Miten teillä jakautuu kotityöt perheessä / miehen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vanilla Whip
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Vanilla Whip

Jäsen
15.09.2011
306
0
16
Ihan mielenkiinnosta - tuli tuosta yhdestä ketjusta mieleen (jossa sivuttiin aihetta), että miten teillä jakautuu kotityöt perheessä? Meitä on vain kaksi, ei siis lapsia, joten kotitöitä on jakamassa vain kaksi ja olemme molemmat työelämässä :) Meillä on työnjako hyvinkin selkeä.

Mies:
- tiskikoneen tyhjäys ja täyttö
- imurointi
- ruuanlaitto (pääsääntöisesti, poikkeuksia toki joskus)

Minä:
- pölyjen pyyhkiminen
- pyykkihuolto (pyykkäys, ripustus, silitys, viikkaus jne.)
- WC ja kylpyhuonetilojen pesu

Ja minulle tietysti kuuluu myös ns. "vibe-managerin" hommat eli kynttilöiden sytyttely, valaistuksen säätö, tyynyjen ja torkkupeittojen saatavilla olo ynnä muut pikku sisustukselliset mukavuusseikat

Mä teen ehkä enemmän ruokaa, mutta mies vastaavasti sitten ulkohommia. Siivotaan oikestaan 50-50, siinä on kummallakin omat hommat. Mies imuroi ja pesee lattiat, mä pyyhin pölyt ja siivoan vessan ja kylppärin. Pyykinpesu on mun heiniä, sillä mies ei osaa lajitella (vaikka vuosia on koulutettu :D ). Kuivumaan laittaa se kuka kerkiää. Työelämässä kumpikin, yksi lapsi löytyy.

Ei jakaudu enää kun pistin ukon ulos mutta sitä ennen:
minä; siivous, tiskaus, ruuanlaitto, lapsenhoito, laskujen maksu, töissäkäynti,
mies; sohvalla istuskelu, telkkarin tuijotus, netissä roikuminen, satunnainen seksi, päivittäinen nalkutus ja muutama lyönti käsivarsiini.

• Tykkää
Reactions: Criminal Mind
Meillä menee suunnilleen näin;
Minä teen ruoat, hoidan pyykit ja tiskit, siivoan, järjestelen, avaan tukkeutuneet putket, pesen lattiakaivon, vaihdan petivaatteet, käyn kaupassa, maksan laskut

Mies vie roskat, käy satunnaisesti kaupassa

Lapsi saa touhuta mun mukana, mitään omaa "vastuu"hommaa hänellä ei ole.

Mies:
- tiskikone
- ruoanlaitto (harvoin)
- lasten viihdytys
- pojan reenit, pelit, leirit

Minä:
- ruoanlaitto
- tiskikone
- käsitiskit
- pyykit
- siivous
- tytön reenit, pelit, leirit

Nurmikon leikkaus, lumityöt, lämmityksen säädöt, klapihommat yms. tekee kumpi kerkee (usein minä koska mies on kotona vähemmän).

Lapset:
- omien huoneiden ja omien jälkien siivous

Meillä on siis kaksi töissä käyvää vanhempaa ja kaksi alakouluikäistä lasta

[QUOTE="hmmm";24866861]Mies
-roskien vienti

Mina
-kaikki loput

Ja kylla arsyttaa, kun tuo roskien vientikin on valilla niin vaikeaa.[/QUOTE]

Meillä menee niin ettei kumpikaan muista ikinä roskia.. kiva tulla töistä roskikselta haisevaan kotiin :)

Meillä ei oo mitään työnjakoa. No minä teen naisten hommat ja mies miesten hommat (joita toki on harvemmin...). Joskus mies yllättää, mm. eilen oli oma-aloitteisesti tiskannut :D Ja koska meillä työnjako on näin perinteinen, niin kyllä varmasti mies saa hoitaa KAIKKI miesten työt, jopa lampun vaihdon, vaikka itsekin sen osaan. Ihan uhastakin :)

Meillä on perheessä yhteensä 4 lasta, joista kaksi vanhinta osallistuvat kotitöihin - siivoavat oman huoneensa ja imuroivat alakerran, lisäksi tarvittaessa hakevat / tekevät puita ja ajavat nurmikon.

Minun ja miehen välillä on sitten loput kotityöt. Minä yleensä imuroin ja siivoan ja järjestelen lähes kaiken, tyhjennän ja täytän tiskikoneen, teen ruokaa jne. Miehen vastuulla on pyykinpesu ja useimmat piha- ja remppahommat, auton huolto ym. tylsä :D Aika karkeasti menee niin, että mulla on "naisten työt" ja miehellä sit noi raskaammat ja mun mielestä ärsyttävimmät hommat (pyykinpesua lukuunottamatta). Hyvin menee näin. Ja molemmat ollaan työelämässä.

Jaaha, ajankohtainen - taisteluakin aiheuttanut aihe..
Minä: ruoanlaitto, lapsenhoito, pyykinpesu
Mies: tiskaus, töissä käynti, laskujen maksu

Siivous pyritään tekemään puoliksi, mutta usein minä siivoan. Kun ei jaksa valittaa niin että toinenkin tarttuisi toimeen. Välillä tosin käskee minut ulos ja siivoaa.
Minulle kuluu myös pikkuhommat, kuten ikkunoiden tiivitys ym. Ja vessojen pesukin on mun homma.

