Miten teillä hoidetaan ruoka pöytään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Puuhippa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Puuhippa

Aktiivinen jäsen
01.04.2014
6 922
7
38
Kattelen tässä Kaappaus keittiössä ja vaihteeks on perhe joka syö vaan valmisruokia niin tuli mieleen tälläinen asia.

Mä teen ruuan aina edellisenä päivänä arkena. Viikonloppusin valmistan lounaan aamulla jos tähteitä ei ole. Päivällisen teen lounaan jälkeen kaappiin valmiiksi niin ulkoa, kun tullaan ei tarvitse kuin lämmittää. Jos on ruoka joka maistuu parhaimmalta just tehtynä niin sitä varten teen kaapiin misat eli kaikki on pilkottu valmiiksi ja ei muuta kuin valmistamaan.

Mites muilla?

Teen sillon kun kerkeen. Jos on jäänyt edellispäivän jämiä ni syödään niitä. Jos tiedän et on joku erityisen kiire viikko teen useamman päivän satsin. Ei ole niin tarkkaa.

Niin ja ruoan tekee kuka kerkee ja miten sovitaan. Mieskin tekee siis ruokaa.

Meillä tehdään ruoka arkena töiden jälkeen. Siitä sitten saadaan samalla seuraavan päivän eväät töihin. Sunnuntaisin ja mun arkivapaapäivinä saatan tehdä jotain suuritöisempää tai enemmän aikaa vievää ruokaa.

Töissä käydään molemmat vanhemmat ja mulla epäsäännöllinen 3-vuorotyö. Valmista ruokaa syödään pari kertaa viikossa. Yhteiset ateriat voi jäädä väliin, jos mulla iltavuoro ja miehellä harrastusmeno. Silloin lapset syö valmista. Yleensä meillä on kaapissa jotain kokkikartanon keittoja tai saarioisten ruukkuaterioita. Pakasteessa on pitsoja.

Lapset on aika nirsoja ruoan suhteen. Välillä turhauttaa koko ruoan laitto, kun joskus ei kelpaa ruoka kenellekään. Toisaalta keittoruokia syövät mielellään. Niihin pitäisikin satsata. Ruokaa laitan n. 4-5 kertaa viikossa. Nyt enemmän kesän aikana, kun ei ole lapsilla kouluruokailua. Ruokaan menevä rahamäärä lisääntyykin n. 200 euroa/kk kesän aikana. Viime kesänä tuli laskettua.

Normaalina työarkena lapset syövät koulussa lounaan. Päivällisen laitan "illalliseksi", eli syömme vasta klo 19 aikaan. Siitä otan seuraavan päivän eväät itselleni jos jää, yleensä yritän muutenkin tehdä ruokaa niin ison satsin että riittää koko perheelle seuraavaksi päiväksi.

Joko teen sunnuntaina pari ruokaa viikolle valmiiksi tai sitten keitän töiden jälkeen pikaisesti jonkun keiton tai pastaruoan. Kesällä grillataan paljon, salaatti vaan kylkeen. Viikonloppuisin päivällinen valmistetaan pidemmän kaavan mukaan juuri ennen tarjoilua.

Silloin kun ollaan kotona tehdään ruoka juuri ennen ruoka-aikaa, ei siis pilkota tai tehdä ruokaa valmiiksi jääkaappiin, itse tykkään enempi juuri tehdystä ruuasta ja erityisesti mikrossa lämmitetty ruoka on aika pahaa, kuivaa? Jos ei ole työpäivää, niin edellisen päivän lounaan jämistä tehdään lounas. Viikonloppuna panostetaan ruokaan enempi ja tehdään pitkän kaavan mukaan ja nautitaan pitkän kaavan mukaan.

Kiireisinä päivinä tehdään nopeeta ruokaa, puolessa tunnissa tekee jo vaikka ja mitä, varsinkin kun yhdessä tehdään.

Työarkena teen ruuan ma-ke-pe (lyhyempi työpäivä noina päivinä) ja niistä syödään seuraavanakin päivänä. Lounas siis syödään töissä/koulussa/tarhassa. Viikonloppuna vähän miten milloinkin, mutta yleensä jotain kauemmin valmistusta vaativaa. Grillataan paljon viikonloppuisin nyt kesäaikaan. Lomalla lapset syö valmista lounaaksi ja teen päivällisen itse, olen laiska laittamaan ruokaa monta kertaa päivässä.

Arkena töiden jlk, lähestulkoon joka pvä uusi ruoka. Perjantaina tai lauantaina useimmiten herkutellaan, vuorotellen jonkun perheenjäsenen toiveesta, esim. itsetehtyä pizzaa tai hampurilaisia. Viimeksi pojan toiveesta katkarapukeittoa. Sunnuntaisin on aina ns. pyhäruoka, alkupaloineen ja jälkiruokineen.

Lauantai on ollut jo kauan perinteinen leipomuspvä, silloin minä leivon sämpylöitä ja jotain makeaa pakkaseenkin. Mies taas tykkää launtaisin kokata jotain aikaa vievämpää, etsii netistä tai kotoa lukuisista keittokirjoista jotain ja kokkailee uusia makuja.

Yhteistyössä