Miten teillä lapset oirehtinut jos maito ei käy?Mitä maitoa juovat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maidoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

maidoton

Vieras
Meillä 1v4kk poika josta olen ajatellut että onkohan maidolle allerginen,jos illalla annan maitoa ennen nukkumaan menoa niin tuntuu että herää yöllä monta kertaa,nukkuu levottomasti ja huutaa.

Välillä kakka on ollut suht löysää ja välillä niin tujua että polttanut pyllyn.

Päivällä ei oikein erota kun huutaa ja maruuttaa muutenkin oon vaan laittanut sen aina sen piikkiin että huutaa mun perään.Kun on muutenkin tuollainen äiti kiehnaaja.

Nyt muutaman päivän oon koittanut etten anna maitoa en edes laktoositonta,eilen illalla annoin laktoositonta ja nukku puoltoista tuntia kunnes heräs huutaen ja raivoten potkii ku mikäkin eikä millään meinannu rauhottua.

Mehua ja vettä ei hirveesti juo niin mikä nyt olis sellanen maidonkorvike mitä koittaa ja katsoa muuttuuko kiukuttelu pois yms yms.....

Oireet tuli viiveellä. Ikää oli jo 1v3kk, n. 3 kk oli maito ollut ruokajuomana, hapanmaitotuotteetnkin 10kk lähtien.

- Maha meni aivan löysälle. Oli levoton ja kiukkuinen, etenkin öisin. 2 viikkoa sitä katselin ja otin maidon ruokavaliosta pois. Loppui oireet, diagnosoin itse maitoallergian, testeissä ei näkynyt mitään.

- Välillä kokeiltu maitoa ottaa takaisin ruokavalioon. Viimeksi loppu kesästä. 2 viikkoa taas katselin kun kiukkuili/raivosi ja yöt nukkui levottomasti. Otin jälleen maidon pois.

- Iholle tulee myös atooppista ihottumaa, aika lievää sellaista. Atopia taustaa muutenkin, siis muihin allergioihin reagoi ihottumalla.

Ikää nyt 3v ja todennäköisesti siis edelleen maidolle allerginen. Luomumaidon kokeilua ehdotettiin neuvolasta.

kiitos,meillä kakka on kans välillä löysähköä. Ja tosi kiukkuinen ja itkuinen lähes koko aika.

Jos teillä ei näkynyt testissä niin näkyykö se missään sitten siis tarkoitan että jos ottaa jonkun laajemman/paremman testin?

Olis nyt niin kiva saada jo selvyyttä että vaivaako joku vai ei.Suht pienikin tuo on 1,3 neuvolassa 9/78.

Lääkärithän ärähtäis jos kuulis että omatoimisesti ottaa maidon kokonaan ruokavaliosta pois. Meidät haukuttiin lyttyyn apteekissa aikanaan kun kyseltiin 1v3kk ikäiselle sopivaa kalsiumin korvaajaa.

No siis noin silti toimimme, koska testeissä ei ollut näkynyt (prick eikä verikokeissa) maitoallergiaa.

Nyt syksyllä löydettiin tosi hyvä kalsium tuote, nimittäin poretablettina :) Kalsium-purkat ja tabletit lapsi kieltäytyi ottamasta. Olikohan se n. 500mg se päivän kalsiumtarve tän ikäisillä. Meillä on siinä mielessä hassu allergia kyseessä, että lapsi syö oireetta hapanmaitotuotteita. Jugurtit, raejuustot, viilit jne. ei aiheuta oireita. Syö niitä päivittäin. Loput kalsiumista saa poretablettina.

Kaura/soijamaitojakin kokeiltiin aikansa, mutta ei suostu juomaan. Mutta noitakin kannattaa kokeilla, maidottoman ruokavalion aikana.

Suosittelen pitämään taukoa maidosta (kokonaan!) 2 viikkoa. Sitten kokeilet maitoa uudestaan ja kirjaat oireita/havaintoja ylös. Pitäis nopeesti alkaa selviimään onko mahdollisesti kyse allergiasta. Sitten jatkotoimenpiteitä varten yhteys lääkäriin.

Jos teillä ei näkynyt testissä niin näkyykö se missään sitten siis tarkoitan että jos ottaa jonkun laajemman/paremman testin?

Olis nyt niin kiva saada jo selvyyttä että vaivaako joku vai ei.Suht pienikin tuo on 1,3 neuvolassa 9/78.

Mun käsityksen mukaan ei ole muita testejä kuin pistotestit eli prick-testit ja verikokeet, kummassakaan ei ole näkynyt. Prick testit on tehty kolmesti, verikoe kahdesti.

Meillä kans pienikokoisuus oli yksi syys miksi allergioita epäiltiin. Kasvukontrolleissa rampattiin erikoissairaanhoidon puolella. 1-vuotiaana oli 73cm/8,5kg.

Kuullostaapa niin tutulta.Nyt kun ollaan oltu maidottomalla jo jokunen päivä ja yks päivä ei oikein suostunut syömään mitään ja annoin viiliä niin siitä ei mukamas tullu mitään oireita eli nähtävästi meillekkin käy hapanmaitotuotteet.'

Täytyy hakea jotain kauramaitoa kokeeksi ja jatkaa maidotonta linjaa ja sitten soittaa lääkärille.

Meillä 1v oli 8,9/74. Neuvolantäti pistä pienuuden vaan sen piikkiin että itse en ole suuri.Mutta nyt kun itse on alannut miettimään niin tuo maito jos ei käy niin sehän voi hidastaa kasvua? Meillä kuitenkin toinen isompi lapsi on vähän toisella lailla kasvanut vaikka ei hänkään mikään pullukka ole.

meillä myös maitoallergia pohdintana.

