Miten teidän vauvat on nukkuneet pinnasängyssä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Millä nyt 2kk ikäinen vauva, nukkui ensin äp-laatikossa ja nyt muutaman yön nukkunut vaunukopassa. Nukkuu todella levottomasti, heiluttelee käsiä ja monesti pää on keskellä ja jalat kippurassa jalkopäässä. Ajattelin siirtää suoraan pinnasänkyyn, jos nukkuisi paremmin kun on enemmän tilaa. Vai tunteeko olonsa turvattomaksi?

Eivät ne ole siellä nukkuneet.

Kahdelle viimeiselle ei edes hankittu pinnasänkyä. Perhepeti on meidän juttu.

Teinitriosta on kai jokaiselle tarjottu mahdollisuutta nukkua pinnasängyssä mutta ei siitä oikein tullut mitään ja luonnottomalta tuntui meistä.

Meillä nukkui alusta asti pinnasängyssä... Hyvin nukkuikin eli ei varmaan oloaan kovin turvattomaksi tuntenut :D
Kapaloin/käärin vauvan napakasti peittoon, jolloin ei päässyt huitomalla herättämään itseään tai potkimaan peittoa päältään..

meidän 3 lapsesta ei yksikään ole tykännyt nukkua pinnasängyssä. Tämä viimeisin pikkuherra (5kk ) herää ihan heti jos sen pinnasänkyyn laittaa. Vieressähän hän nukkuu nyt :)

Vaunukopasta ovat kaikki tykänneet kovasti.

Meillä nukkui kapalossa vieressä ekat 5kk. Oli kamala huitomaan kapalotta ja kaipasi enemmän turvaa kun sänkyään. Sitten kävi levottomammaksi olemaan vieressä ja 6kk siirsin sänkyynsä. Edelleen tuo kohta 4v on tosi vilkas nukkuja joka seilaa ja häirää sängyssään. Eli meillä pikkuvauva nimenomaan ei tykännyt liiasta tilasta.

Nukkuin pinnasängyssä, mutta sellaisessa 'pesässä' eli muotoilin peiton rullaksi pyllyn taakse ja kyljille, sellainen U muotoinen makkara siitä peitosta.

Siksikin, että pidin sänkyä pääpuoli kohotettuna koska tenava puklas aina ja iänkaiken vauvana ja kohoasennossa nukkui paremmin. Koska sänky oli siinä asennossa, vauva valui pieneksi mytyksi jalkopäähän ilman tuota peittoviritelmää.

Toinen vaihtoehto on kokeilla kevyttä kapaloa.

Meidän lapsi nukkui vajaa 2 kuukautta vieressä ja sen jälkeen kokeilimme laittaa hänet pinnasänkyyn eikä ole sen jälkeen enää halunnut/osannut vieressä nukkua. Aluksi pyyhkeillä/tyynyillä pienennettiin sänkyä ja otettiin toppauksia pois sitä mukaan kun vauva kasvanut.

Meillä on vauva nukkunut pinnasängyssä vastasyntyneestä asti. Pääpuoli on kohotettu nyt, kun tuo vauva pulauttelee valtavasti. Olen laittanut tyynyn jalkopäähän, että ei vauva valu alemmas ja koska isomummini on sanonut, että ei saa antaa vauvan potkia tyhjää :) Hyvin nukkuu, en usko, että on kovin turvaton olo.