Alkuperäinen kirjoittaja yhäri;24866876:
mies; sohvalla istuskelu, telkkarin tuijotus, netissä roikuminen, satunnainen seksi, päivittäinen nalkutus ja muutama lyönti käsivarsiini.

Siivositkos huonosti kun ukon piti lyödä käsille?

Alkuperäinen kirjoittaja yhäri;24866876:

Meillä samoin. Tulevaisuudes molemmat hoitanee omat tupansa.

Lisäystä...

roskat: minä nostan pussin terassille, ja seuraava (lapset mukaan lukien) joka menee raput alas vie pussin ulkoroskikseen

Kaupassa käy se kumpi ehtii ja joskus yhdessä

Mies yleensä imuroi kämpän ja vie roskat sekä hoitaa astianpesukoneen täytön ja usein tyhjentämisenkin.

Mä teen ruoan ja hoidan käytännössä muun siivouksen (vessa, keittiö jne.)

En ihan ymmärtänyt tuota kun joku kirjoitti että "laskujen maksu"? Mitä tarkoitatte??

Meillä menee yhteiselle tilille rahat molemmilta ja sieltä sitten maksetaan laskut. Ok, mies ne maksaa sieltä tai menee suoraveloituksella, mutta en mä sitä kyllä pidä kotityönä kun yleensä työaikana sen hoitaa??

Viimeksi muokattu:
Meillä kolme lasta (yksi koululainen ja kaksi päiväkoti-ikäistä)

Minä
- lasten haku päiväkodista
- ruoanlaitto
- kaupassakäynti
- pyykinpesu
- nopea imurointi joka toinen perjantai
- vessan siivous pari kertaa viikossa
Mies
- lasten aamutoimet ja vieminen päiväkotiin
- astiakoneen täyttäminen ja tyhjentäminen
- pöydän siivoaminen ruoan jälkeen
- pihatyöt (kesällä nurmikko ja talvella lumityöt)
- iltapala lapsille ja iltasadun lukeminen
Siivooja
- täydellisempi siivous joka toinen perjantai
Lapset
- omien lelujen siivous
- pöydän kattaminen

Toki peikkeuksiakin tilanteen mukaan, mutta pääsääntöisesti työt jakautuvat näin

Meillä ei ole mitään sellaista, mikä olisi vain miehen hommaa tai vain mun hommaani.

Mä järkkäilen usein paikkoja, mies puolestaan imuroi useammin. Tiskit ja pyykit mennee aikalailla 50/50.

Mies tekee lähes aina sapuskan, mutta muutoin mennee melko tasan ihan kaikki.

mies tekee varmaan varsinaisia kotitöitä vähintään yhtä paljon kuin minä. olen siis kotona khen pienen lapsen kanssa, mutta päivän aikana aikaa kotitöille ei vaan tunnu jäävän, aika menee lasten perushoitoon ja leikkiin, ruokailuun ja ulkoiluun. lapset nukkuvat päiväunia yhtäaikaa n 30min, muuten on toinen hereillä, joten tämän ajan käytän kahikupposen ja netin kanssa, mut voisin tietysti yhtä hyvin siivota just nyt :)

varsinaiset kotityöt tehdään siis sillin kun molemmat ovat kotona, yleensä niin että toinen on lasten kanssa ja toinen tekee jotain. esikoinen on kyllä monasti mukana auttamassa esim siivouksessa.

mä oon tosi tyytyväinen nykyiseen systeemiin, mies taitaa olla aika väsyny, mutta sahn se levätä töissä..

mie:
-kaupassa käynti
-keittiön siivous

mies:
-siivoaa kerran viikossa koko talon keittiöö lukuun ottamatta.

erikseen ei olla noita hommia jaettu vaan ne on alkanu menemään noin. muut kotityöt tehään tasapuolisesti yhessä..

Se tekee kumpi ehtii tai viitsii. Minusta ei ole rakentamishommiin, auton korjaukseen eikä savustamiseen, joten ne on yksinomaan miehen hommia. Mutta äkkiseltään sellaisia kotitöitä, jotka onnistuisi vain minulta, ei taida ollakaan? Kun tarvittaessa tuo mies lyhentää lahkeensakin. No, mielummin jättää kyllä korjausompelut minulle.

Meitä on vain kaksi kerrostaloasunnossa, eikä ole autoa tms. haittona.

Mies käy kokopäiväisesti töissä ja:
- siivoaa oman lättinsä eli työhuoneen
- vie pullot
- vie roskat
- harkitsee uuninpesua, lamppujenvaihtoa jne.

Minä teen vaihtelevasti osa- tai kokopäiväisesti töitä kotona ja
- imuroin, pyyhin pölyt, siivoan keittiön ja kylppärin
- laitan ruoat viikolla
- hoidan pyykit, vaihdan lakanat
- silitän
- täytän ja tyhjennän astianpesukoneen
- hoidan ne asiat joiden tekemisessä mies on viivytellyt

Molemmat:
- käy kaupassa, minä useimmiten
- laittaa / tilaa / hakee viikonloppuna ruokaa
- maksaa omat laskunsa

Eli aika epätasaisesti jakautuu, mutta toisaalta mies tekee pidempää päivää ja tienaa enemmän. Silloin kun en itse tehnyt töitä, niin tein kaikki kotityöt.

Yhteistyössä