Poju on nyt 1v2kk ja vuoden ikäisenä mulle alko riittää yöraivoamiset ja mahakipujen huuto. Jätin itse maitotuotteet kokonaan pois (samaan rykäsyyn lopetettiin imetys) ja yöt rauhoittui. En sitten tiedä rauhoittuiko ne sen takia, että maito poissa vai siksi, että yöimetykset lopetettiin ja poika käsitti, että yöllä ei syödä. Muistin myös, että vauvana vetäs mun murokulhon päälleen, jossa tavallista maitoa ja koko yläkroppa meni punertavalle ihottumalle, joka kyllä hävis nopeesti.

Nyt oltiin 2kk ilman maitoa (ei huvittanu aiemmin kokeilla) nyt oon antanut hapanmaitotuotteita päivittäin ja yöt menny ihan hyvin tähän asti. voiskohan olla siis, että ainakin noita sietää? kandeiskohan kokeilla sit sitä tavallista maitoa? tuskin sitä juo, mutta jos ujuttais ruokaan. olis elämä helpomaa jos kuitenkin maito oli ruokavaliossa ok, olis se myös helpompaa jos tietäis että EI tosiaan yhtään sitä, kun nyt on ollut vähän arpomista mitä voi kylässä syödä jne...

allergiatestejä ei ole toistaiseksi tehty, kun kelaa varten ei sit tarvita mitään erityiskorvattavia tuotteita, kun ikää jo noin paljon.

mutta jotenkin itse mietin, että olisko ne kuitenkin hyvä tehdä, jos sieltä sais vaikka varman vastauksen. toisaalta, ei kai nekään ihan satavarmoja testejä ole.

onko muilla ollut tuota kosketusallergiaa? tullut iho-oireita?

Meillä tuo nuorimmainen, himpun vajaa 2v, on maitoallerginen. Kauan meni, että löydettiin sopiva "maito". Hän juo tällä hetkellä kauramaitoa. Kokeiltiin kaupan riisi- ja soijamaidot. Kummatkaan ei käy.

Antaisin neuvoksi ostaa kaupasta esim. kauramaitoa ja kokeilemaan sillä.

Meillä pojalla 10kk allergiaepäily levottomien öiden vuoksi. On kyllä kakkakin ollut aina löysähköä ja tosi hurjan hajuista. Tänään aloitettiin maidoton dieetti. Kauramaitoa juo. Uusi juttu meillä siis.

Meillä pojalla 10kk allergiaepäily levottomien öiden vuoksi. On kyllä kakkakin ollut aina löysähköä ja tosi hurjan hajuista. Tänään aloitettiin maidoton dieetti. Kauramaitoa juo. Uusi juttu meillä siis.

Meillä allergialääkäri ei suositellu alotettavan kauramaitoa alle vuoden iässä. Niissä lukeekin ettei suositella alle 1v. ikäisille.

Lääkärikö sitä kauramaitoa suositteli?

meillä joi nutrilon soijaa 1v3kk asti ja sitten se ei enään käynyt joten siirtyi kauramaitoon. Nyt sekään ei kyllä enään käy.

Meillä allergialääkäri ei suositellu alotettavan kauramaitoa alle vuoden iässä. Niissä lukeekin ettei suositella alle 1v. ikäisille.

Meillä vasta epäily ja olen monista eri paikoista koittanut kysellä voiko antaa. Soijamaito ja riisimaito kokeiltu. Niitä juodessa oksensi heti. Pojalla on erittäin herkkä yökkäysrefleksi, jos jokin maku ei miellytä tai suuhun osuu pala ruokaa alkaa heti yökkäily ja lähes aina päätyy oksentamiseen. Eli tuo on ainut tähän mennessä mitä suostuu juomaan.

Lääkärikö sitä kauramaitoa suositteli?

meillä joi nutrilon soijaa 1v3kk asti ja sitten se ei enään käynyt joten siirtyi kauramaitoon. Nyt sekään ei kyllä enään käy.

Lääkäri ei juuri sitä suositellut. Ylipäätään yleislääkäri määräsi maidottomalle epäilyn takia. Jos dieetillä syntyy jotain tulosta, lähete allergiatutkimuksiin. Veritesti maidon vasta-aineista on tehty ja se oli normaali, eli epäillään suolisto-oireista allergiaa.

meillä juo kauramaitoa toinen ja toinen soijamaitoa. molempiin on lisätty kalsiumia.
Toisella allergia näkyi testeissä, toisella ei. mutta kakka löysällä ja haisi hirveelle oksennukselle, joten lopetimme maidon käytön.

Lääkäri ei juuri sitä suositellut. Ylipäätään yleislääkäri määräsi maidottomalle epäilyn takia. Jos dieetillä syntyy jotain tulosta, lähete allergiatutkimuksiin. Veritesti maidon vasta-aineista on tehty ja se oli normaali, eli epäillään suolisto-oireista allergiaa.

Mutta noita kaupan juomia ei ole tarkoitettu alle 1vuotiaille. Sen olis pitänyt kirjoittaa teille joku korvikeresepti jos kerran määräsi maidottomalle.

Mutta noita kaupan juomia ei ole tarkoitettu alle 1vuotiaille. Sen olis pitänyt kirjoittaa teille joku korvikeresepti jos kerran määräsi maidottomalle.

Kirjoitti reseptit. Ollaan kokeiltu soija- ja riisimaitoa ja molemmat poika oksentaa pihalle. Ainoa jota suostuu juomaan on tuo kauramaito. Neuvolasta sanottiin, että voi ainakin tuon dieetin ajan kokeilla tuolla maidolla, että pääsee edes alkuun.

Yhteistyössä