Miten teillä jakautuu kotityöt perheessä / miehen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vanilla Whip
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen kotiäiti teen suurin piirtein kaiken.

Isäntä tulee töistä ja häviää kuin pieru saharaan ulos johonkin omiin verstas hommiin tai metsään kiväärin kanssa tähän aikaan vuodesta. Tulee tupaan noin 21:00 eli teen siis kaiken huushollin pidon itse ja useimmiten myös kaikki piha hommat. esim lehtien haravointi, nurmikonleikkuu ym....
Taloutemme laskuista ja raha asioista isäntä ei tiedä hölkäsen pöläystä eikä osaa edes käyttää netti pankkia. Kerran kk isäntä voipi ehkä autella siivoamisessa. Ruokaa hän kyllä tykkää laitella silloin kun on tuvassa eli siis ei usein.

Mies:
- Omien jälkien siivous
- Auton siivous

Minä:
- Pölyjen pyyhintä
- Imurointi
- Lattioiden pesu
- Mattojen tamppaus
- Pyykkäyshommat
- Tiskeistä huolehtiminen
- Yleinen järjestely
- Silittäminen
- Ikkunoiden pesu & verhojen vaihto
- Roskien vienti
- Terassien siisteyden ylläpitäminen
- Pihatyöt (haravointi, nurmikon kunnossapito, kukat ym. istutukset)

Kumpi ehtii ensin:
?

Tätä tarkastellessa voi sanoa, että meillä kotityöt on jakautuneet enimmäkseen minun kontolleni. Itse olen lapsen kanssa kotona ja etäopiskelen (=lapsen hoidon lomassa pänttään, teen määrätyt tehtävät, ja käyn tenttimässä oppilaitoksessa) ja mies käy töissä. Työvuoro kestää noin kuudesta seitsemään tuntiin, jonka jälkeen mies on omien sanojensa mukaan ihan puhki vielä seuraavana päivänäkin.

Kotityöt ei miestä paljon kiinnosta, eikä hän niihin paljoakaan osallistu, ellei pyydä useampaan otteeseen. Pyytää pitää myös, jotta mies siivoaa omat jälkensä esim. laittamalla astiat tiskialtaaseen tai tiskikoneeseen ja viemällä roskat roskikseen. Välillä nämä "jäljet" päätyvät sinne minne pitääkin, välillä ne vain nakataan johonkin keittiön tasolle odottamaan, että minä ne siitä sitten korjaan, ja välillä ne taas pysyvät sitkeästi siinä, mihin ne on jätettykin - kunnes sitten alan muistuttelemaan miestä.

Teen kotitöitä mielelläni, mutta kieltämättä kaipaisin mieheltä enemmän osallistumista tällaisiin yksinkertaisiin askareisiin, jotka mielestäni kuuluvat kummallekin. Miehen mielestä kotitöihin ei kuitenkaan tarvitse osallistua, kun käy jo töissä. Itse en taas tätä mieltä ole, ja pohdinkin, miten lienevät asiat sitten, kun toisen lapsen synnyttyä joskus myöhemmin lähden työelämään.

Muoks. Unohdin vielä ruuanlaiton. Sen hoidan minä.

Viimeksi muokattu:
että minä hoidan kodisiivouksen ja ruuanlaitot sun muut. mies käy töissä.. minä en. joten mielestäni näin on oikein. itse olen näin homman pistänyt toimimaan enkä valita, oikein on. mies vie joskus roskat, siinä se.

Meillä niin, että minä: järjestelen yksin sekaisin olevat paikat, teen aina ruoan yksin, hoidan pyykit ja tiskit yksinäni, imuroin useimmiten ja pyyhin pölyt aina, vaihdan lakanat aina, teen joskus lumitöitä, lämmittelen takkaa ehkä puolet kerroista, teen viikon isot ruokaostokset. Mies: imuroi ehkä kerran kuussa, ajaa nurmikon aina, tekee suurimman osan lumitöistä, tekee kodin korjaustyöt, lämmittää takkaa noin puolet kerroista, käy kaupassa jos tarvii jotain pientä hakea.

Lisäystä: Molemmat käydään töissä, mulla normaali 40h/viikko työviikko. Olen paljon yksin kotona lasten kanssa iltaisin/viikonloppuisin.

Viimeksi muokattu:
Yksinkertainen työnjako: se tekee joka osaa paremmin ja/tai ehtii ensin. Esim. minä hoidan tietokonejutut kun osaan paremmin ja mies haravoi ja kolaa lumet kun jaksaa sen paremmin, toki kumpikin auttaa toista jos on tarvetta. Siivoukset, auton huolto yms. hoidetaan sen mukaan kummalla on sillä hetkellä aikaa; en ole laskenut, mutta taitaa mennä melkolailla tasan.

En tosiaan voi ymmärtää näitä, jotka täällä narisevat ettei heidän miehensä tee mitään. Eikö se ole yhteinen koti (ja yhteiset lapset jos niitä on)? Yhdessä siitä sitten luonnollisestikin huolehditaan. Jos mies on vätys joka vain kuluttaa sohvaa, olisi lienee syytä katsoa hiljakseen parempaa ja aktiivisempaa mallia.

mies imuroi, vie roskat, leikkaa nurmikon ja tekee lumityöt
mä siivoan muuten, käyn kaupassa, laitan ruoan ja huolehdin pyykit

Muuten tekee se, joka jaksaa ja ehtii.

Yhteistyössä