Meillä poika nukkui ensin myös äp-laatikossa, ja siirtyi noin 1,5kk vanhana pinnikseen joka on ihan kiinni meidän parisängyssä minun puolellani. Edelleenkin muotoilen rullatusta peitosta semmoisen pesän kuin edelläkin oli kuvattu, näin ainakin meillä on aina tykännyt nukkua sängyssään. Meillä ei pinnasängystä saa laitaa laskettua, mutta välillä nukahdetaan käsi kädessä pinnojen välissä.. :)

Ensimmäinen yö pinnasängyssä ja 8 tunnin aikana herännyt kerran syömään (ja nukkuu edelleen). Pyörii paljon unissaan ja tuntuu että paremmin nukkuu nyt kun on enemmän tilaa. Saa nähdä miten seuraavat yöt.

meillä 9kk siirtynyt jonkun aikaa sitten pinnikseen yöksi, nukkui sitä ennen vieressä. nukahtaa edelleen viereen josta siirrän pinnikseen... mutta, jossain vaiheessa yöllä heräilee syömään ja jatkaakin sitten loppuyön mamin vieressä :D saa nähdä koska nukkuu ensimmäisen kokonaisen yön omassa sängyssä.

Ekat 5kk vauva nukkui vieressä. Sitten alkoi liikkumaan ja siirsin pinnasänkyyn jossa nukkui huomattavasti paremmin. Ja itse sain taas hyvin nukuttua :) Niska meni ihan jumiin kun en uskaltanut kääntää kyylkeä kun nukkui vieressä. Seuraavaa en ota viereen.

meillä vauva-aikoina vaihtelevasti, päiväunet ovat yleensä nukkuneet pinnasängyssä, jos ei ulkona.. välillä kokeillut yöunillekin puinnariin, mutta olen niin väsy että ekasta kitinästä siirrän viereen.. vieressä nukkuu niin hyvin,ja jos tuttia pitää antaa niin sitten ei tarvii ees nousta. omaan sänkyyn on sit siirretty noin 1 vuoden ikäsenä, silleen et oma sänky on meidän sängyn vieressä ensin jonku aikaa.. :)

kun vauva nukkuu vieressä ettekö pelkää et voi vahingossa tukehtua? :( sitä minä pelkään nyt vaikka esikoinen nukkui mun vieressä,nukuin siis kahdestaan vauvan kanssa parisängyssä,nyt olisi myös mies sängyssä.

Meillä molemmat ovat nukkuneet pinnasängyssä alusta asti, mut silleen "poikittain" aluksi. Meillä oli semmonen hoitotaso pinnasängyn päällä toisessa päässä ja tein vauvalle pesän sinne toiseen päähän. Hyvin nukkuivat :)

[QUOTE="vieras";24808185]kun vauva nukkuu vieressä ettekö pelkää et voi vahingossa tukehtua? :( sitä minä pelkään nyt vaikka esikoinen nukkui mun vieressä,nukuin siis kahdestaan vauvan kanssa parisängyssä,nyt olisi myös mies sängyssä.[/QUOTE]

Enemmän pekäisin kätkytkuolemaa pinnasängyssä. Ihan pienen vauvan voi laittaa ns korokkelle, esim tyynylle nukkumaan ja hilata sitä sitten edes takaisin. Ihan pientä ei myöskään kannata laittaa vanhempien väliin, isällä kun ei ole äidinvaistoja. Äiti ei vauvansa päälle käänny.

No kylläpä se äitikin voi sen vauvansa päälle kääntyä, minun lapsuuden kaverin äiti kääntyi oman vauvansa päälle ja vauva tukehtui.
LIekö siitä mulle jäänytkin tunne, että en voi nukkua vauvan kanssa samassa sängyssä, en kylläkään ole kääntynyt päälle, mutta en myöskään nuku silloin hyvin.

Siksi meillä on kaikki nukkuneet pinnasängyissä vauvasta alkaen.

Nuorimmaisen siirsin nopeasti jopa omaan huoneeseen, kun tuli tutkimustulos, jossa kätkytkuolemaa liitetään toisen vanhemman uniapneaan, eli vauva hengittää aikuisen tahtiin, mutta kun aikuiselle tulee se hengityskatkos ja jatkaa hengittämistä vauva ei jatkakkaan.
Meillä isännällä niin rajuja katkoksia, että siirsin vauvan "kauemmaksi".

Yhteistyössä