin kuin 4-5-6-7-vuotiaskaan) aina osaisi tai jaksaisi käyttäytyä.

Meidän 3v3kk ikäinen jaksaisi leikiten kävellä kauppaan ja takaisin. Rattaita ei ole käytetty 2,5v jälkeen ollenkaan, vaan lapsi on kävellyt kaikki matkat. Menee jo ihan kilometrejä reippaasti. Pikkusisar istuu rattaissa ja tämä 3v pitää kiinni rattaissa olevasta narusta ja kävelee nätisti siinä vierellä. Toki tämä on vaatinut opettamista!! Kaupassa ei koske tavaroihin jos kiellän. Ainoa ongelma meillä kauppareissuilla on se, että 3v provosoituu isoveljensä 5v jutuista ja välillä meinaa mennä riitelyksi tai riehaantuvat. Kävelevät kuitenkin koko ajan siinä kärryjen vierellä, eivät lähde juoksentelemaan. Ärsyttää vaan kuunnella sitä lällättelyä ja käkätystä...Jos isoveli ei ole mukana, kauppareissu sujuu todella kivasti.

meidän 2,5-vuotiaan kanssa menis niin että se kävelis ja jos jalat uupuu niin laittasin pulkaan ja istuu siinä=)Kaupassa otettas joko autokärryt tai pikkukärryt..riippuu paljonko ostetaan ja sitten vaan kotiin päin.Poka kyllä kävelee hyvin kun rauhassa mennään ja jutellaan .

meiän alle kolmivuotias saa kävellä aikas vapaasti kaupassa, jos on tyhjänpuoleista. ei ota tavaroita omin luvin eikä lähde juoksemaankaan. on selitetty, että jos sellaisia tekee niin joutuu kärryyn. individualisti kävelee mieluummin.

matkaan menis tosiaan pitkä aika meilläkin. on se vaan yhtä ankeaa kuin pässin naruttaminen, pikkumuksun hoputtaminen. vaikka lapsi sentään yleensä jättää puskematta, niin kuka sitä vetelää rötkälettä viitsii vauhdittaa.

Me käydään 2,5 veen kanssa monta kertaa viikossa kaupassa kävellen/pulkalla n. kilsan päässä. Usein kyllä rattaat mukana, niihin saa kauppakassin ja tarvittaessa lapsen jos ei jaksa kävellä. Kaupassa lapsi työntää pikkuostoskärryjä ja poimii tavaroita mun ohjeiden mukaan, lastaa hihnalle kassalla, haluaa pakata jne.

Uskon, että on paljon myös luonnekysymys. Oma lapseni on toiminut näin jo puoli vuotta, mutta on aika rauhallinen, juuri kaikesta tällaisesta kiinnostunut lapsi. Pari kertaa on saanut uhmaraivarit kaupassa, mutta olen vyöttänyt kiinni rattaisiin ja kerran roikottanut kainalossa, siihen ne sitten loppui kun ei niillä saanut mitään aikaiseksi.